دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۸
IOTC
سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۹۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
در صورت مساعد بودن شرایط جوی

بازوی بارگیری اسکله آذرپاد نصب و راه اندازی می شود

با پایان یافتن تعمیرات اساسی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد جزیره خارگ که اخیرا به دست توانمندان شرکت پایانه های نفتی ایران عملیات جداسازی آن انجام شده بود، فردا (چهارشنبه 4 دی ماه) نصب و راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با برنامه ریزی های دقیق و با استفاده از توان فنی و عملیاتی متخصصان و کارشناسان شرکت پایانه های نفتی ایران تیرماه امسال با موفقیت انجام شد؛ هم اکنون تعمیرات اساسی و نوسازی آن در کارگاه تعمیرات پایانه نفتی خارک پایان یافته و آماده نصب و راه اندازی است.

نصب و راه اندازی این بازوی بارگیری ضمن صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، سبب بهبود و ارتقای روند صادرات نفت خام کشور در بزرگترین پایانه صادراتی کشور خواهد شد.

بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از تجهیزات ذخیره سازی به نفت کش ها در اسکله ها نصب و راه اندازی می شود. این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکله ها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که می بایست انتقال یابد، نوع و دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند.

از آنجا که بازوهای بارگیری دریایی توسط سه عدد جک هیدرولیکی برای حرکت مستقل بازوی داخلی، بازوی بیرونی و حرکت چرخش بازو حول محور عمودی تجهیز شده است و پیچیدگی فنی خاص خود را دارد. بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با توجه به نقش اساسی و مهمی که این پهلوگاه در امر صادرات نفت خام دارد، جداسازی، تعمیر و نوسازی آن در دستور کار گرفت.

بازوهای بارگیری به دلیل نوع طراحی خاص، پیچیدگی فنی خاصی دارند. عملیات جداسازی بازوی شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد از نظر محل قرارگیری بر روی اسکله و سختی کار جداسازی وزنه آن دارای شرایطی ویژه بود. ابتدا باید وزنه از بازو جدا می شد و سپس خود بازو با دقت فنی، به وسیله جرثقیل مستقر شده بر روی یک بارج، با حساسیت و طبق شرایط خاص از اسکله جدا شده و در نهایت در نقطه مشخص تخلیه و برای بازسازی و نوسازی استقرار می یافت. مجموعه این اقدامات با خطرهای انسانی و ریسک ضرر به منافع ملی همراه بود که برخی شرکت هایی که در مناقصه انجام این عملیات شرکت کردند پس از حضور در منطقه، از انجام این کار منصرف شدند.

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید