یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۱
IOTC
دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۳۹۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

شرکت پایانه های نفتی ایران سرآمد در محیط زیست شمال و جنوب کشور

شرکت پایانه های نفتی ایران در دو منطقه عملیاتی خارگ (جنوب) و نکاء (شمال) به عنوان سرآمد محیط زیست و "واحد سبز" در نوزدهمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز معرفی شد.

شرکت پایانه های نفتی ایران سرآمد در محیط زیست شمال و جنوب کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در مراسم اختتامیه این همایش که امروز (30 بهمن) در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، شرکت پایانه های نفتی ایران در بین 312 واحد صنعتی و خدماتی دو منطقه خارگ و شمال به عنوان واحد سبز معرفی شد و لوح تقدیر و تندیس سیمین این جشنواره را به خود اختصاص داد.

مصرف سرانه انرژی کشور یش از سه تن معادل نفت خام 

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش با بیان اینکه امروز اهمیت اقتصاد سبز در توسعه صنعتی و معدنی و توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست، افزود: شرایط محیطی حاکم بر صنایع در حال تغییر است و باید با برنامه ریزی های لازم، در این زمینه همراه باشد.

شریعتمداری ابراز امیدواری کرد، با همکاری صاحب نظران زیست ‌محیطی، صنعتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تا پایان سال، استراتژی توسعه صنعتی، بر پایه آمایش سرزمینی و ملاحظات زیست محیطی تدوین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کاهش شدت انرژی در فعالیت‌های صنعتی، کاهش استفاده از منابع طبیعی در این فعالیت ها، کاهش آلایندگی ها برپایه استفاده از فناوری های نوین، هوشمندسازی تولید و توزیع در کشور و بکارگیری اینترنت اشیاء باید در دستور کار توسعه صنعتی باشد.

وی، بر لزوم مکان یابی مناسب صنایع بر پایه ملاحظات سبز تاکید کرد و افزود: در نظر داشتن قوانین بازیافت و شیوه های کاهش مصرف انرژی در محیط‌ های کسب و کار صنعتی از مهمترین توصیه ها در این زمینه است تا به مشکلات زیست‌ محیطی بعدی مبتلا نشویم.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه کلانشهرهای کشور مکان مناسبی برای زندگی مردم نیستند، افزود: در سایر نقاط کشور که با آلایندگی های کمتری مواجه ایم نیز شاهد بی توجهی در انتقال تاسیسات آب بر در مناطق خشک و انتقال فعالیت‌ها در مکان ها با محدودیت‌های تامین برق و گاز هستیم.

وی افزود: از این رو مجبوریم حجم قابل توجهی آب با حجم (دبی) بالا را از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور برای توسعه صنایع فولادی منتقل کنیم؛ اینها اشتباهاتی است که در ادوار گذشته مرتکب شده ایم.

وی افزود: امروز مصرف سرانه انرژی کشور 2 برابر متوسط جهانی و بیش از سه تن معادل نفت خام است.

تاکید بر اشاعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش گفت: در این همایش 312 واحد در 2 بخش صنعتی و خدماتی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت 4 گروه در بخش صنعتی و 4 گروه در بخش خدماتی برگزیده سبز شناخته شدند.
 
تجریشی افزود: واحدهای صنعتی با 12 شاخص و ضرایب متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفتند و در این داوری مدیریت پساب، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صدا، مدیریت پسماند، فضای سبز، استقرار نظام مدیریت سبز و کاهش میزان مصرف منابع و همچنین استقرار دفتر محیط زیست و یا واحد HSE مورد توجه قرار گرفت.
 
وی همچنین با تشریح شاخص های مدیریت سبز در ارزیابی واحدهای صنعتی و خدماتی افزود: سیستم بهداشت ایمنی و بهداشت حرفه ای، اشاعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی و ایفای مسولیت های اجتماعی و در آخر تولید محصول سبز از دیگر مواردی است که داوران به این واحد ها امتیاز دادند.
 
تجریشی اظهار کرد: ازمجموعه واحدهای صنعتی که در این همایش ثبت نام کردند 67 واحد سبز و 12 واحد صنعتی قابل تبدیل و در واحدهای خدماتی 22 واحد سبز و 10 واحد قابل تبدیل معرفی شدند.

در در نوزدهمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، چهار واحد صنعتی و چهار واحد خدماتی به عنوان «برگزیده سبز» شناخته شدند و از 67 واحد «صنعت سبز» و 22 واحد «خدمات سبز» با اهدای تندیس قدردانی شد.

همچنین بر مبنای معیارهای انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، 12 واحد صنعتی و 10 واحد خدماتی «قابل تقدیر» شناخته شدند.

(دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید