پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۰۹
IOTC
جمعه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۶:۰۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۵۳۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

جهش صادرات نفت خام ایران در هیاهوی ترامپ علیه برجام؛ ۲۶۱۷ هزار بشکه

ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این روزها بلبشویی در جهان به‌راه انداخته تا از برجام خارج شود. از یک سو میزبان رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان می‌شود و از سوی دیگر، وزیر خارجه‌اش را به خاورمیانه می‌فرستد تا به دیدار مقامات عربستان و اسرائیل برود. در این بلبشوی جهانی اما صادرات نفت خام ایران رکورد زد؛ ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار بشکه در روز.

جهش صادرات نفت خام ایران در هیاهوی ترامپ علیه برجام؛ ۲۶۱۷ هزار بشکه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ، شرکت ملی نفت ایران در چهارمین ماه سال ۲۰۱۸ (فروردین - اردیبهشت ماه) ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرد. سهم نفت خام از این میزان بیش از ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار بشکه بوده که این رقم بی‌سابقه است. پیش از این، بیشترین رقم صادرات نفت خام در اکتبر ۲۰۱۶ با رقم ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه به ثبت رسیده بود. در ماه آوریل همچنین با توجه به افزایش مصارف داخلی، ۲۶۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر شده است.


کشورهای آسیایی و مشتریان سنتی نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از ۶۰ درصد نفت ایران را در ماه آوریل خریداری کردند. چین و هند به عنوان نخستین و دومین مشتریان نفت ایران نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریدند.

شرکت‌های اروپایی نیز دریافت‌کننده ۴۰ درصد نفت ایران در ماه آوریل بودند. از توتال، شل، انی، ساراس، هلنیک و ... می‌توان به عنوان برخی از مشتریان اروپایی نفت ایران در کنار ترکیه یاد کرد.

بیژن زنگنه، وزیرنفت اخیرا در جمع خبرنگاران درباره کاهش صادرات نفت ایران اظهار کرده بود: این کاهش مربوط به یک ماه بود و پس از آن افزایش یافت، ‌هم‌اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ایران روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند.

رکورد صادرات نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۱۸ در حالی در دولت دوازدهم شکسته شد که دولت آقای روحانی وارث کمترین میزان صادرات نفت پس از سال ۱۳۶۰ بوده است. وقتی دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد میزان صادرات نفت خام ایران حدود یک میلیون و ۱۳۰هزار بشکه در روز بود (گفته می‌شود کمتر از این رقم بود) و تولید نفت ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز. پس از اجرای برجام در دی ماه ۹۴ میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفت و این روند تاکنون با تمام فراز و فرودها و افزایش چانه‌زنی‌ها ادامه یافته است. رکورد مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران نیز در اسفندماه ۱۳۹۵ با رقم ۳ میلیون بشکه در روز پیش از این ثبت شده بود.

صادرات نفت در دهه ۶۰

ایران در سال ۱۳۵۷ به صورت میانگین روزانه حدود ۳ میلیون و ۴۵۵ هزار بشکه نفت صادر می‎کرد. در سال ۱۳۵۸، این رقم به ۲ میلیون و ۶۳۲ هزار بشکه و در سال ۱۳۵۹ ناگهان صادرات روزانه نفت ایران به ۷۷۰ هزار بشکه رسید.

در سال ۱۳۶۰، روزانه به‌طور متوسط ۷۹۱ هزار بشکه نفت از ایران به جهان صادر شده است. این مقدار در سال ۱۳۶۱ به یک میلیون و ۶۸۶ هزار بشکه رسید. در سال بعد یعنی ۱۳۶۲ صادرات نفت ایران به ۲ میلیون و ۴۵ هزار بشکه رسید، اما در سال ۱۳۶۳، صادرات نفت ایران بار دیگر کاهش یافت و به یک میلیون و ۶۰۷ هزار بشکه در روز رسید.

در سال ۱۳۶۴، کاهش صادرات نفت ایران ادامه یافت و به یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز رسید. در سال ۱۳۶۵ میانگین صادرات روزانه نفت ایران یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز بوده است. در سال ۱۳۶۶ هر روز یک میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه نفت از ایران به جهان صادر شده و در سال ۱۳۶۷ این رقم باز هم افزایش داشت و به یک میلیون و ۶۴۷ هزار بشکه در روز رسید.

در سال ۱۳۶۸ صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و ۸۲۳ هزار بشکه بود و در سال ۱۳۶۹، از مرز ۲ میلیون بشکه در روز گذشت و به ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار بشکه رسید.

میانگین صادرات روزانه نفت ایران در دهه ۶۰ نزدیک یک میلیون و ۶۰۷ هزار بشکه در روز بوده است.

صادرات نفت در دهه ۷۰

اما در دهه ۷۰، میانگین صادرات نفت ایران به میزان چشمگیری افزایش یافت. بر این اساس، در سال ۱۳۷۰، به طور متوسط ایران روزانه ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. در سال ۱۳۷۱ صادرات روزانه نفت ایران به ۲ میلیون و ۳۹۷ هزار بشکه می‌رسد. در سال ۱۳۷۲ روزانه ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه از ایران نفت به جهان صادر شده است که این رقم در سال ۱۳۷۳ به ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در سال ۱۳۷۴ صادرات روزانه نفت ایران ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه در روز بود که در سال ۱۳۷۵ به ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه رسید. در سال ۱۳۷۶ به‌طور میانگین هر روز ۲ میلیون و ۳۴۲ هزار بشکه از نفت ایران به جهان صادر شد و در سال ۱۳۷۷ صادرات روزانه نفت ایران به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید. در سال ۱۳۷۸ هر روز به‌طور میانگین ۲ میلیون و ۷۹ هزار بشکه نفت ایران صادر شد که این رقم در سال ۱۳۷۹ به ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار بشکه رسید.

میانگین صادرات روزانه نفت ایران در دهه ۷۰ چیزی حدود ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار بشکه بوده است.

صادرات نفت در دهه ۸۰

وارد دهه ۸۰ شمسی می‌شویم. در سال ۱۳۸۰ میانگین صادرات روزانه نفت ایران ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار بشکه بود که با کاهش در سال ۱۳۸۱ به ۲ میلیون و ۲۱ هزار بشکه رسید. سال ۱۳۸۲ صادرات نفت ایران به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار بشکه بود که در سال ۱۳۸۳ این مقدار به ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار بشکه در روز رسید و در سال ۱۳۸۴، به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۶۰۲ هزار بشکه نفت صادر شد.

میانگین صادرات روزانه نفت ایران در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ به ترتیب ۲ میلیون و ۴۳۳ هزار، ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار، ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار بشکه بوده است.

میانگین صادرات نفت ایران در دهه ۸۰ چیزی حدود ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز بوده است.

صادرات نفت در دهه ۹۰

صادرات نفت خام ایران در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. نخستین سال این دهه، ایران ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت صادر کرد، پس از آن اما با تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور، اتحادیه اروپا، سوئیس و کشورهای کانادا و انگلیس از خردادماه ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ علیه ایران تصویب و اعمال کردند، صادرات نفت ایران در سال ۹۱ به یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

ایران در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ به ترتیب روزانه یک میلیون و ۲ هزار، یک میلیون و ۷۰ هزار و یک میلیون و ۱۲۸ هزار بشکه نفت خام صادر کرد.

در دی‌ماه ۹۴ و پس از اجرای برجام میزان صادرات نفت خام ایران به سرعت افزایش یافت و سبب شد میانگین صادرات نفت خام ایران در سال ۹۴ با رشد همراه شود. ایران در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز به ترتیب ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.

اما...

رکورد صادرات نفت ایران در حالی تحت فشارهای بین‌المللی از سوی شرکت ملی نفت ایران ثبت شد که برخی از رسانه‌های داخلی به جای انعکاس اخبار مثبت فروش نفت ایران، به فکر بزرگنمایی اخبار منفی از منابع خارجی درباره همین موضوع هستند. همین هفته گذشته بود که این رسانه‌ها از آماده شدن مشتریان نفت ایران برای تحریم به نقل از رسانه‌های خارجی در سر خط اخبار خود خبر دادند و چند روزی آن را به‌عنوان تیتر برتر نگه داشتند.

هیاهوی ترامپ و دشمنان منطقه‌ای ایران جای تعجب ندارد، اما همسو شدن برخی رسانه‌های داخلی با آنها جای تعجب است.

فارغ از این که رئیس جمهوری آمریکا، ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ماه) چه تصمیمی درباره برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بگیرد، ثبت رکورد جدید صادرات نفت ایران در این شرایط ارزشمند است.

باید به مدیران صنعت نفت که فارغ از هیاهوی جهانی به فکر افزایش ضریب امنیت ملی ایران هستند، خدا قوت گفت.

رویا خالقی
(جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۶:۰۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید