شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۵۲
IOTC
یکشنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۶۰۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

دومین محموله میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی صادر شد

معاون وزیر نفت از بارگیری و صادرات دومین محموله میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی به میزان یک میلیون ١٥٠ هزار بشکه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، رکن الدین جوادی با بیان این که کشورهای چین و امارات متحده عربی مقصد کشتی های صادراتی میعانات گازی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی بوده است، گفت: هم اکنون به طور متوسط ماهانه یک محموله میعانات از این فاز به خارج از کشور صادر می شود.

 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم اکنون عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دو سکوی B و C فاز ١٢ میدان پارس جنوبی در حال انجام است و به نظر می رسد با توجه به پیشرفت مناسب در بخش پالایشگاهی، تولید گاز در این فاز تا پیش از فصل سرما افزایش یابد.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر توانمندی پیمانکاران ایرانی فعال در فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: خوشبختانه امروز ما شاهد آن هستیم که صنعت نفت ایران در بخش آفشور (دریا) روی پای خود ایستاده و توانسته حلقه های گمشده در این صنعت را بدست آورد، در حالی که در گذشته این صنعت برای ساخت یک جکت نیازمند شرکتهای خارجی بود.
 
به گزارش شانا، روزانه ٣٠ هزار بشکه میعانات گازی در دو ردیف (ترین) فاز ١٢ میدان پارس جنوبی تولید و پیش بینی می شود با راه اندازي سایر مراحل فرآیندی میزان میعانات گازی و سایر مشتقات تولیدی این فاز افزایش یابد.
 
با فعال سازی SPM فاز ١٢ و عملیاتی شدن آن، ظرفیت صادرات میعانات گازی از طریق این گوی شناور به میزان پنج هزار مترمکعب در ساعت افزایش یافته است؛ بارگیری نخستین محموله میعانات گازی فاز ١٢ به میزان ٩٥٠ هزار بشکه در مدت سه روز انجام شد، این درحالی است که تولیدات این فاز از بهمن سال گذشته در حال ذخیره سازی بود که با پهلوگیری نخستین کشتی اقیانوس پیما بارگیری آن آغاز شد.
 
بر اساس این گزارش، با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق خواهد شد. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.
 
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.منبع / شانا
(یکشنبه ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید