پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۳
IOTC
یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۷۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

بزرگترین پایانه نفتی کشور به سیستم اختلاط نفت خام مجهز می شود

قرارداد پروژه پژوهشی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم پیوسته اختلاط نفت خام با هدف متنوع سازی سبد صادراتی نفت خام کشور و حضور موثرتر در بازارهای بین المللی، بین شرکت پایانه های نفتی ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

بزرگترین پایانه نفتی کشور به سیستم اختلاط نفت خام مجهز می شود

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران امضای این قرارداد در مراسمی با حضور سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران و حمیدرضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت  و مدیران این دو سازمان انجام شد.

با اجرای این پروژه و راه اندازی سیستم اختلاط نفت خام، علاوه بر دستیابی ایران به تکنولوژی اختلاط همزمان نفت خام، پایانه های نفتی کشور به  آخرین استانداردهای روز جهان تجهیز می شوند.

پایانه های صادراتی ایران به استانداردهای بین المللی نزدیک می شود

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه تکنولوژی اختلاط نفت خام با هدف متنوع سازی سبد صادراتی در بیشتر پایانه های صادراتی نفت خام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در صورت بهره برداری از این تکنولوژی، پایانه های صادراتی کشورمان به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، پیروز موسوی در مراسم امضای قرارداد طراحی و ساخت سیستم اختلاط نفت خام که روز گذشته (١٧ آذرماه) برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان آخرین حلقه از زنجیره صادرات نفت خام فعالیت می کند و برای حفظ و توسعه صادرات، مشتری مداری و متنوع سازی سبد صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه پروژه پژوهشی طراحی و ساخت سیستم اختلاط نفت خام، منجر به بهینه سازی صادرات و افزایش ارزش افزوده می شود، ادامه داد: این تکنولوژی برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بهره برداری از آن، پایانه های صادراتی کشورمان را به استانداردهای بین المللی نزدیک تر می سازد.

موسوی با اشاره به امضای قرارداد این پروژه پژوهشی با پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: پژوهشگاه به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه انرژی فعالیت می کند و هم اکنون در سطح پروژه های عملیاتی نیز فعال است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه در بسیاری از مواقع صیانت از منافع ملی ایجاب می کند پروژه ها را با تکیه بر توان داخلی پیش ببریم، تصریح کرد: در این زمینه، پژوهشگاه صنعت نفت که سابقه ای درخشان و تجاربی گرانبها در حوزه انرژی دارد، می تواند به عنوان بازویی توانمند، صنعت نفت را در پیشبرد پروژه ها یاری کند.

موسوی، حضور بیش از ٩٠ درصدی شرکت پایانه های نفتی ایران در صادرات خارگ، حضور ١٠٠ درصدی در صادرات میعانات گازی عسلویه و حضور فعال این شرکت در نکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: ضرورت به روزآوری پروژه ها و همگام شدن با تغییرات تکنولوژی، اهمیت امضای این قرارداد پژوهشی را بیش از پیش آشکار می سازد.

 بر اساس این گزارش، افزایش قدرت بازاریابی، ایجاد ارزش افزوده به واسطه بهبود کیفیت نفت خام، دستیابی به تکنولوژی اختلاط پیوسته و همزمان نفت خام، افزایش قابلیت رقابتی صادرات نفت خام و مدیریت استفاده از منابع هیدروکربوری کشور از جمله مزایای طراحی این سیستم است؛ همچنین برخورداری از سناریوهای مختلف برای تولید نفت با توجه به منافع موجود، ساختن نفت خام با مشخصات ارایه شده توسط مشتریان، استفاده بهینه از منابع هیدروکربوری، کاهش زمان و هزینه اختلاط نفت خام و بهبود کیفیت نفت خام صادراتی از دیگر مزایای طراحی این سیستم به شمار می رود.

پیش از این، تفاهمنامه پروژه پژوهشی طراحی و ساخت سیستم پیوسته اختلاط نفت خام  در اردیبهشت ماه امسال و در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی منعقد شده بود و در مراسم روز گذشته، قرارداد این پروژه پژوهشی نیز به امضا رسید

سبد صادراتی نفت خام کشور متنوع می شود

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران روز گذشته (١٧ آذرماه) در مراسم امضای این قرارداد در باره اهداف پروژه پژوهشی طراحی و ساخت سیستم پیوسته اختلاط نفت خام گفت: طراحی و ساخت سیستم اختلاط نفت خام با هدف متنوع سازی سبد نفت خام صادراتی کشور انجام شد و  این اقدام به افزایش چشمگیر ارزش افزوده منجر می شود.

به گفته وی قرارداد پروژه پژوهشی طراحی و ساخت سیستم پیوسته اختلاط نفت خام، بین شرکت پایانه های نفتی ایران و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید که بر مبنای آن مقرر شد طی ١٨ ماه، فاز طراحی این سیستم پایان یابد.

مهدی حسنی تصریح کرد: شرکت پایانه های نفتی ایران خود را موظف می داند همگام با تکنولوژی های روز دنیا گام بردارد و به این منظور، برنامه جامعی را تدوین کرده است.

حسنی با اشاره به تاکید شرکت پایانه های نفتی ایران بر استفاده از توان داخلی، یادآور شد: با توجه به توانمندی های پژوهشگاه صنعت نفت، با این مرکز تحقیقاتی وارد تعامل شدیم و پس از دریافت مجوزهای لازم و برگزاری جلسه های فنی با حضور کارشناسانی از مدیریت های مختلف شرکت ملی نفت ایران، مقدمات امضای قرارداد فراهم شد.

سیستم بلندینگ، پالایشگاه های جهان را به سمت نفت ایران متمایل می کند
مدیرعملیات شرکت پایانه های نفتی ایران نیز با بیان اینکه در طی پنج سال گذشته ایران تنها صادرکننده نفت سبک، سنگین و فروزان بوده است، افزود: با راه اندازی سیستم اختلاط نفت خام و تولید نفت خام های متنوع تر مشتریان نفتی کشور افزایش می یابد به طوری که بیشتر پالایشگاه های جهان می توانند مشتری ما باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون مشتریان خوبی در کشورهای مختلف حوزه آسیا و آسیا شرقی برای نفت اختلاط شده وجود دارد، افزود: به یقین این امر ضمن افزایش توانایی، ثبات و پایداری در امر صادرات، به میزان چشمگیری میزان فروش نفت و قدرت چانه زنی کشور در بازار رقابت بین المللی را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: پیش ازاین تجربه اختلاط نفت خام (Blending) به صورت دستی و محدود انجام می شد که امیدوارم با راه اندازی سیستم جدید در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانیم هرچه زودتر به بازار رقابت خارجی وارد شویم.
(یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید