شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۵۱
IOTC
سه شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۶۳۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

شناسایی مشاغل قابل واگذاری به بانوان در صنعت نفت

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور بانوان گفت: نگاه مدیریت عالی در صنعت نفت مبتنی بر عدالت جنسیتی و توانمند سازی زنان در سازمان است و بر همین اساس اهتمام جدی برای تحقق آن وجود دارد.

شناسایی مشاغل قابل واگذاری به بانوان در صنعت نفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، نوشین نجار درباره فعالیت های مقدماتی صورت گرفته در این حوزه، ضمن تشریح برنامه های امور بانوان، اظهار کرد: با توجه به برنامه های مقام عالی وزارت نفت در پیشبرد اهداف صنعت نفت، می توان در کنار مردان، ماموریت های جدی تری نیز برای بانوان شاغل در صنعت نفت پیش بینی کرد.

وی با اشاره به جایگاه و نقش زنان در فرآیند توسعه کشور گفت: خوشبختانه ضروریت توجه به زنان در فرآیند توسعه دارای روندی رو به بهبود و پیشرفت بوده است که امیدواریم در تدوین برنامه ششم توسعه کشور نیز موضوع افزایش مشارکت زنان در فرآیند توسعه و زمینه سازی برای توانمندی سازی آنها در حوزه های مختلف با رویکرد عادلانه در نظر گرفته شود.

تدوین برنامه های مرتبط با افزایش مشارکت بانوان در امر توسعه صنعت نفت

نجار با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران با فعال کردن حوزه امور بانوان، تهیه و تدوین برنامه های خود را با توجه به نقش بانوان شاغل در این شرکت به عنوان فعالان اقتصادی در دست بررسی و انجام قرار داده است، تصریح کرد: در برنامه ریزی های جدید که در حوزه های ستادی، قوانین، حفظ منزلت زن بر اساس معیارهای اسلامی، شناخت مشکلات زنان شاغل، مشارکت بانوان و افزایش توانمندی و بالا بردن سطح کارایی و دانش افزایی بانوان پیشنهاد شده است، این امور با هماهنگی فاطمه تندگویان، مشاور وزیر در امور بانوان تلاش دارد مشارکت هر چه بیشتر زنان را در توسعه صنعت نفت فراهم آورد.

وی افزود: در حوزه ستادی آنچه که به عنوان برنامه های اجرایی امور بانوان شرکت ملی نفت ایران پیش بینی شده است، هماهنگی و همکاری با بخش های فرهنگی و اجتماعی صنعت نفت متناسب با نیازهای زنان شاغل در شرکت ملی نفت ایران، برگزاری جلسه های هم اندیشی با حضور نمایندگان بانوان شرکت های زیرمجموعه با مدیرعامل شرکت نفت، برگزاری جلسه های پرسش و پاسخ با حضور مسولان مرتبط در سطح ستاد و شرکت های تابعه و شرکت در کمیته های تخصصی به منظور بومی کردن تصمیمات کمیته ها با وضعیت و نیازهای بانوان شاغل را شامل می شود.

شناسایی مشاغل قابل واگذاری به بانوان در صنعت نفت

نجار افزود: تشکیل کمیته بررسی مشاغل در صنعت نفت به منظور شناسایی مشاغل قابل واگذاری به بانوان نیز از مهمترین برنامه های اجرایی پیشنهادی امور بانوان شرکت ملی نفت ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به این که در حوزه قوانین، برنامه های اجرایی پیشنهادی مبتنی بر مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به زنان شرکت ملی نفت ایران به منظور رفع تنگناهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان است، یادآور شد: فرهنگ سازی در فضای سازمانی با هدف تغییر نگاه سازمان به توانمندی بانوان و تغییر نگاه زنان به خود، پیگیری طرح های مربوط به امور خانواده و زنان در شرکت ملی نفت ایران، تشکیل کمیته بررسی تدوین و مقررات به منظور شناسایی موارد قانونی که در راستای عدالت جنسیتی نیست و همچنین تغییر در روش ها و جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی در انتصابات و ارزشیابی ها مدنظر بوده است.

نجار درباره حفظ و ارتقا منزلت زن بر اساس معیارهای اسلامی نیز گفت: امور بانوان شرکت ملی نفت ایران بر معرفی الگوی زن مسلمان، توجه به کرامت و شخصیت انسانی زن، بسترسازی مناسب برای تسهیل مسئولیت خانوادگی زنان، تشویق و واگذاری برخی مناصب در شرایط برابر به بانوان و همچنین برنامه ریزی در راستای ارتقا توانمندی زنان در محیط کار و زندگی بر اساس معیارهای اسلامی اهتمام دارد.

وی با بیان اینکه زمینه ارتباط مستمر با بانوان و خانواده ها، از طریق انتخاب یک نماینده در هر شرکت به عنوان رابط با مشاور امور بانوان برنامه ریزی شده است، یادآور شد: به همین منظور برگزاری جلسات مختلف و مستمر با حضور نمایندگان و مشاوران امور بانوان شرکت های تابعه با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی برنامه ریزی شده است.

ارتباط مستمر با بانوان شاغل در مناطق عملیاتی صنعت نفت

وی افزود: همچنین به منظور ارتباط مستقیم با زنان شاغل در مناطق عملیاتی سفرهای دوره ای به مناطق عملیاتی انجام خواهد شد که در همین راستا نخستین سفر به اهواز انجام شده است. همچنین به منظور شناسایی مشکل بانوان و دریافت نقطه نظرات مدیران عامل مناطق عملیاتی جلساتی با مدیران عامل چندین شرکت عملیاتی برگزار شده است.

نجار اظهار کرد: هم اکنون از طریق ایجاد آدرس ایمیل و طراحی صفحه ای مخصوص امور بانوان بر روی سایت های شرکت های تابعه امکان ارتباط بانوان شرکت ملی نفت ایران با امور بانوان فراهم شده است و هم اکنون پاسخ به ایمیل های همکاران به روز شده است.

وی با بیان اینکه به منظور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از آخرین تحولات حوزه امور بانوان و فراهم آوردن زمینه های لازم برای آموزش و بالا بردن سطح کارایی و دانش عمومی خانواده ها، انتشار یک نشریه ویژه الکترونیکی نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: بخشی از برنامه های پیشنهادی امور بانوان به تسهیلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اختصاص داده شده که این امر مطابق نیاز بانوان به بهره گیری از امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی با هدف ایجاد نشاط و شادابی و افزایش انگیزه در بین آنان و همچنین گسترش انس و الفت میان بانوان شاغل همکار پیش بینی شده است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور بانوان تصریح کرد: حمایت و تشویق زنان هنرمند، محقق، نویسنده و مترجم و نیز شناسایی زنان نخبه و استفاده از توانمندی های آنان، دیدار با خانواده های معظم شهدا، ایثارگر و جانباز نیز از دیگر برنامه های فرهنگی امور بانوان است.

وی از مدیران ارشد صنعت نفت و تمامی همکاران زن درخواست کرد تا با تغییر نگاه و همکاری و همدلی با امور بانوان شرکت ها نسبت به ارتقا جایگاه زنان در صنعت نفت اهتمام ویژه داشته باشد.

(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید