شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۳
IOTC
یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
سرویس : خارک
کد خبر : ۵۷۸۷
گزارشگر : ۲۹
سرویس خارک

فعالیت های عملیات عمومی پایانه های نفتی ایران در قلب صادرات نفت ایران

بومیان خــــارگ روی ریل خدمات

فعالیت های عملیات عمومی پایانه های نفتی ایران در قلب صادرات نفت ایران

از سال 1330 که خارگ به عنوان جزیره نفتی انتخاب و مخازن در آن احداث شد و نفتکش ها در اسکله های بارگیری پهلو گرفتند، چند دهه گذشته و امروز خارگ همچنان نقشی بی بدیل در روند صادرات نفت کشور دارد و پایگاهی مهم در خلیج فارس به شمار می آید.

این یک موضوع اثبات شده درصنعت نفت است که رضایت ساکنان جزیره خارگ همانند درست کارکردن تاسیسات نفتی و گازی برای کشوراهمیت دارد. صنعت نفت دراین سال ها درکنار نیروهای شرکتی خود، برای تامین نیازهای ساکنان بومی این جزیره نیزتلاش کرده است.

دراین که تاچه حد موفق بوده، شاید اما و اگرهایی وجود داشته باشد، اما به هر روی، این خدمات ادامه دارد و مجموعه ای دردل شرکت پایانه های نفتی ایران به نام «عملیات عمومی» می کوشد این خدمات رسانی را بیش از پیش درمسیرتامین نیازهای واقعی سکنه جزیره خارگ اجرایی سازد. 

درسفربه جزیره خارگ، فرصتی فراهم شد تا در زمانی هرچند کوتاه، از خدماتی که مجموعه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی به ساکنان جزیره خارگ ارائه می دهد، بازدید و با حسین احمدی، سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، برخی همکاران وی و شماری از مردم ساکن در این جزیره گفت وگو کنم. مشروح این گفت وگوها را می خوانید.

مشعل 4

شرکت پایانه های نفتی ایران، سال های سال است درجزیره خارگ و درکنارمردم صبور وبا صفایش، درامر صادرات نفت فعالیت می کند، اما این همه ماجرا نیست و خدمات رسانی به مردم جزیره نیزبخش دیگری ازبی شمارفعالیت هایی است که این شرکت با تلاش مجموعه عملیات عمومی انجام می دهد؛ مجموعه ای که حسین احمدی عهده دارمسئولیت درآن است.

جمع آوری روزانه 15 تن زباله

حسین احمدی از22سال قبل درجزیره خارگ مشغول به کار است وبخش زیادی از این زمان به عنوان رئیس تعمیرات خطوط لوله فعال بوده و از حدود 6 ماه قبل به عنوان سرپرست عملیات عمومی به کار در این مجموعه گمارده شده است. او با اشاره به سابقه تاسیس عملیات عمومی جزیره خارگ درسال ۱۳۸۲به عنوان یک مدیریت مستقل زیرنظر اداره عمران مناطق نفت خیز گفت: چند سال بعد و در دهه 90 با تغییراتی که اتفاق افتاد، این بخش عنوان زیرمجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران به کار خود ادامه داد.  وی با بیان اینکه عملیات عمومی درجزیره خارگ چندمسئولیت اصلی و مهم دارد که یکی از اصلی ترین آنها فرودگاه جزیره خارگ است، افزود: کلیه عملیات ترابری و انتقال نفرات به استان های دیگر را انجام می دهد. از فرودگاه خارگ و درطول هفته به تمام مراکزاستان ها پرواز داریم و رفت و آمد حدود ۸۰ درصد نفرات شاغل درجزیره خارگ با هواپیما انجام می شود، البته تعداد محدودی هم از طریق شناورمنتقل می شوند.  احمدی با بیان اینکه کارکنان شرکتی به شهرهای مختلف تردد دارند و فرودگاه موقعیتی راهبردی دارد، گفت: افزون بر رفت و آمد و انتقال نفرات شرکتی و مردم بومی، فرودگاه دربخش پدافند غیرعامل هم اهمیت زیادی دارد. تنها فرودگاه جزیره خارگ همین فرودگاه است که صنعت نفت از ابتدا و در دهه 60 میلادی برای مصارف خود آن را ساخته است. از آن هنگام تاکنون این فرودگاه چند نوبت اصلاح وبه فضای عمومی و باند آن اضافه شده است. توسعه فضای فرودگاه خارگ نیز از جمله طرح های مهمی است که در صورت تامین اعتبارانجام می شود.

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران یکی دیگر از وظایف مهم عملیات عمومی درجزیره خارگ را توجه به محیط زیست و اقدام های زیست محیطی درجهت توسعه پایدار برشمرد و گفت: شرکت های حاضر درجزیره خارگ درمورد محیط زیست پیرامون و رعایت ضوابط زیست محیطی، در داخل فنس خود تعهد دارند، اما یکی ازمسئولیت های اصلی عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، دفع پسماندهای تر و خشک بخش شرکتی وخانگی مردم ساکن درجزیره خارگ است.

احمدی با تاکید بر اینکه عملیات عمومی بنابر وظیفه ذاتی عمومی خود درحوزه زیست محیطی مسئولیت جمع آوری و دفع زباله های خانگی دربخش شرکتی و شهری را به عهده دارد، افزود: درحال حاضرروزانه بیش از 15 تن پسماند دراین جزیره تولید می شود که این مجموعه عملیات عمومی آنها را جمع آوری وپس از انتقال به مرکزپسماند به تفکیک آن برای تبدیل به کود کمپوست اقدام می کند.   وی با بیان این که در مرکزپسماند، روی زباله های تر فرآیندی انجام و به کود کمپوستی تبدیل می شود، تصریح کرد: کود تولیدی در بخشی از سایت پسماند، پشته گذاری و هوادهی می شود و فروش آن نیزمنبع درآمدی برای شرکت است؛ بنابراین یکی از ماموریت های مجموعه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران که مدیریت پسماند درجزیره خارگ است، مدیریت می شود.

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار کرد: ازآن جهت که تفکیک زباله باید ازمبدا انجام شود، این مجموعه نیز تلاش می کند این کاررا به شکلی کامل انجام دهد، اگرچه ممکن است کاستی هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه زباله های صنعتی از زباله های خشک جداسازی می شود، گفت: زباله های پرخطر وبازیافتی درچند مرحله فشرده و به بیرون ازجزیره منتقل می شوند. ازحدود 20 سال قبل که عملیات عمومی کارخود را شروع کرده است، واحد پسماند به شکل ابتدایی فعالیت می کرد و به شکل امروزی نبود. درمورد زباله های صنعتی هم بخش شهری و شرکت های عملیاتی موظفند زباله های صنعتی خود راجمع آوری و بسته بندی کنند و به بیرون ازجزیره انتقال دهند که البته مجموعه عملیاتی دراین زمینه مسئولیت ندارد.

بازگرداندن نخاله های رها شده به چرخه مصرف

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران یکی دیگر از مسئولیت های عملیات عمومی را درحوزه حفاظت از محیط زیست جزیره خارگ، جلوگیری ازهرگونه عملیات تخریبی و ایجاد آلودگی دراین جزیره برشمرد و افزود: یکی ازموضوع های اصلی و قدیمی درجزیره خارگ، رها کردن زباله ونخاله ساختمانی است. از آنجا که انتقال زباله به بیرون از جزیره مقرون به صرفه نیست، رها می شود؛ به همین خاطرگشت شبانه روزی درمنطقه فعال است تا ازهرگونه عملیات تخریبی و ایجاد آلودگی جلوگیری کند.

احمدی با اشاره به مدیریت نخاله های ساختمانی جمع آوری شده گفت: این نخاله ها در فضایی نگهداری وبا تبدیل کردن آنها به مواد اولیه شن و ماسه، به عنوان مصالح زیرساخت به ویژه زیرسازی جاده ها از آن استفاده می شود.

مشعل 3

فعال کردن دو  شناورمسافربری

احمدی یکی دیگر از اقدام های عمومی مجموعه عملیات عمومی خارگ را راه اندازی دو دستگاه شناورمسافربر درمسیر گناوه و بوشهر اعلام کرد و گفت: با توجه به نیازساکنان بومی جزیره برای تردد، دو دستگاه شناوردریایی فعال شده اند که بخش اصلی تکمیل ظرفیت آنها درمسیر رفت وبرگشت، از طرف عملیات عمومی چارترمی شود. با توجه به اینکه جزیره خارگ تحت تاثیر شرایط خاص اقلیمی خاص است وشرایط آب و هوایی دراین تردد اثر دارد،تلاش می شود این شناورها بیشترین کارکرد را برای مردم داشته باشد.  سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: شناور مسیر گناوه 180 صندلی دارد که 120 صندلی آن را شرکت پایانه های نفتی ایران چارتر کرده و در اختیار عملیات عمومی است. شناورمسیر بوشهر نیز234 صندلی دارد که 200 صندلی آن در اختیار پایانه های نفتی است و ساکنان بومی نیزطی هفته برای انجام امور اداری ازخدمات آن استفاده می کنند. البته چند فروند کشتی خصوصی نیزدراین مسیر فعال است که ساکنان درشرایط خرابی دریا از آنها استفاده می کنند.

گشت های شبانه روزی برای حفاظت از اراضی

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران به عملکرد حراست به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های این مجموعه اشاره و تصریح کرد: بخشی از نیروهای حراست درفرودگاه خارگ مستقرهستند، اما مسئولیت اصلی آنها حراست و حفاظت از اراضی است. اراضی جزیره خارگ متعلق به دولت است که وزارت نفت مسئولیت حفاظت و صیانت از آن را به عهده دارد؛ به همین دلیل هر گونه تغییر و فعالیت جدید درجزیره از سوی شرکت ها یا ساکنان باید با مجوز انجام شود. در بخش شهری هم هیچ مالکیتی به مردم احرازنشده است.  وی با بیان اینکه نیروهای حراست با گشت های ۲۴ ساعت شبانه روز از اراضی صیانت می کنند، افزود: اگر شرکتی بخواهد اقدام به هرگونه جابه جایی یا تجهیز کارگاه و یا پروژه ای را شروع کند، باید از مراجع مربوط مجوز داشته باشد ومدارک خود را به عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران ارائه کند تا مطابق با طرح اراضی جزیره و طرح جامع جزیره ارزیابی شود. برای جزیره خارگ ازسال ها قبل یک نقشه مشخص شده که بر اساس آن، کاربری همه چیز ازجمله زمین ها وجانمایی شرکت ها در آن مشخص است وهرگونه واگذاری زمین و مجوز ازسوی دولت انجام می شود.

زنده کردن قنات های قدیمی

احمدی با اشاره به پروژه های فنی و عمرانی در دستور کار عملیات عمومی گفت: عملیات و اجرای طرح های عمرانی مربوط به تاسیسات و ابنیه عملیاتی و عمومی خارج از فنس در جنبه عمومی قرار دارند. شرکت های عملیاتی نمی توانند عملیاتی مانند احداث جاده ها، پل ها، پارک ها و... را انجام دهند، همچنین پروژه هایی مانند لایروبی قنات های قدیمی جزیره که عملیات عمومی روی در این زمینه ها مسئولیت دارد. این قنات ها به واسطه تاریخی بودن و قدمتشان در آثار میراث فرهنگی ثبت شده اند، اما در این سال ها لایروبی نشده اند و با توجه به قدمتی که دارند، نگهداری از آنها اهمیت زیادی دارد.  سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: یکی دیگر از اقدام های مجموعه عملیات عمومی به تعمیرات و بازسازی اماکن و ادارات و مراکز خیریه مانند کمیته امداد، بهزیستی، مساجد و فضای تفریحی عمومی در شهر مربوط می شود.

برگزاری کلاس های فنی - حرفه ای

احمدی یکی از فعال ترین بخش های عملکردی این مجموعه را دفتر ارتباط مردمی اعلام کرد و گفت: یکی از مهم ترین بخش های ارتباطی عملیات عمومی با شرکت ها وساکنان بومی و درگاه ورودی تمامی مکاتبات و مراودات اداری و نیازهای جامعه درجزیره خارگ، دفتر ارتباط مردمی و و روابط عمومی است. درجزیره خارگ پنج شرکت پایانه های نفتی، شرکت نفت فلات قاره ایران، پتروشیمی خارگ، شرکت ملی نفتکش ایران وشرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران فعال هستند که اقدام هایی را در حوزه مسئولیت های اجتماعی انجام می دهند. این اقدام ها برپایه مکاتبه با عملیات عمومی، مشخص و با مصوبه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه این واحد امورمرتبط با شرکت ها و پروژه های عمومی را با هم تطبیق می دهد، افزود: روابط عمومی عملیات عمومی با تمام شرکت های مستقر در جزیره درارتباط است و نیازها وخواسته ها به این مجموعه اعلام می شود. درمواردی از این شرکت ها خدمات دریافت می کنیم و آنها موظف به ارائه  خدمات هستند.

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران همچنین با تاکید بر اینکه توجه به محیط پیرامونی شرکت ها در اولویت قرار دارد، افزود: صنعت نفت به واسطه حضور تاسیسات مختلف و نفتی شدن این جزیره به محیط پیرامون خود تعهدهایی دارد؛ از این رو با نیازسنجی های مختلف و ارتباط مردمی سعی می کنیم بخشی از نیازهای این جزیره را برطرف کنیم.

احمدی با بیان اینکه مردم بومی جزیره عموما با برخی محرومیت ها مواجه هستند و اقدام هایی در جهت توانمند سازی آنها انجام می شود، افزود: درهمین زمینه برگزاری دوره های فنی -حرفه ای برای متقاضیان در داخل جزیره درنظرگرفته شده است. قرارداد مربوط به برگزاری این دوره ها با سازمان فنی - حرفه ای استان بوشهرمنعقد شده است که امسال اجرا می شود. با تحقق این مهم افزون بر کاهش فاصله بخش شرکتی و شهری، شرایط برای مردم جزیره در استفاده از این امکان نفت نیزفراهم خواهد شد.   وی افزود: اگر قرار باشد فقط پول و امکانات به مردم داده شود، ممکن است منفعل شوند، اما اقدام هایی که برای توانمندسازی آنها انجام می شود، اثرات بلند مدت تری دارد. جوانانی که درجزیره حضور دارند، می توانند برای اشتغال و آینده خود از این دوره های فنی – حرفه ای بهره ببرند. این دوره ها برای تمام سنین جویای کار و البته تعدادی از جامعه افراد کم توان جسمی پیش بینی شده است. تعدادی از این مددجویان کمیته امداد و بهزیستی امکان بیرون آمدن از خانه و یا تردد به خارج جزیره را ندارند و با گذران این دوره ها می توانند در رشته های مختلف توانمند شوند.

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران در ادامه افزود: این دوره ها که گواهی پایان دوره هم دارند، در داخل جزیره خارگ برگزار و رشته هایی در آن ارائه می شود که در داخل جزیره خارگ هم امکان جذب داشته باشد و هم فرصت کار برای افراد بومی بیشتر شود. این دوره ها رایگان است و متقاضیان لازم نیست به بوشهر یا شهرهای دیگر بروند و هزینه های تردد و اقامت را متحمل شوند.  وی افزود: زمانی از نیروهای بومی تنها برای اشتعال درامورساده مثل کارگر ساده یا نیروهای خدماتی استفاده می شد، اما در دوره های فنی - حرفه ای، دوره های تخصصی مثل کنترل پروژه برگزار می شود؛ طوری که افراد آموزش دیده می توانند در پروژه ها و طرح های فعال جزیره مشغول به کار شوند.

فعالیت مهد کودک خارگ به زودی

احمدی یکی دیگر از خدمات مهم و کاربردی را راه اندازی یک مهد کودک درجزیره خارگ ازسوی شرکت پایانه های نفتی ایران اعلام کرد و گفت: یکی از نیازهای اصلی و مهم چند سال قبل به دلیل کرونا تعطیل شد و پس از آن دودیگر راه اندازی نشد. عملیات عمومی فضای مناسبی برای راه اندازی این مهد کودک درنظر گرفته است وبا امکاناتی در سطح استاندارد شهرهای بزرگ بزودی راه اندازی خواهد شد.  وی افزود: به عنوان نیروی شرکتی که 22 سال است درخارگ زندگی می کنم و 12 سال است که خانواده ام درخارگ حضور دارند، تلاش می کنم اینگونه امکانات بیشتر و بیشتر شود و فعال شدن مهد کودک، یکی ازهمین نیازهای اولیه مهم است که بزودی انجام خواهد شد.  احمدی همچنین با اشاره به روند مهاجرت معکوس سال های اخیر درجزیره خارگ افزود: بسیاری از ساکنان جزیره و نیروهای شرکتی به دلیل کمبود برخی امکانات در داخل و بیرون از فنس به دنبال خارج شدن ازجزیره هستند. از آنجا که طی سال های گذشته در ایجاد زیرساخت ها و امکانات عمومی پیشرفت قابل ملاحظه ای رخ نداده، امکانات در حوزه های آموزش، رفاه و بهداشت برای ساکنان و نیروهای شرکتی کافی به نظر نمی آید؛ به همین دلیل هر کس که بتواند ازخارگ می رود.

وی برگزاری کلاس های کنکور و کلاس های تقویتی برای دانش آموزان را یکی دیگر ازخدمات عمومی مجموعه عملیات عمومی درجزیره خارگ برشمرد و گفت: یکی ازموارد پر تقاضا برگزاری کلاس های تقویتی بود که امیدوارم بزودی به نتیجه برسد. این کلاس ها نیز در داخل جزیره خارگ و با استفاده از امکانات داخلی شرکت ها اجرایی خواهد شد. از آنجا که هر روز هفته به شهرهای مختلف امکان پرواز وجود دارد، می توان در طول هفته اساتید را به شکل پروازی به جزیره خارگ اعزام کرد.

45 اعزام اورژانسی در یک سال

وی درخصوص ارائه خدمات عمومی به ساکنان بومی افزود: جزیره خارگ به واسطه شرایط خاص اقلیمی برای تردد محدودیت دارد و افرادی که بیماری خاص یا نیاز به درمان فوری دارند، باید با پرواز ازجزیره خارج شوند. بخش مددکاری عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران خدمات پروازی را برای این گروه بیماران درنظرگرفته است و درمواقعی نیزهزینه های درمان را هم پرداخت می کند.

احمدی با بیان اینکه بیمارستان خلیج فارس خارگ محدودیت و بضاعتی دارد و تامین همه نیازها در آن فراهم نیست، افزود: چنانچه کسی دچار سانحه شود یا شرایط ویژه داشته باشد، برای اعزام بیماران به بیرون ازجزیره خارگ از اورژانس هوایی و بالگردهای شرکت نفت فلات قاره ایران استفاده می شود. سال گذشته 45 مورد اعزام اورژانسی به بیرون ازجزیره و نزدیک ترین سرزمین مادری(بوشهر)انجام شد.

حمل مصالح و اثاثیه ساکنان بومی

سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران یکی دیگر از خدماتی را که این واحد به ساکنان جزیره ارائه می دهد، حمل مصالح ساختمانی واثاثیه ساکنان بومی اعلام و اظهارکرد: با توجه به بالا بودن این گونه هزینه ها درجزیره، عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران چنین امکانی را با هدف حمایت ازجوامع محلی فراهم کرده است. برای مثال اگرهزینه خریدمصالح پنج میلون تومان باشد، باید به همین مقدار هزینه حمل پرداخت شود وتامین چنین ارقامی برای ساکنان بومی منطقه سنگین است.

احمدی با اعلام اینکه در طول هفته یک روز برای ملاقات عمومی با مردم و نمایندگان شرکت ها اختصاص داده شده است، نیز افزود: این نشست هفتگی روزهای دوشنبه در دفتر روابط عمومی شرکت پایانه های نفت ایران برگزار می شود. در این نشست افراد موارد مورد نظرخود را بیان می کنند. درعین حال، نماینده عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران درجلسات بخشداری، شورای شهر، شورای تامین و جلسات عمومی جزیره حضور دارد.

وی یکی دیگر از اقدام های عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران را صدرو 13 هزار کارت تردد برای افرادی که تردد دائم به جزیره خارگ دارند، اعلام کرد و گفت: یکی از مسائل مهم جزیره خارگ، ورود و خروج افراد است که باید کنترل شده باشد. پیش تر برای همه این تردد ها نامه اداری داده می شد، اما اکنون کارت تردد صادرشده و نفرات شرکتی وغیر شرکتی( بومیان) کارت تردد دارند.

مشعل 2

از تعریض باند فرودگاه تا میدان تره بار

دراین سال ها پروژه های زیادی از سوی عملیات عمومی درجزیره خارگ اجرایی شده است که از جمله آنها می توان به پروژه مخازن آب بتنی برای تامین آب جزیره،اجرای جاده کمربنی اطراف جزیره که تاکنون دو بخش آن به بهره برداری رسیده است، تعریض و تطویل باند فرودگاه جزیره خارگ از800 متر اولیه به دوهزارمترکنونی و تلاش برای توسعه بیشتر آن و سالن فرودگاه در فازهای بعدی، همچنین اجرای اسکله مسافربری، اجرای بازارچه ماهیگیران، اجرای ساختمان بهزیستی خارگ، اجرای پروژه میدان تره بار خارگ، پروژه المان شهدای گمنام و... اشاره کرد. بخش هایی از این خدمات درهمکاری با دیگر ارگان ها اجرایی شده و بخش های دیگر را عملیات عمومی تامین اعتبار و اجرا کرده است.

کنترل جمعیت موش ها و مارها با کلاغ هاست

داریوش اسدی، مدیر اچ اس ای ارشد در عملیات عمومی به اقدام هایی که برای آهوان جزیره خارگ در این سال ها صورت گرفته است، پرداخت و گفت: در این سال ها کمترین آسیب و بیماری به جمعیت آهوان جزیره وارد شده است. پس از آن که در سال 85 نوعی اپیدمی درمیان آهوان موجب تلف شدن جمعیت زیادی از آنها شد، موضوع بیماری مشترک بین آهوان و دام های جزیره پیگیری ومشخص شد بیماری مشترک با گوسفندان و بزها عامل این بیماری بوده و پس ازآن عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی گوسفندان و بزها را ازجزیره خارج کرد و نگهداری دام در جزیره ممنوع شد.  وی افزود: درحال حاضرعلوفه مورد نیاز آهوان را شرکت نفت فلات قاره ایران با همکاری محیط زیست همسو با مسئولیت اجتماعی خود خریداری کرده است وعملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران نیز حمل آنها را انجام می دهد.  وی با بیان اینکه آهوان در این جزیره نفتی شرایط ایده آلی ندارند، اما درچند دهه دهه گذشته، خود را با شرایط منطقه وفق داده اند، گفت: افزون برتالاب های طبیعی، سه آبشخور برای آهوان ایجاد شده است. در داخل جزیره خارگ محدوده ای به عنوان محل زیست و تولید مثل آهوان مشخص شده و آبشخورها و علوفه ها هم بیشتر درهمین محدوده قرار دارد. آبشخورها عموما از آبهای زیرزمینی یا بارش های فصلی پر می شوند و از آبان ماه تا تیرماه هرسال پرآب هستند و پس ازآن هم با مخازنی که جانمایی شده است، آبرسانی به آنها انجام می شود.  اسدی درمورد جمعیت پرندگان جزیره خارگ هم گفت: پیش ترسازمان محیط زیست اعلام کرد که حدود 83 نوع پرنده دائمی و مهاجر درجزیره خارگ شناسایی شده و پرنده اصلی که بیش از همه به چشم می آید، کلاغ هندی است. کلاغ های جزیره خارگ نقش زیادی در اکوسیستم آن دارند. به واسطه کشتی ها و نفتکش هایی که در اسکله پهلو می گیرند، موش ها از طریق طناب های کشتی وارد جزیره می شوند، همچنین تعداد مارها در سطح جزیره زیاد است و این کلاغ ها نقش قابل توجهی درکنترل جمعیت موش ها و مارها دارند.

کمپوست های تولیدی در جزیره مصرف می شوند

ابوالفضل کرمی، سرپرست سایت بازیافت جزیره خارگ هم درگفت وگو با خبرنگار «مشعل» با اشاره به فعالیت رسمی سایت پسماند از سال 96 افزود: تا پیش از راه اندازی رسمی جمع آوری زباله های جزیره، جمع آوری و تا حدی تفکیک زباله ها درهمین بخش انجام می شد، اما درسال 96 با راه اندازی رسمی این مجموعه زباله های شهری و شرکتی جمع آوری و ساماندهی می شوند.  وی با اذعان به اینکه میزان تولید زباله و پلاستیک در بخش شرکتی قابل توجه است و روند تفکیک زباله از مبدا هم کامل اجرایی نمی شود، افزود: نسبت به جمعیت حجم زباله خشک و تر زیاد است و روزانه 12 تا 15 تن زباله وارد سایت پسماند می شود که بیشتر آن مربوط به شرکت های نفتی است.  کرمی با اعلام اینکه تجهیزات این واحد نیاز به نوسازی و تکمیل دارند، گفت: یکی از نقاله های اصلی با مشکل مواجه شده و هر بار که متوقف می شود، بخش زیادی از پسماندها روی زمین باقی می ماند. در هر نوبت کاری حدود 40 نیروی پیمانکاری و شرکتی حضور دارند که مستقیما با زباله ها در ارتباط هستند.  سرپرست سایت بازیافت جزیره خارگ با بیان اینکه زباله های صنعتی وارد این سایت نمی شوند و زباله های خشک پس از قالب گیری می شوند و در دوره های زمانی مشخص از خارگ خارج می شوند، افزود: جا به جایی زباله از جزیره متناسب با شرایط جوی است و هر ماه 6 تا 7 سرویس منتقل می شوند.  کرمی در ادامه با اعلام اینکه کود کمپوست تولیدی شرکت های نفتی در داخل جزیره خریداری و مصرف می شود، افزود: زباله های تر تبدیل به کمپوست شده و در محلی پشته گذاری و هوادهی می شوند و هر 4 تا 6 ماه آماده مصرف می شوند.

آنچه مردم بومی  جزیره خارک گفتند

آنچه نفت و مردم بومی را برای سالیان طولانی درکنارهم ماندگارکرده، میزان توجه صنعت نفت به نیازهای ساکنان جزیره خارگ بوده است. ساکنان بومی جزیره خارگ از دهه ها قبل چه در روزهای سخت و پرخطر جنگ تحمیلی و چه سال های پس از آن، با انواع محدودیت و محرومیت کنار آمده و دراین جزیره به عنوان گوشه ای از خاکشان باقی مانده اند. بی شک، حضور و زندگی بومیان در این جزیره تاکیدی جدی بر مالکیت و حاکمیت در این جزیره و خلیج فارس است. به همین دلیل است که میزان رضایت این ساکنان بومی اهمیت زیادی دارد. اگرچه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران از ابتدای دهه 80 در این جزیره فعالیت داشته، اما خدماتی که درچند ساله اخیربه نتیجه رسیده از نگاه ساکنان، قابل توجه بوده است. محمد جعفر پورقصاب، ماهی فروش قدیمی دربازارچه ماهی فروشان می گوید: ازسال 59 در خارگ ساکن بوده است و همراه با پدرش از قدیم برای شرکت نفت گوشت می آورده اند و بعد هم کم کم ساکن جزیره شده اند.

او به اقدام هایی که عملیات عمومی در این سال ها انجام داده اشاره کرد و گفت: بسیاری از این اقدام ها مانند همین بازارچه ماهی فروش ها یا تره بار خوب بوده، اما کار را دست شهرداری داده اند و شهرداری هم چون درآمدی ندارد، از مردم پول می گیرد.

وی با اشاره به احداث بازارچه ماهی فروشان جزیره خارگ و مزایای آن گفت: مغازه ها یکجا جمع شده اند و مشتری برای مراجعه شرایط بهتری دارد.

این ساکن جزیره خارگ با بیان اینکه عملیات عمومی کارهای خوبی برای مردم انجام می دهد، به تسهیلات موجود برای تردد دریایی و هوایی اشاره کرد و گفت: مراحل اداری این تسهیلات زیاد، اما در کل برای مردم خوب است. امکاناتی که برای مردم ایجاد شده یا در شهر ایجاد کرده اند، با آنچه که باید باشد فاصله دارد، اما همین تلاش هم خوب است.

این ماهی فروش در جزیره خارگ با بیان اینکه مردم بومی خارگ شرایط سخت زیادی را در این سال ها تحمل کرده اند، اما به همان اندازه در رفاه و آسایش نیستند، افزود: در مقایسه با سایر مناطق نفتی و گازی مثل جم، امکانات شهری و رفاهی خارگ  کمتر است. شهرداری هم درآمدی ندارد تا با عوارضی که می گیرد، کاری کند.

او از مسئولان اجرایی خواست تا برای امر تردد دریایی و هوایی به خصوص در روزهایی که دریاخرابی وجود دارد، تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

ماشاالله بهی، در فلکه اصلی و کوچک جزیره خارگ مغازه لوازم الکترونیکی دارد. او متولد خارگ است و 60 سالی می شود که ساکن این جزیره است و از نزدیک شرایط دوره های زمانی مختلف را دیده است. او می گوید امکانات و خدماتی که امروز وجود دارد، نسبت به گذشته بسیار متحول شده است. او می افزاید: برخی خدمات مثل تسهیلاتی که برای رفت و آمد دریایی و هوایی، حمل مصالح ساختمانی، ساخت خانه برای مردم بومی و ... انجام شده قبلا وجود نداشت.

وی با اشاره به کشتی هایی که روزانه از جزیره خارگ به گناوه و بوشهر و برعکس سرویس دارند، افزود: مردم بومی از یارانه بلیت این مسیر دریایی استفاده می کنند و تخفیفاتی وجود دارد که کمک بزرگی برای مردم است. برای پرواز هم کل پروازها تخفیف از 50 درصد هم بیشتر شده و هر خانواده بیشتر از دو بار در سال می توانند استفاده کنند.

آقای بهی با تاکید بر اینکه مردم بومی جزیره خارگ چیز زیادی نمی خواهند و خواسته هایشان در حد امکانات رفاهی اولیه است، افزود: ایجاد میدان تره بار و بازارچه ماهی فروشان اقدام خوبی بوده اما باید روی مدیریت این مجموعه از سوی شهرداری هم نظارت شود.

وی با بیان اینکه این امکانات می تواند بهتر شود چون همدلی خوبی میان مسئولان وجود دارد، افزود: ما شاهد هستیم که نیازهای مردم در اولویت قرار گرفته است. مدیران اجرایی جزیره از اهالی بومی هستند که شناخت آنها از مشکلات تاثیر زیادی در رفع آنها داشته است.

حسین رنجبر، یکی از بومی های قدیمی جزیره خارگ است که از 60 سال قبل در این جزیره به دنیا آمده و زندگی می کند و یک پارچه فروشی قدیمی در فلکه اصلی جزیره دارد. او از امکان تخفیف برای پرواز و کشتی استفاده کرده و از این شرایط ابراز رضایت می کند و می گوید: این خدمات برای مردم بومی جزیره که عموما از اقشار ضعیف هستند، کمک زیادی است و حتی برای برخی افراد که بضاعت ندارند، رایگان محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه عملیات عمومی در بسیاری از مناسبت های عمومی و جشن ها و اعیاد و عزاداری ها و یا سالگرد شهدا پیشتاز است و برنامه های فرهنگی و حمایتی دارد، افزود: یکی از اقدام های خوب این بوده که برای بیماران خاص که نیاز به اعزام فوری دارند، امداد هوایی و اورژانسی در نظر گرفته اند که من شخصا از این خدمات استفاده کردم و رضایت دارم.

بومیان خارگ، از خدماتی که صنعت نفت به ویژه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران طی سال ها به آنها ارائه کرده است، رضایت دارند، زیرا درجزیره ای دور واحاطه شده از آب این خدمات به آنها داده می شود. از سوی دیگرهمه بخش های صنعت نفت نیزعمل به مسئولیت اجتماعی را سرلوحه کارخود قرار داده اند و آن را عاملی برای عمیق تر شدن تعامل با جامعه ای می دانند که همه تلاش ها در جهت رشد و ترقی آنها و افزایش این میزان رضایت جامعه محلی است.    

                                                                                                                                                                         معصومه اصغری/ مشعل

(یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۵۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید