سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۹
IOTC
شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۶۴۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

مانور مقابله با حادثه هواپیما در فرودگاه جزیره خارگ برگزار شد

مانور مقابله با حادثه هواپیما در فرودگاه جزیره خارگ با حضور کارکنان HSE شرکت پایانه های نفتی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، علی سردار، رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران در باره سناریو انجام این رزمایش توضیح داد: پس از اینکه خلبان یک فروند هواپیما با 6 نفر خدمه پروازی و 95 نفر مسافر، به دلیل بازنشدن کامل چرخ عقب (سمت چپ) اعلام شرایط اضطراری می کند، برج مراقبت پس ازبرقراری ارتباط با مدیر شرائط اضطراری فرودگاه ( رئیس فرودگاه ) و مدیر ایمنی زمینی باند فرودگاه ، واحد ایمنی زمینی فرودگاه به حالت آماده باش کامل در آمده و جهت پشتیبانی، شرایط اضطراری فرودگاه، به مرکز حوادث پایانه نفتی خارگ اعلام می شود.
 
وی ادامه داد: مرکز کنترل حوادث سریعاً موضوع را به سرپرست وقت آتش نشانی فرودگاه، عملیات آتش نشانی صنعتی و کارشناس ایمنی و آتش نشانی اعلام می کند و گروه ایمنی زمینی فرودگاه به همراه خودروهای شاهین 1 ضمن استقرار درمحل های از پیش تعیین شده توسط کارشناس برج مراقبت در تاکسی وی وصولی به باند، به طور مستقیم با برج مراقبت و مرکز کنترل آتش نشانی صنعتی درارتباط قرارمی گیرد.
 
سردار اظهار کرد: مرکز کنترل حوادث پس از اعلام خبر به رئیس HSE خارگ مرکز مخابرات را از وقوع شرایط مخاطره آمیز در فرودگاه جهت اطلاع رسانی به مسوولین مربوطه آگاه می کند و مرکز مخابرات نیز طبق دستورالعمل شرایط اضطراری، به رئیس پایانه نفتی خارگ و روسای ادارات مربوطه و رئیس بیمارستان ونیروهای آتش نشانی در حال استراحت اطلاع می دهد.
 
رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: پس از استقرار خودروهای فرودگاهی در مسیرهای تعیین شده توسط کارشناس برج مراقبت فرودگاه، با ورود روسای عملیات آتش نشانی و HSE به صحنه و ارزیابی وضعیت خودروها و امکانات، گروه پشتیبانی اطفاء حریق صنعتی متشکل از یک خودروی کفساز صنعتی شماره 2، دو دستگاه تانکر آب، یک دستگاه اتوبوس و دو دستگاه آمبولانس به محل اعزام شده و اقدام به آماده سازی باند جهت فرود اضطراری هواپیما می نمایند.
 
سردار در باره نحوه انجام عملیات اصلی مقابله با حادثه یاد شده، ادامه داد: پیش بینی موقعیت قرارگرفتن 2 دستگاه ماشین آلات کف ساز با توجه به جهت باد و در نظر گرفتن شرایط موجود و با هماهنگی برج مراقبت در زوایای بال درقسمت جلو و عقب موتورهواپیما درصورت بروز حادثه آتش سوزی احتمالی، آمادگی کامل جهت شروع عملیات خودروی شاهین 1 و استخراج کف از مانیتور به صورت گسترده جهت دفع حریق احتمالی، دومین خودروی اطفاء حریق مجهز به کفساز جهت خنک سازی خروجی های اضطراری و بدنه اصلی هواپیما جهت خروج مسافران و تانکرهای آب به تناسب استقرار خودروهای عملیاتی در فاصله ای مناسب درصورت نیاز از آنها بهره گیری شد.
 
وی گفت: در پایان این عملیات، با همکاری مسوولین فرودگاه، حراست، کادر درمانی و سپاه فرودگاه عملیات انتقال مسافران به مکانی امن آغاز شد؛ سپس به دستور مدیر شرایط اضطراری  فرودگاه سرپرست ترافیک فرودگاه اقدام به آمارگیری مسافران و خدمه پروازی کرد؛ تمام نفرات، تجهیزات، کالا و ماشین آلات پیش بینی شده جهت مقابله با شرایط اضطراری بوجود آمده، پس از حصول اطمینان از عدم بروزحریق، خودروهای ایمنی زمینی و آتش نشانی صنعتی و آتش نشانان محل را ترک نموده و به ایستگاه های عملیاتی آتش نشانی و ایمنی زمینی فرودگاه مراجعت کردند. 
 
 
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید