دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۷
IOTC
دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۷۴۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

گوی شناور؛ کالای راهبردی صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی

گوی شناور (Single Point Mooring) یا SPM در راستای چابک سازی و شتاب دهی عملیات بارگیری و صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی در مناطق حساس کشور که امکان احداث تاسیسات و زیرساخت اسکله های بزرگ وجود ندارد، اقتصادی نبوده بلکه گزینه ای مناسب و راهبردی برای تحقق ماموریت های مهم صنعت نفت محسوب می شود.

گوی شناور؛ کالای راهبردی صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در مناطقی که ساخت اسکله های بارگیری نفت و گاز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده ، یا از نظر عملیات اجرایی مشکلاتی وجود داشته باشد می توان از گوی شناور (Single Buoy Mooring) استفاده کرد که در مقایسه با احداث اسکله ها هم هزینه کمتری دارد و هم در مدت کوتاهی میتوان آنرا احداث نمود و همچنین تعمیرات و نگهداری آن به مراتب کم هزینه تر و آسان تر است.

گوی های شناور را می توان در هر نقطه از دریا و با هر عمق آب نصب کرد و نفتکش های کوچک و غول پیکر را با آن  بارگیری نمود .

بعد از احداث خط لوله زیر دریایی تا محل مورد نظر، گوی شناور (SPM) توسط زنجیرهای مناسب و قوی به شمع های کوبیده شده در بستر دریا متصل شده ومهار می شود.

بخش فوقانی گوی شناور حول محور وسط قابلیت گردش 360 درجه ای را داشته و به نفتکش این امکان را می دهد که در هر شرایط دریا بارگیری کند.

نخستین بار در زمان هشت سال جنگ تحمیلی ایده استفاده از گوی شناور در کشور ما مطرح و مناطق نفت خیز جنوب از آن استفاده نمود.

پس از آن در شرکت پایانه های نفتی ایران و شرکت فلات قاره ایران در مناطق خارگ، بهرگان و لاوان و در منطقه عسلویه ( پارس جنوبی ) از آن استفاده شد.

(دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳) ۱۸:۳۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید