پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۲۲
IOTC
چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ / ۰۱:۰۰
سرویس : نکاء
کد خبر : ۶۱
گزارشگر : ۲
سرویس نکاء

طراحی ساخت مخازن ذخیره سازی برای اولین بار درکشور

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: امسال برای اولین بار قرارداد طراحی ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام با استفاده از توانمندی های داخلی و به دست پیمانکاران داخلی صورت می گیرد.

طراحی ساخت مخازن ذخیره سازی برای اولین بار درکشور

به گزارش روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران ، سید پیروز موسوی امروز (چهارشنبه 30 فروردین) در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تصریح کرد: ساخت این مخازن یکی از اقدام های مهمی است که در زمینه پدافند غیرعامل انجام می شود و توان رقابتی و چانه زنی کشور را در منطقه بالا می برد.
 

 وی افزود:  در جزیره خارگ 4 مخزن با ظرفیت یک میلیون بشکه در دست ساخت است که از پیشرفت 39 درصدی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در اطراف منطقه گناوه نیز ساخت مخازنی با ظرفیت 10 میلیون بشکه در دستور کار قرار دارد که هم اکنون عملیات طراحی آن پایان یافته و عملیات ساخت آن از سوی بخش خصوصی از یک ماه گذشته وارد فاز اجرایی شده است.

موسوی یادآور شد: شرکت های نفت فلات قاره و مناطق نفت خیز جنوب نیز برای تحقق ظرفیت ذخیره سازی تا پایان برنامه پنجم برنامه هایی برای ساخت مخازن جدید دارند.

از سرگیری سوآپ نفت
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که شرکت پایانه های نفتی ایران ظرفیت انجام 150 هزار بشکه سوآپ نفت را دارد، گفت: پس از یک دوره توقف کوتاه مدت، قرارداد جدیدی را برای انجام سوآپ منعقد کرده ایم.

به گفته او نزدیک به 20 هزار بشکه نفت در روز از سوی این شرکت سوآپ، اما به دلایل مختلف در روزهای سال دجار تغییر می شود.

صادرات 900 میلیون بشکه نفت در سال 90
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران حجم صادرات نفت این شرکت در سال گذشته را 900 میلیون بشکه اعلام کرد و افزود: حجم صادرات میعانات گازی این شرکت نیز در سال گذشته 170 میلیون بشکه بوده است که رکوردی جدید محسوب می شود.

نفت مازاد در مخازن نداریم
موسوی به این پرسش که آیا نفت مازاد در مخازن این شرکت وجود دارد، پاسخ داد: عملیات انتقال، ذخیره و بارگیری نفت خام طبق روال معمول انجام می شود؛ از این رو نفت مازادی در مخازن این شرکت وجود ندارد.

به گفته او صادرات نفت خام همراه با تولید و طبق برنامه تعیین شده پیش می رود.

موسوی با بیان این که نزدیک به 16 میلیون بشکه نفت خام در مخازن این شرکت ذخیره شده است، تصریح کرد: این حجم از نفت ذخیره شده نیز در انتظار بارگیری برای صادرات است.

پیشرفت 43 درصدی حوضچه فراگیر شمال
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره آخرین وضعیت اجرای حوضچه فراگیر شمال به منظور افزایش ظرفیت سوآپ و پهلوگیری کشتی ها در منطقه نکا اظهارکرد: این پروژه هم اکنون از 43 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و عملیات لایروبی آن به زودی آغاز می شود.

وی هدف از اجرای این پروژه را در سه فاز تعریف کرد و افزود: در فاز اول ظرفیت تا 500 هزار بشکه در روز افزایش می یابد و پس از آن در فاز دوم به یک میلیون و 500 هزار بشکه و در فاز سوم به 2 میلیون بشکه در روز می رسد.

ساخت مخازن زیرزمینی ذخیره سازی نفت
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از ساخت مخازن ذخیره سازی زیرمینی نفت خام خبر داد و گفت: ساخت این مخازن یکی از اقدام های مهمی است که در زمینه پدافند غیرعامل انجام می شود و توان رقابتی و چانه زنی کشور را در منطقه بالا می برد.

موسوی هزینه ساخت این مخازن در مرحله طراحی را 2 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: منطقه مورد مطالعه برای ساخت این مخازن در نوار ساحلی خلیج فارس تا عمق 100 کیلومتری است.

وی افزود: در مرحله نخست ساخت 10 میلیون بشکه مخازن زیرزمینی برنامه ریزی شده است.

موسوی گفت: هزینه ساخت مخازن فلزی ذخیره سازی نفت خام در مرحله طراحی به ازای هر بشکه 22 دلار و این در حالی است که هزینه ساخت مخازن زیرزمینی نسبت به مخازن فلزی بسیار کمتر است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: این مخازن بدون پوشش و در عمق 60 تا 100 متر زیر سطح آب های آزاد با هدف جلوگیری از نفوذ نفت به زمین ساخته خواهد شد.

به گفته وی 20 ناحیه برای ساخت این مخازن هدف گذاری شده و خاتم الانبیا به عنوان مشاور پروژه روی 5 نقطه کار می کند.

وی افزود: این مخازن بیشتر در کشورهای وارد کننده نفت خام ساخته می شود ولی کشورهای صادرکننده نیز برای افزایش قدرت چانه زنی در بازار نیز این مخازن را می سازند؛ به گونه ای که درعربستان نیز این مخازن ساخته شده است.

به گفته موسوی، طراحی و ساخت بازوهای بارگیری در اسکله، سامانه پیشگیری و رسوب زدایی مخازن از جمله پروژه های در دست اجرای این شرکت است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران همچنین گفت: در صورت آغاز تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی، مسئولیت دریافت و صادرات این نفت به شرکت پایانه های واگذار خواهد شد.

(چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید