جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۲۵
IOTC
چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۴۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۴۱۰۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

جلسه اخلاق در شرکت پایانه های نفتی ایران برگزار شد

دکتر محمد حسین نیکنام ، در نشست با مدیران شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار کرد : بر اساس تعریف، سلامت از ابعاد چهارگانه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تشکیل شده است و آیاتی از قرآن بیانگر این حقیقت است که انسان موحد از وحدت روان و سلامت معنوی بالایی برخوردار است .

جلسه اخلاق در شرکت پایانه های نفتی ایران برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در اول این نشست اخلاقی عباس اسدروز مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار کرد: بحث اخلاق مقداری از مباحث مهم در بعد شخصیت انسانی و کرامات می باشد.

در ادامه دکتر محمد حسین نیکنام ، در نشست با مدیران شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار کرد : بر اساس تعریف، سلامت از ابعاد چهارگانه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تشکیل شده است و آیاتی از قرآن بیانگر این حقیقت است که انسان موحد از وحدت روان و سلامت معنوی بالایی برخوردار است .

وی افزود:بعد معنوی سلامت تحت تاثیر باورها و عقاید است و درمیان باورها و عقاید آن باوری که نقش محوری دارد و به تعبیری مهم ترین باور یک فرد مومن را تشکیل می دهد، باور به وجود خدایی واحد است.

نیکنام گفت: باور یک فرد مومن همان باور به وحدانیت و اعتقاد به توحید و التزام در نظر و عمل به این باور است.

دکتر نیکنام اظهار کرد: اعتقادات در مراحل عمل و نظر با وضعیت سلامت، از طریق تاثیر گذاری بر سلامت معنوی انسان مرتبط است که مهم ترین آنها باور توحیدی است که قرآن مجید در آیات مختلفی به آن پرداخته شده است.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه 29سوره زمر که ناظر بر توحید عملی است گفت: این آیه در قالب مثال و به شکل مقایسه، فطرت و عقل انسان را به قضاوت فرا می خواند و توجه او را به اثرات ایمان و شرک بر آرامش و به تبع آن بر همه ابعاد سلامت انسان جلب می کند.

دکتر نیکنام داد: این مثال واقع نما در جای دیگری از قرآن و درکلام حضرت یوسف (ع)، در صحبت خود با مشرکان زندانی، نیز بیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه انسان ها بنده خواسته ها و اهداف و آرمانهای خود هستند.، گفت: خواسته ای والا در راس و بقیه اهداف در طول است و نه در عرض آن. در چنین وضعیتی انسان از وحدت برخوردار است و از تشتت و کثرت و تفرقه بدور خواهد بود.

دکتر نیکنام افزود: یکی از آیاتی که از توحید نظری سخن می گوید آیه 22 از سوره شریفه انبیاء می باشد که می فرماید:

"لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا." (11)؛

عالم اگر بیش از یک حاکم علی الاطلاق می داشت، عالم تباه شده بود.

وی با بیان اینکه تعدّد در مدیریّت، مایه‏ى از هم پاشیدگى و فساد مجموعه تحت مدیریت است گفت: اینکه ما شاهد نظامی منسجم برعالم هستیم، دلیل بر آن است که یک حکمفرمای واحد بر عالم حکومت می کند.

اگر عالم چند خدا می داشت، نتیجه ای جز تباهی نداشت، بر همین منوال، عالم درون انسان نیز اگر تحت فرماندهی متنوع و متعدد باشد، و از توحید بهره ای نبرده باشد، نهایتا به فروپاشی منجر خواهد شد.

دکتر محمد حسین نیکنام در پایان اظهار کرد: بینش، گرایش و رفتار درقبال خود، اجتماع و طبیعت نیز تحت الشعاع بینش توحید نظری و توحید عملی است؛ توحید نظری وعملی، منشاء سلامت معنوی است که در ابعاد دیگر سلامت نیز بروز و ظهور خواهد داشت.

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۲۱:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید