یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۳۹
IOTC
شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۰
سرویس : عسلویه
کد خبر : ۴۵۵
گزارشگر : ۲
سرویس عسلویه

آمادگی پایانه های نفتی ایران برای انجام عملیات صادرات میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از آمادگی این شرکت برای انجام عملیات صادرات میعانات گازی فاز 12 شرکت نفت و گاز پارس خبر داد و گفت: هم اکنون شرکت پایانه ها با استفاده از منابع داخلی خود، تحویل گیری و راهبری میترینگ و گوی شناور فاز 12 و همچنین بازرسی کف دو مخزن 400 هزار بشکه ای فازهای 15، 16، 17 و 18 را انجام داده است.

آمادگی پایانه های نفتی ایران برای انجام عملیات صادرات میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی افزود: در نشست های متعدد، برنامه ریزی های فنی برای آمادگی و آغاز به کار عملیات صادرات میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی در منطقه تمبک انجام شده است و هم اکنون کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران در حال انجام آخرین فرایندهای اجرایی این مهم می باشند. 

وی در باره فاز 12 پارس جنوبی یادآور شد: میدان گازی فاز 12 واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع می باشد که گاز طبیعی خشک آن 21 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود. تاسیسات فراساحل در حدود 150 کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک ( 65 کیلومتری شرق عسلویه ) قرار دارد.

موسوی افزود: هدف از اجرای این پروژه استخراج و انتقال 3 میلیارد فوت مکعب گاز در روز از 45 حلقه چاه که بر روی چهار سکوی سرچاهی حفر شده اند و در پی آن  در تاسیسات خشکی شیرین سازی شده و به خط لوله سراسری IGAT VI تزریق می شوند.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین سازی توسط خط لوله زیر دریایی و SBM صادر می شوند. 

بازرسی از خطوط لوله دریایی به روش ROV

موسوی در مورد پروژه بازرسی از خطوط لوله دریایی به روش ROV نیز یادآور شد: در سال گذشته، 6 رشته خطوط لوله گناوه – خارگ و 2 رشته خط لوله میعانات گازی منتهی به گوی های شناور عسلویه و 6 رشته خط لوله ساحل تا اسکله آذرپاد و 4 خط لوله منتهی به گوی های شناور گناوه، به روش ROV بازرسی شده است.
موسوی افزود: هم اکنون آبشستگی های بحرانی در محل خط لوله های یاد شده مشخص شده که لازم است برای ترمیم آن نسبت به اخذ اعتبارات لازم و سپس اجرای پروژه تکمیلی ترمیم آبشستگی اقدام شود.
(شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید