شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۵
IOTC
یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۶۴۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

اعلام آمادگی سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو: سوآپ نفت ایران و روسیه از مسیر آذربایجان

سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه گفت: این کشور در حال بررسی مشارکت در سازماندهی صادرات نفت ایران به روسیه از طریق یک سوآپ سه جانبه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از بلبل اوغلو سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه اظهار داشت: ما در حال حاضر در بخش برق ارتباطاتی ایجاد کرده ایم، این امر امکان پذیر است، ولی هنوز قطعی نشده است.
 
به گزارش ایتارتاس، در حال حاضر جمهوری آذربایجان با ایران سوآپ گاز دارد تا گاز جمهوری خودمختار نخجوان را تامین کند. 
 
جمهوری آذربایجان و ایران به وسیله خط لوله گاز یک میلیون و 474 هزار کیلومتری قاضی-محمد- آستارا متصل هستند که 296.5 کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد.
 
این مسیر بخشی از خط لوله قذاق - آستارا - ایران است که در سال 1971 به بهره برداری رسید. سه ایستگاه کمپرسور در مناطق قاضی-محمد، آغداش و قذاق در این مسیر ساخته شده است. قطر این خط لوله 1200 میلی متر است.
 
شرکت نفت دولتی سوکار جمهوری آذربایجان گاز خود را تحت قرار دادی با گازپروم که در اکتبر 2009 به امضاء رسید به روسیه صادر می کند. 
 
پیش از این علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در گفت و گو با ایرنا از درخواست جمهوری آذربایجان برای افزایش حجم سوآپ گاز با ایران خبر داده بود.
 
وی با اشاره به جزییات تبادل گازی با آذربایجان، اظهار داشت: حجم سوآپ گاز با این جمهوری کمتر از یک میلیارد مترمکعب گاز در سال است که در طول سال جریان دارد.
 
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، افزود: گاز را از آذربایجان دریافت کرده و به نخجوان تحویل می دهیم و بخشی را به عنوان حق سوآپ دریافت می کنیم.
 
وی ادامه داد: آذربایجان درخواست افزایش حجم سوآپ گاز با ایران را مطرح کرده که در جلسه کمیسیون مشترک دوکشور، این درخواست مورد بررسی قرار می گیرد.
 
قرارداد سوآپ گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2005 میلادی میان به امضای مقامات دو کشور رسید.
 
براساس قرارداد 25 ساله، ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می کند.
 
جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان و مرکز آن شهر نخجوان است.
 
ارمنستان بین جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته، بنابراین این دو اقلیم برای تعامل با یکدیگر از خاک جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند.
(یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید