جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۰
IOTC
یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۳۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

عادلی، دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

دکتر سیدمحمدحسین عادلی، کاندیدای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

عادلی، دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران به نقل از شانا، در ادامه پانزدهمین اجلاس وزرای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، ظهر امروز (یکشنبه ١٢ آبان) رای گیری برای انتخاب دبیرکل جدید این مجمع انجام شد که بر این اساس دکتر محمدحسین عادلی با کسب رای لازم به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب و معرفی شد.

با توجه به روال عادی انتخاب دبیرکل در ابتدا انتخاب بر اساس اجماع به رای گذاشته شد که اعضا به اجماع لازم برای انتخاب دبیرکل نرسیدند. از آنجا که طبق آیین نامه های جی یی سی اف، دبیرخانه مجمع نمی تواند هیچگاه بدون دبیرکل فعالیت کند، بنابراین فرمول دوم انتخاب دبیرکل از طریق رای گیری مخفی و روی برگه انجام شد که بر اساس آن، دکتر سیدمحمدحسین عادلی، نماینده جمهوری اسلامی ایران با کسب ٦  رای موافق توانست از عبدالرحمان دنیزا، نماینده لیبی که ٥ رای موافق کسب کرده بود پیشی گرفته و به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکنننده گاز انتخاب شود.

سیدمحمدحسین عادلی، در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر ایران در لندن بود. او به همان اندازه که بر مسایل اقتصادی اشراف دارد به واسطه تجارب سفیر‌ بودن، به حوزه دیپلماسی نیز تسلط داشته و در کارنامه خود تجربه سفیر ایران در ژاپن و کانادا و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را نیز دارد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

اعضای این مجمع در مجموع بیش از ٦٠ درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ٣٣ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده بیش از ١٦ درصد ذخایر جهانی گاز را در اختیار داشته و در رتبه نخست دارندگان گاز جهان به شمار می رود.

(یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید