یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۴۷
IOTC
سه شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۸۵۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

آذرپاد، بر پیشانی یال غربی خارک

بارانداز آذرپاد؛ این سازه فولادی روزهای سختی داشته و در خاطره روزهای تلخش آتش گرفتن، خورد شدن و بازوهای زخمی و تکه تکه شده را به یاد دارد اما در همه این روزها از انجام وظیفه خود برای صادرات نفت باز نمانده است.

آذرپاد، بر پیشانی یال غربی خارک

آذرپاد و کارکنانش خاطرات زیادی از روزهای سخت کار روی این سازه دریایی دارند، روزهایی از جنگ تحمیلی که رئیس بارانداز تنها کسی بود که محل خدمتش را رها نکرد و در میان آتش و خون و آب ماند تا امروز که حساسیتهای فروش نفت و تحریم و توطئه های دشمن به انحای مختلف ادامه دارد و جنگ برای ادامه کار صادرات نفت در شکلی دیگر دنبال می شود.

درست است که آذرپاد امروز سالم و قبراق و فعال است اما رد روزهای بمباران و حمله های پی در پی به او همچنان در اطرافش وجود دارد و این روزها لاشه نفتکش غول پیکر کره ای آتش گرفته در زمان جنگ تحمیلی به حاشیه ساحلی خارک رسیده است. بدنه فولادی این نفتکش که سالها خاطره جنگ و حمله های هوایی را برای ساکنان خارک و کارکنان نفت تداعی می کند در همین روزها توسط مالک اش، در حال جداسازی است و بزودی اندک اندک بدنه این نفتکش هم از این گوشه خارک جمع می شود.

آذرپاد (Sea Island) را در عمیقترین گوشه خارک و با فاصله حدود ١٥٠٠ متری احداث کرده اند تا غولپیکرترین نفتکشهای دنیا را در هر چهار گوشه خود پهلو دهد و به خاطر همین ویژگی است که از همان دهه ٥٠ تا امروز به خاطر این شرایط منحصر به فرد جزو معدود باراندازهای صادراتی با این ویژگیها در دنیا به شمار می رود.

آذرپاد جزو تاسیسات خط مقدم در برابر حمله های بعثی ها بوده و از همان روزهایی که بارها و بارها سوخت ، همزمان با انجام عملیات صادرات، در حال تعمیر و نگهداری بوده است و امروز هم بنا بر آخرین نیاز خود تعمیرات در دو یال اش ادامه دارد. طبق استانداردهای جهانی برای انجام هر عملیاتی روی چنین باراندازهایی باید عملیات بارگیری متوقف شده و اقدامات نوسازی یا تعمیراتی صورت گیرد اما دراین سالها بنا بر ضرورت نیروهای نفت با قبول احتمال خطرهای انسانی، مخاطرات را پذیرفته اند و همزمان بارگیری و تعمیرات را انجام داده اند.

در حال حاضر ویژگیهای بارانداز آذرپاد شرایط را برای پهلوگیری نفتکشهایی با ظرفیت تا حدود ۵۰۰ هزار تن فراهم می کند. در عین حال سیستمهای دقیق اندازه‌گیری حجم سیالات صادراتی و رعایت همه استانداردهای بین المللی در عملیات صادرات نفت از جمله مواردی است که آذرپاد را در میان کشورهای خریدار نفت پرطرفدار کرده است.

چهار خط لوله ۵۶ اینچی زیردریایی نفت صادراتی را به بارانداز می رسانند و در ادامه با اتصال بازوهای انتقال به نفتکش، عملیات انتقال نفت انجام می شود. یک یدک کش کوچک که ٢٤ ساعته در فاصله زمانی کوتاه در حال تردد به بارانداز است، نیروهای اصلی و جایگزین را به لنگرگاه می رساند. درست به دلیل همین شرایط متفاوت از بارانداز شرقی است که در شرایط بدی آب و هوا و تلاطم دریا ، نیروهای مستقر روی لنگرگاه آذرپاد مجبورند بیش از مدت زمان شیفت خود و گاه تا ٧٢ ساعت روی بارانداز باقی بمانند.

پاکدل ، رئیس بارانداز آذرپاد در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به میزان بالای خوردگی تاسیسات در آذرپاد و نیاز مداوم به بازسازی و نوسازی، گفت: آذرپاد این امکان را دارد که به طور همزمان در چهار پهلوگاه آن نفتکشهای تا ٥٠٠ هزار متریک تن را پهلو دهد و بدون هیچ توقفی در عملیات بارگیری کار تعمیر و بازسازی سکو را انجام می دهیم.

وی یادآور شد که محل قرار گرفتن لنگرگاه آذرپاد در عمق حدود ٢٧ متری این شرایط را فراهم کرده تا انواع نفتکشها بدون محدودیت در این بارانداز عمیات بارگیری را انجام دهند و همه استانداردهای لازم در عملیات بارگیری بدون محدودیت و مشکل انجام می شود.

وی با اشاره به تعمیرات اخیر بازوهای بارگیری نفت در این بارانداز گفت: در حال حاضر آذرپاد در بهترین شرایط خود برای بارگیری قرار دارد.

جزیره خارک، این فرآورده مرجانی خلیج همیشه فارس، سالهاست وظیفه صادرات بیش از ٩٥ درصد نفت کشورمان را بر عهده دارد. این عملیات بدون وقفه و ٢٤ ساعته روی دو بارانداز شرقی و غربی انجام می شود و ما این بار میهمان بارانداز غربی یا آذرپاد بودیم. آذرپاد در فاصله ۱۸۰۰ متری از خارک و در عمق تقریبی ٢٧ تا ٣٢ متر قرار گرفته و امکان پهلوگیری بزرگترین نفتکشهای پهن پیکرجهان را فراهم کرده است.

به گزارش شانا، جزیره خارک به عنوان یکی از مهمترین قطبهای نفت کشورمان به دو بازوی شرقی و غربی خود متکی است و به همین دلیل با حساسیت زیادی نسبت به این حجم عظیم آهن و لوله سوار شده بر هم رفتار می کند و نه تنها ورود به خارک باید همراه با مجوز باشد ، رفتن روی لنگرگاه T و بخصوص آذرپاد همراه با وسواس بسیار است و به همین دلیل اگر بازدیدی از خارک برای مسئولان یا رسانه ها صورت گیرد، عموما به لنگرگاهT می روند و همچنان آذرپاد در گوشه غربی خارک در سایه به کارش ادامه می دهد و سالهاست نگهبان یال غربی خارک است.

گزارش/ معصومه اصغری

(سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید