سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۱
IOTC
دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۲۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

فروش نفت خام صادراتی فعلا بدون تخفیف انجام می شود

محسن قمصری با تاکید بر این که هم اکنون ایران با رعایت سیاست های استاندارد قیمتی خود، فروش نفت خام در بازار را ادامه می دهد، اظهار داشت: تاکنون در این زمینه تخفیفی به مشتریان خود نداده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: اساسا ایران برای فروش نفت خام الزامی بر تخفیف ندارد؛ زیرا هم اکنون خریداران کنونی نفت ما بر اساس قوانین بین المللی می توانند به راحتی و بدون دغدغه خرید داشته باشند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: قیمت نفت خام ایران به گونه ای است که به راحتی می تواند با تولید کنندگان نزدیک، رقابت تجاری داشته باشد، اما همان طور که وزیر نفت پیش از این اعلام کرده اند در صورتی که شرایط بین المللی عادی شود، برای کسب مجدد بازارهای سنتی خود اگر لزوم داشته باشد قطعا یکی از ابزارهای ایران برای این موضوع با توجه به شرایط روز "قیمت" است.

سفته بازان و بورس ها آفت بازار نفت خام

قمصری تصریح: اگر بازارهای کنونی نفت خام دنیا را بررسی کنید متوجه خواهید شد با توجه به رکود جهانی، نسبت عرضه و تقاضا در وضعیت خوبی نیست و به نظر من بر اساس فاکتور های جهانی قاعدتا قیمت نفت باید کاهش یابد اما به دلیل اعمال نفوذ سفته بازان در بازار و بورس ها این قیمت کاهش نمی یابد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل پایین نیامدن قیمت نفت به رغم عرضه زیاد در بازار، بالا بودن هزینه های تولید در برخی میدان های نفتی است که در دست قدرت های بزرگ جهانی است، زیرا آنها به هر قیمتی شده قصد دارند تولید در این میدان ها را اقتصادی نگه دارند.

احتمال کاهش قیمت نفت خام با ورود دوباره ایران به بازار 

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: طبیعی است با ورود دوباره نفت خام ایران در بازارهای جهانی در شرایط کنونی می توان شاهد کاهش قیمت نفت بود، هم اکنون بر اساس آمارهای موجود تقاضای نفت ٣٠ درصد کمتر از حالت عادی است.

قمصری گفت: طبیعتا آرزوی همه فروشندگان نفت خام افزایش قیمت نفت است، اما اگر واقع بینانه و بلند مدت به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که قیمت بالای نفت زیاد به نفع تولید کنندگان نخواهد بود.

به گزارش شانا، قمصری پیش از این با یادآوری این که ایران و کشورهای اروپایی هم اکنون آمادگی برای از سر گیری مجدد روابط نفتی خود دارند، گفته بود: البته باید تاکید کنم که باز پس گیری بازارهای از دست رفته در شرایط کنونی کار دشواری خواهد بود، ولی فکر می کنم که کشور ما ابزار و توان لازم برای این کار را داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری در خصوص بهبود روابط ایران و کشورهای غربی افزوده: ایران در طول دو سال گذشته با توجه به سهمی که سالها در تامین انرژی اروپا داشته و به خصوص علاقه کشورهای اروپای غربی به نفت خام ایران همچنان تلاش خواهد کرد ارتباط با بازارهای سنتی خود را در اروپا حفظ نماید، ضمن آن که پالایشگاه های نفت کشورهای اروپایی هزینه خاصی برای جایگزینی نفت سایر کشورها با نفت ایران در ساختارهای خود نکرده اند، به همین دلیل طی دو سال گذشته آنها تلاش کرده اند نفت خام های مشابه نفت ما را استفاده کنند، از این رو آنها بارها اعلام کرده اند که سودشان کاهش یافته است؛ چون نفت خام ایران نسبت به سایر نفت خام های منطقه در مرحله فرآورش محصولات جانبی بهتری تولید می کند.

قمصری با اشاره به این که هم اکنون در بازار نفت خام علاقه دو جانبه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد، اظهار داشته: بنا بر ملاحظات فنی و مالی بسیاری از پالایشگاه های دنیا علاقه مند هستند با تولید کنندگان خاصی قرارداد داشته باشند؛ بسیاری از مشتریان سنتی نفت خام ما نیز به همین خاطر در حال فراهم کردن شرایط برای خرید نفت از ایران هستند.

وی به استفاده نفت های مختلف ایران با غلظت های متفاوت از ای پی آی ٢٠ تا ٤٠ اشاره کرد و گفته: فکر می کنم علی رغم این که بازار با مازاد عرضه نفت مواجه است همچنان این بازار علاقه مند به نفت خام های متوسط (شیرین) و ترش ایران است و در حال حاضر به دلایل فنی بسیاری از پالایشگاه ها متقاضی نفت ایران هستند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفته: شرکت های بزرگ نفتی دنیا آمادگی همکاری با ایران در زمینه های مختلف را دارند، آنها بارها این موضوع را در رسانه ها اعلام کرده اند اما بنا بر ملاحظات موجود در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب هستند.

(دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید