پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷
IOTC
سه شنبه / ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۵۹۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

وزیر نفت: تصمیم های شخصی جایی در دولت ندارد

وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون قوه عاقله ای در کشور وجود دارد که کارها را برمبنای عقلانیت انجام می دهد و از تصمیمهای فردی در انجام امور اقتصادی پرهیز می شود، گفت: در عین حال، عده ای هم اکنون در کشور تنها با رانت زندگی می کنند.

وزیر نفت: تصمیم های شخصی جایی در دولت ندارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، بیژن زنگنه دوشنبه شب (٢٠ مردادماه) در برنامه زنده تلویزیونی "پایش" (که از شبکه یک سیما پخش شد) با اشاره به این که عزم جدی برای حل مشکلات اقتصادی در دولت وجود دارد، افزود: رئیس دولت هم اکنون هفته ای دو جلسه ٥ ساعته با مشاوران و وزیران برای حل مشکلات اقتصادی برگزار می کند.
 
وزیر نفت با اشاره به این که تمرکز وزارت نفت در دو سال آینده روی افزایش تولید گاز است،گفت: پارس جنوبی نقشی بسزا در افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در دوسال آینده دارد، به گونه ای که طبق برنامه قرار است تا سال ٩٤، ٢٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود.
 
وی با اشاره به این که در سال ٩٢ بیش از ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاههای کشور سوزانده شد، افزود: ارزش این میزان سوخت حدود ١٨ میلیارد دلار بوده که امسال با افزایش تولید گاز و اختصاص آن به نیروگاهها از سوزاندن سوخت مایع در کشور جلوگیری شد.
 
زنگنه افزود: با جلوگیری از سوزانده شدن سوخت مایع در نیروگاههای کشور امسال ٥ میلیارد دلار و سال آینده ١٠ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده می شود.
 
وزیر نفت در بخشی از گفتگو در برنامه پایش با بیان این که کشور با رانت رشد نمی کند، افزود: تا زمانی که مردم خود را باور نداشته باشند کشور پیشرفت نمی کند، متاسفانه در حال حاضر عده ای هستند که تنها با رانت زندگی می کنند.
 
وی درباره تغییر مدیران نفت گفت: عده ای غیرنفتی در دولت گذشته وارد عرصه نفت شدند که جایگاهشان در وزارت نفت نبوده  و در شلوغی وارد وزارت نفت شدند.
 
زنگنه افزود: از همان ابتدا در مجلس عنوان کردم که مدیران غیرنفتی جایی در وزارت نفت ندارند، این درست نیست که یک گروهبان در جایگاه سرهنگی حضور داشته باشد.
 
اوضاع صندوق ملی در دولت گذشته خراب بود
در این بخش برنامه، گزیده ای از سخنان وزیر نفت در سال ٧٨ که در مقابل محمد نهاوندیان برای پاسخگویی قرار گرفته، پخش می شود. او در برنامه سال ٧٨ گفته بود: نفت از یک حدی بالاتر نباید صرف بودجه شود و باید به سرمایه های رو زمینی تجدیدپذیر بدل شود.
 
وی در آن برنامه گفته بود: وزن نفت در اقتصاد بسیار مهمتر از داشتن یا نداشتن آن است، اگر حجم تولید بالا برود و وزن نفت در آن کم باشد نوسانات ارزی کمتر در اقتصاد به وجود می آید و کمتر به اقتصاد ضربه وارد می شود.
 
وزیر نفت حالا پس از ١٥ سال و در سال ٩٣ در برنامه پایش از حرفها آن روز خود (که در سال ٧٨ گفته بود) بدون هیچ کم و کاستی دفاع کرد و گفت:درستی آنچه که آن روز گفته بودم و منجر به تشکیل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی شد، بعدها نیز ثابت شد.
 
وی دراین باره که آیا در ١٥ سال گذشته در این زمینه درست عمل شده است،گفت: در ٨ سال دولت گذشته در این زمینه بسیار خراب کردیم. پیش از این دولت، پول زیادی به حساب ذخیره ارزی واریز شد.
 
زنگنه با اشاره به این که پولهای کلانی در دولت گذشته از محل فروش نفت نصیب کشور شد، گفت: باید از محل فروش نفت در دولت گذشته بیش از ١٠٠ میلیارد دلار پول به حساب صندوق ذخیره ارزی واریز می شد که واریز نشده است.
 
وی با بیان این که تلاش شده از سال ٩٢ بخشی از درآمدهای نفت به حساب ذخیره ارزی واریز شود، گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی این است که از منابع نفتی به صندوق واریز و از طریق آن در کشور سرمایه گذاری شود.
 
زنگنه با بیان این که هم اکنون از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی در صورت تمایل و داشتن شرایط، وام داده می شود، گفت: البته در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد، اگرچه حتی در تحریم هم پول به حساب این صندوق واریز می شود، ولی خیلی با زمانی  که تولید نفت ایران ٤ میلیون بشکه در روز بوده متفاوت است.
 
وی افزود: برای قوی شدن اقتصاد ایران این سازوکار درست است و باید اجرا شود.
 
وزارت نفت ٥٠ هزار نیروی مازاد دارد
 
حجم سئوالات درباره آزمون استخدامی  صنعت نفت آنقدر زیاد بود که باوجودمخالفت مجری برنامه پایش، این سئوال مطرح شد، وزیرنفت اما در این زمینه گفت: از این که بسیاری از جوانان کشور ما بیکار هستند، بسیار افسوس می خورم.
 
وی با بیان این که کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از وظایف دولت است، افزود: یکی از برنامه های خروج غیر تورمی از رکود، ایجاد اشتغال است و من از این که در زمینه بیکاری صحبت می شود، بسیار ناراحت می شوم.
 
وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون هیچ خانواده ای وجود ندارد که چند بیکار نداشته باشد، افزود: جوانهایی که در این ساعت شب این پیامکها را ارسال می کنند قطعا از روی خوشی نیست و مشکل دارند.
 
وی با یادآوری این که زمانی که وزارت نفت را در سال ٨٤ ترک کرده است، حدود ٨٠ هزار نفر در آن شاغل بوده اند، افزود: هم اکنون با این وجود که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاهها واگذار شده اند اما ١٤٠ هزار نیرو در وزارت نفت مشغول کار هستند.
 
زنگنه با بیان این که هم اکنون وزارت نفت ٥٠ هزار نیروی مازاد دارد، گفت: هفته ای نیست که ١٠٠ تا ١٥٠ نفر از کسانی که به من دسترسی دارند از من تقاضای کار نکنند.
 
وزیر نفت با اشاره به این که آزمون استخدامی در اردیبهشت ماه سال ٩٢ برگزار شده است، گفت: ١٢٠ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و مراحل آن طی شده و برخی از آنها استخدام خواهند شد، اما مشکل کشور ٢ هزار نفر نیست، بلکه بیش از اینهاست که باید حل شود.
 
 نفت را نفتیها اداره می کنند نه غیرنفتیها
 
یکی از خبرگزاریها با ارسال سئوالی به سایت برنامه از وزیر نفت درباره جابجایی مدیران و تغییرات مدیریتی در صنعت نفت پرسید و وزیر نفت پاسخ داد: عده ای صلاحیت حضور در وزارت نفت را نداشتند و بدون بلیت سوار اتوبوس شدند که آنها را پیاده کردیم.
 
وی با بیان این که مگر قرار است عده ای بیسواد یا ناتوان که در شلوغی جا گرفته اند و نشسته اند تا ابد حضور داشته باشند، افزود: این افراد ناتوان باید به انتهای صف بروند و افراد لایق جایگزین آنها شوند.
 
زنگنه  با تاکید براین که در مجلس متعهد شدم که نفت توسط نفتیها اداره شود، گفت: همه مدیران نفتی در حال حاضر از مدیران باسابقه و باکفایت نفت هستند. البته من ادعا نمی کنم  با صلاحیت ترین هستند، چون با صلاحیت ترین یک کلمه مطلق است، اما همه مدیران نفتی باسابقه و سالم هستند و این برای من بسیار مهم است.
 
وی با بیان این که هم اکنون آرامش در نفت ایجاد شده است، گفت: در گذشته هر روز یکی از بیرون مجموعه نفت وارد صنعت نفت شده و به عنوان رئیس برگزیده می شد و دوستان خود را دور و بر خود جمع می کرد، اینگونه که نمی توان زندگی کرد.
 
زنگنه در این زمینه به نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: در نیروی انتظامی هیچگاه یک سروان را در شغل سرتیپی قرار نمی دهند.
 
وزیر نفت با یادآوری این که مدیران غیرنفتی گذشته مدیران باسابقه نفت را در دولت گذشته تحقیر کردند،افزود: یک سری گروهبان درصنعت نفت حضور داشتند (البته گروهبانی بد نیست، اما هر کسی باید در جایگاه خود باشد) که آمدند و مدیران نفت را تحقیر کردند که چیز خوبی نبوده است. اگر هم کسی عوض شده، این گروهبانها بوده اند که تغییر کرده اند.
 
وزیرنفت در پاسخ به سئوال دیگر این خبرگزاری درباره کاهش صادرات هم گفت: آیا کاهش صادرات موجب خوشحالی است؟ حالا فرض که شده آیا من باید کاری می کردم، که انجام نداده ام؟
 
وزیر نفت در پاسخ به مجری هم که پرسید چرا میزان صادرات کاهش یافت،گفت: نوسانات صادرات نفت زیاد است، اما ماهمه تلاشمان را برای افزایش میزان صادرات انجام می دهیم ولی نمی توان دلیل نوسانات را از  تریبون رسانه ملی بیان کرد چون ارتباطی به عموم مردم ندارد.
 
وی با اشاره به این که ایران هیچگاه در بخش نفت کوتاه نمی آید، گفت: ما همه تلاشمان را برای خدمت به مردم انجام می دهیم . پشتوانه عملکرد ما باید قوی باشد.
 
پدیده ای به نام زنجانی
 
وزیر نفت دربخشی از این برنامه در پاسخ به سئوالی درباره خودداری بابک زنجانی از بازگرداندن پول نفت گفت: عده ای نفت را بردند و پول آن را ندادند و قرار هم نداشتند پول آن را بدهند. در واقع اشتباه نکردند و تیم بابک زنجانی به عمد نمی خواست پول نفت را بپردازد.
 
وی با اشاره به این که زنجانی مقداری اموال در ایران دارد که قرار است پس از ارزیابی به دولت داده شود،گفت: معادل ریالی اموال بابک زنجانی در داخل کشور خیلی کمتر از ٨ هزار میلیارد تومانی است که او به خزانه بدهکار است.
 
زنگنه در پاسخ به سئوالی درمورد سپردن فروش نفت به اشخاص خاص گفت: بخشی از این تصمیم در مورد فروش نفت این بوده که پس از فروش نفت خام  مبلغ آن به خزانه واریز شود که نشده است.
 
وی درباره این که جاهای دیگری هم نفت را برده اند،گفت: این بحث جداست و در حال پیگیری آن هستیم.
 
زنگنه با بیان این که تنها نفت نبوده که در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته، افزود: وامهایی که در آن زمان به شرکت ملی نفت برای اجرای طرحها سپرده شده، قرار بوده به  پیمانکاران پرداخت شود که آن را در اختیار پیمانکاران قرار نداده اند.
 
وی درباره جزئیات این موضوع گفت: زنجانی یک بانک بی اعتبار (اف اف آی آی بی) را در تاجیکستان باز کرده بود که میزان سرمایه آن کمتر از٥٠٠ هزار دلاربوده است  اما دولت وقت با مصوبه کارگروه نفت دولت که رئیس وقت بانک مرکزی و چند وزیر آن را  امضا کرده اند بیش از ٢ میلیارد دلار پول دولت  را در اختیار بانک وی قرار داده است.
 
وی در پاسخ به مجری برنامه درباره این که  وزیران دولت پیشین اعلام کرده اند وی (بابک زنجانی) را نمی شناسند،گفت: امضا ها همه موجود است.
 
زنگنه دراین باره که آیا این میزان داراییها به ایران باز گردانده می شود، اظهار کرد: میزان دارایی او بسیار کم است.
 
وزیر نفت در ادامه با بیان این که طبق توضیحات دادستانی زنجانی یک پدیده است، گفت: او دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار پول بیت المال را  به تنهایی برده است.
 
وی با بیان این که برخی آقایان در این زمینه ادعاهایی می کنند و طلبکار ملت هم هستند، گفت: ما نجابت می کنیم و حرف نمی زنیم.
 
وزیر نفت دراین باره که آیا این پولها قابل ردیابی نیست، گفت: مگر می شود قابل ردیابی نباشد چون قطعا این فرد تنها نبوده است، مگر شخصی به تنهایی می تواند این حجم از اموال بیت المال را به تنهایی بخورد و برود؟
 
بنزین پتروشیمی ها درتهران هم توزیع شد
وزیر نفت در ادامه درباره بنزین پتروشیمی ها  و  توزیع نشدن آن در تهران،گفت: در تهران بنزین پتروشیمی با بنزین معمولی مخلوط و توزیع شده است.
وی درخصوص بنزین آلوده و احتمال ارسال این پرونده به دادگاه از سوی وزارتخانه متبوعش گفت: این موضوع به ما ارتباطی ندارد و گزارش غیر استاندارد بودن بنزین را به مجلس تقدیم کرده ایم.
 
زنگنه با اشاره به این که تشخیص  سرطانزا بودن  یا سرطانزانبودن این بنزین هم برعهده وزارت نفت نبوده است،افزود:  سازمان محیط زیست این موضوع را مطرح کرد و بر همین اساس از دولت خواست که این بنزین نخست در کلانشهرها توزیع نشود.
 
محدودیتی برای فروش نفت نداریم
وزیر نفت در خصوص تهاتر نفت با روسیه گفت: ما اصلا با روسیه تهاتر نفت نداریم اما همانگونه که گفتم ایران هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود ندارد.
 
زنگنه با اشاره به این که راه فروش نفت ایران بسته نشده است اما دیگر افرادی مانند بابک زنجانی و امثال او نمی توانند اقدامات گذشته خود را تکرار کنند درباره دیدار خود با وزیر نفت و انرژی  روسیه گفت: ما در قالب اعضای کمیسیونهای اقتصادی دو کشور با یکدیگر دیدار و تفاهمنامه ای امضا کردیم تا روابط تجاری دو طرف که تنها به موضوع نفت هم اختصاص ندارد، تسهیل شود.
 
وی در ادامه با بیان این که انتقال اندک سوخت از مرزهای ایران به افغانستان و پاکستان به جای قاچاق خرده، باید به یک تجارت بدل شود، گفت: اگر بتوانیم جایگزین هایی به جای اختصاص سهمیه سوختی ایجاد کنیم، می توانیم به میزان قابل توجهی جلو قاچاق را بگیریم؛ زیرا این سهمیه ها به خارج قاچاق می شود.
 
وزیر نفت در واکنش به پرسش یکی از رسانه ها در این خصوص که گفته می شود زنگنه معتقد است باید پای غربیها را به صنعت نفت ایران باز کرد، گفت: مشخص است که اینگونه مطالب به چه جریانهایی وابسته هستند و هدفشان از پرسیدن این سئوالها چیست.
زنگنه ادامه داد: من هرگز این جمله را نگفته ام بلکه گفته ام که تمایل داریم پای سرمایه گذاران خارجی را به ایران باز کنیم و فکر می کنم این کار با شرط و شروط ما برای اقتصاد ایران درست و مفید است.
 
افزایش قدرت چانه زنی با گروه ٥+١
زنگنه در ادامه با اشاره به قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی گفت: برنامه ای که در صنعت نفت اجرایی می کنیم با شرایط فعلی است یعنی تحریمها به همین صورت باقی بماند  اما سعی خواهیم کرد  قدرت چانه زنی خود را با گروه ٥+١ افزایش دهیم به طوری که ارزشهای خود را حفظ کنیم.
 
وی با اشاره به جداکردن بودجه جاری کشور از نفت گفت: این کار شدنی است اما مردم باید بخواهند و درواقع آنها نقش موثری در این زمینه دارند.
 
وزیر نفت با بیان این که در شرایط فعلی درآمدهای نفتی کفاف مدیریت اقتصاد کشور را می‌دهد، گفت: بنابراین اگر روزی فروش نفت ایران افزایش یافت می‌توان آن را در مسیر توسعه خرج کرد. وی افزود:در ٨ سال قبل به دنبال بزرگ کردن دولت از طریق درآمدهای نفتی بودند که در صورت بهبود شرایط فروش نفت نبایدآن رویه تکرار شود.
 
کشور را با صادرات نفت اندک اداره می کنیم 
وزیر نفت در بخشی از این برنامه درباره جدایی بودجه جاری از نفت گفت: کار سختی است اما شدنی است و مردم باید حتما خواستار این موضوع باشند.
وزیر نفت دراین باره که  مردم باید در این زمینه چه کنند،گفت : باید درباره هزینه کردن دولت دقت کنند که این پولها کجا می رود.
وی با بیان این که ما در حال حاضر با صادرات اندک نفت  کشور را اداره می کنیم ،گفت : البته شرایط اداره کشور عالی نیست اما قابل قبول است.
وزیر نفت افزود: درصورت افزایش قیمت نفت باید آن را صرف توسعه کرد و نباید آن را صرف دوباره بزرگ کردن دولت  کرد. 
وی با بیان این که با بزرگ شدن دولت وضع زندگی مردم بهتر نمی شود و باید سعی کرد دولت هم این موضوع را بپذیرد،افزود: در چندسال اخیرهزینه جاری کشور چندین برابر شده است و در حال حاضر قابل مقایسه با سال٨٠ تا ٨٤ نیست . هزینه کارمندان دولت و هزینه های جاری خیلی زیاد شده اند.
وی دراین باره که آیا دولت نباید فکر کند دوران میهمانی نفت تمام شده است،گفت: اگر بشود که بسیار عالی است.
زنگنه درباره این که ایران خیلی راحت می تواندبه رشد ٨ درصد اقتصادی برسد ،افزود: در طی ٨ سال گذشته تنبلی در کشور ایجاد شده که نمی توان در یک شب آن را حل کرد.
زنگنه با بیان این که نوک زدن به صندوق توسعه  ملی باید متوقف شود،گفت: درآمد مازاد نفت دیگر نباید صرف بودجه جاری کشور شود و مازاد درآمدهای نفتی بیش از میزان کنونی بایدبه صندوق توسعه ملی واریز شود.
وزیر نفت در پاسخی به سئوالی درباره رشد اقتصادی هم گفت: چه کسی با وجود درآمدهای ٧٠٠ میلیارد دلاری قیمت نفت سبب شد رشد اقتصادی ایران منفی شود، بنابراین باید تلاش کنیم تا رشد اقتصادی را افزایش دهیم.
 
وی افزود: در سالهای گذشته پول به جاهایی رفت که بهره وری نداشت.
بیژن زنگنه درباره توسعه میادین مشترک هم گفت: توسعه میادین مشترک نفتی و گازی یکی از بزرگترین دغدغه های ماست اما چون این برنامه در این زمینه نبوده، درباره آن صحبتی نشده است.
وی درباره گازررسانی به روستاها گفت: تا سه سال آینده همه روستاها و شهرهای کوچک ایران از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و منابع این گازرسانی از بند ق تبصره ٢ لایحه بودجه تامین می شود. 
زنگنه درباره ساختن جاده توسط شرکت نفت گفت: جاده سازی هیچ ارتباطی به شرکت ملی نفت ایران ندارد. متاسفانه  درحال حاضر بیش از ٨ هزار مصوبه از دولت گذشته به صنعت نفت تحمیل شده که هیچ ارتباطی به آن ندارد.
وزیر نفت درباره دریافت حقوق کارکنان دولتی هم گفت:دولتیها حقوق چندانی نمی گیرند چون خودم هستم و می دانم . اصولا کارکنان دولت حقوق زیادی نمی گیرند.
زنگنه درباره بسته شدن راههای فروش نفت هم گفت:درحال حاضر راههای فروش نفت بسته نشده اما قطعا راه بابک زنجانی ها بسته شده است و تحت هیچ شرایطی اجازه بازگشت این افراد را نخواهم داد.
وی تاکید کرد:این دوران دیگر تمام شده است. 
 
مجری برنامه در پایان کلماتی را مطرح کرد و از وزیر نفت خواست نظرش را در موردآن کلمات  بگوید:
تحریم: شر
جهادسازندگی: برکت ماندگار
قرارگاه خاتم: آشتی بین نظامیگری و سازندگی
مدیریت جهادی: ضرورت
عسلویه: افتخار
قطر: رقیب
پاکستان: همسایه
ژنو: دلمشغولی
وین: اوپک
لاهه: ناخوشی
یورو ٤: سلامتی
مسعود میر کاظمی: وزیر اسبق
رستم قاسمی: دوست خوب
حسن روحانی: زیرکی
خودانصرافی: نشد
کارت سوخت: کارت سوخت
پول نفت: خیر و شر
برنامه پایش: برنامه پایش
منبع/شانا
(سه شنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید