شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۰۷
IOTC

راه اندازی موزه نفت خارگ سبب تقویت فرهنگی مقاومت و پایداری در جامعه می شود

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: اهمیت گسترش موزه‌ها جهت رسیدن به اهداف فرهنگی، تقویت فرهنگ ملی و اسلامی است که در واقع می توان آن را به عنوان یک ثروت ملی محسوب کرد و باید در پاسداشت آن کوشا باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی در نشست هم اندیشی و ارزیابی موزه نفت خارگ با بیان اینکه نقش موزه‌ها در دنیای امروز فراتر از یک محل برای جمع‌آوری و نمایش آثار فرهنگی و طبیعی است، راه اندازی موزه نفت خارگ را یك ضرورت برای انتقال فرهنگ مقاومت و پایداری در جامعه خواند.

وی با اشاره به ضرورت حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در جزیره خارگ گفت: جزیره خارگ به عنوان نگین خلیج فارس و «دُّر نفت ایران» دارای آثار کهن تاریخی و ارزشمندی است که این آثار تاریخی و طبیعی مانند تپه ها، دره ها، آبگیرهای طبیعی، آثار تاریخی و باستانی و به ویژه اسناد و آثار به جای مانده از روزهای جانفشانی و ایثار کارکنان صنعت نفت و مردم عزیز این جزیره را باید مانند یک موزه طبیعی قلمداد کرد و برای حفاظت از آنها تلاش کرد.

موسوی همچنین به پرشمار بودن آثار و ابنیه و محوطه‌های تاریخی در جزیره خارگ اشاره کرد و ادامه داد: از دست دادن هر اثر فرهنگی متعلق به گذشتگان که امکان بازیافت ندارند، یک فاجعه ملی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: در این زمینه پژوهش و شناخت اولین شرط انجام هر اقدامی در راستای ایجاد موزه و حفظ میراث فرهنگی است که خوشبختانه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با درک اهمیت این موضوع، نقطه آغاز بسیار مهمی را در نظر گرفته است.

موسوی تصریح کرد: راه اندازی موزه در جزیره خارگ که نماد مقاومت و پایداری کارکنان صنعت نفت است، گامی موثر در جهت پویایی این «هنر صنعتی» است.

وی گفت: آثار بسیاری که شما در بازدیدهای امروز خود مشاهده کردید در واقع مجموعه ای منحصر بفرد است و بسیار ارزشمند است که انسان درک پیام تاریخی و فرهنگی آنها، پیوند عمیقی با نیاکان خود احساس می کند موجب شناخی نو از هویت ملی و اسلامی خود می شویم.

موسوی تصریح کرد: من به سهم خودم این اقدام شایسته روابط عمومی وزارت نفت را در راه اندازی موزه خارگ قابل تحسین می دانم و اطمینان دارم که ورود به این حوزه مهم موجب زنده کردن تاریخ کهن این جزیره و افزودن برگ های نو به تاریخ کهن ایران زمین خواهد شد و در این میان نقش صنعت نفت به عنوان زنجیره ارزش و توسعه ملی منحصر به فرد خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در راس هیاتی شامل مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیرعامل و کارشناسان موسسه موزه های بنیاد مستضعفان به مدت دو روز (21 و 22 خرداد) از آثار باستانی، تاریخی و مناظر طبیعی جزیره خارگ وهمچنین امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری پایانه نفتی خارگ بازدید کرد و زمینه های ایجاد موزه نفت خارگ را بررسی و ارزیابی نمود.

(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید