جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۲
IOTC
یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : خارک
کد خبر : ۴۹۹
گزارشگر : ۲
سرویس خارک
تجدید چاپ کتاب باستان شناسی خارگ در فرانسه

جزیره خارک؛ پیوند دهنده تمدن های بزرگ بین النهرین

در کتاب «جزیره خارگ، برگی از تاریخ خلیج فارس» که به تازگی در فرانسه تجدید چاپ شده است، از نگین خلیج فارس و دُّر نفت ایران به عنوان پیوند دهنده تمدن های بزرگ بین النهرین یاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در کتاب l''ile de kharg. une page de l''histoire du golfe persique ، نوشته استیو. ام. جی  در باره آرامگاه یا معبد پالمیرا در جزیره خارک، آثار کشف شده در این جزیره را با تمدن های بین النهرین و معماری این بنا را با شهر باستانی پالمیرا  مقایسه می کند.

پالمیرا یا «تدمر» نام شهری باستانی در استان حمص سوریه است. آثار شهر باستانی «تدمر» یا «پالمیرا» در ۱۶۰ کیلومتری شهر حمص، ودر ۲۱۵ کیلومتری شمال شهر دمشق واقع شده‌است. این شهر زیبا در سال ۲۷۴ میلادی توسط اورلیانوس، امپراتور روم درجنگی خونین که بین ملکهٔ زنوبیا «ملکهٔ تدمر» رخ داد ویران شد.

این شهر در مسیر راه تجاری مصر به بین النهرین قرار داشت و چهار هزار سال از رونق برخوردار بود. بخش های متعدد شهر به دوره های تاریخی مختلفی تعلق دارند و اشکانیان نیز در این شهر ساخت و سازهای متنوعی داشتند و هنر اشکانی در این شهر به خوبی به چشم میخورد. در دوره اشکانی در پی درگیری های اشکانیان با رومیان، رومیان بر شهر مسلط شدند و آنرا استانی از روم شرقی معرفی کردند.

کتاب یاد شده قدمت تمدن موجود در جزیره خارک را، چهار هزار سال پیش اعلام کرده است.

تصویری از معبد پالمیران در جزیره خارک. آورده شده در کتاب «جزیره خارگ، برگی از تاریخ خلیج فارس»

(یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید