پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۰۳
IOTC
پنج شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۱۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

مطالعات امکان سنجی احداث مخازن زیرزمینی نفت خام در حال انجام است

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از انجام مطالعات امکان سنجی احداث مخازن زیرزمینی در کشور برای نخستین بار در این شرکت خبر داد و احداث مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام را ضرورت امروز صنعت نفت خواند.

مطالعات امکان سنجی احداث مخازن زیرزمینی نفت خام در حال انجام است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی امروز در اولین کنفرانس ذخیره سازی و مخازن نفت و گاز گفت: از آنجا که ایران دارای منابع غنی هیدروکربنی بوده و با توجه به صادرات بالای 90 درصد از پایانه نفتی خارگ، لذا احداث مخازن استراتژیک به منظور صادرات نفت خام، جهت مقابله با خطرات بالقوه داخلی و خارجی ضروری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر احداث این مخازن تا حد زیادی می تواند نیاز صنعت نفت کشور در راستای افزایش و تامین ظرفیت ذخیره سازی مناسب نفت خام کشور را مرتفع نماید؛ از این رو شرکت پایانه های نفتی ایران برای اولین بار در کشور مطالعات امکان سنجی احداث مخازن زیرزمینی را در دستور کار قرار داده است.

موسوی همچنین کاهش زمان تعمیرات اساسی و ساخت مخازن را به عنوان یک موفقیت چشمگیر در شرکت پایانه های نفتی ایران بیان کرد و افزود: برای کسب این موفقیت، تهیه ضرورت های اصلی پروژه (شامل ورق های کف ،سقف،Roof Drain، Sealing ) توسط کارفرما و کاهش مشکلات موجود در خرید کالا های اساسی پروژه و همچنین انجام عملیات های اجرایی به صورت موازی و  اجرای عملیات رسوب زدایی همزمان با برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار مجری تعمیرات اساسی مخازن، اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به پاکسازی رسوبات کف مخازن ذخیره سازی و لجن زدایی مخازن در شرکت پایانه های نفتی ایران، تصریح کرد: به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی عملیاتی مخازن و حفاظت از مخازن در برابر خوردگی رسوب زدایی مخازن و پاکسازی آنها با استغاده از فناوری های نوین و به روز و با هدف کاهش زمان انجام این فرایندها در حال انجام می باشد.

موسوی ادامه داد: به عنوان نمونه می توان به استفاده از سامانه های پیشگیری از تشکیل رسوب(SRJ) ،  استفاده از دستگاه هیدرو دوزر به منظور کاهش سهم نیروی انسانی در فرایند رسوب زدایی و همچنین پروژه پژوهشی تصفیه لجن های نفتی با استفاده از آنزیم های طبیعی(جهاد دانشگاهی شهید بهشتی) که در حال طی نمودن مراحل تصویب خواهی است اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران احداث حوضچه فراگیر پایانه نفتی شمال را از پروژه های راهبردی صنعت نفت در شمال کشور خواند و افزود: این پروژه مهم با هدف  احداث موج شکن های شرقی و غربی ، لایروبی حوضچه و استفاده از مواد حاصل از آن جهت استحصال اراضی بهسازی و اصلاح زمین های استحصالی ، ساحل سازی در زمین های استحصالی و نصب تجهیزات کمک ناوبری در راستای احداث زیرساخت های مورد نیاز جهت افزایش سقف معاوضه نفت خام تا 1/5 میلیون بشکه در روز می باشد.

اولین کنفرانس ذخیره‌سازی و مخازن نفت و گاز کشور با سخنرانی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، امروز (30 مهر) در دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز به کار کرد.

سید پیروز موسوی به عنوان نخستین سخنران افتتاحیه این کنفرانس، وضعیت ذخیره سازی نفت وگاز کشور و مقایسه آن با شرایط جهانی و ضرورت توسعه  مخازن ذخیره سازی نفت و گاز را تحلیل می کند.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران نیز با اراائه مقاله، به عنوان سخنران، دیدگاه های خود در مورد نقش ذخیره سازی نفت خام در حفظ و پایداری تولید را بیان می کند.

این کنفرانس با مشارکت شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت نفت، شرکتهای سازنده مخازن، دانشگاههای کشور و پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات فنی و مهندسی  تا فردا (اول آبان) در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی تهران ادامه دارد.

طراحی و ساخت مخازن، مدیریت مخازن، اصول ذخیره‌سازی، تجهیزات جانبی مخازن، بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE ) مخازن در پایانه‌های خشکی و دریایی، پدافند غیرعامل، تامین مالی در پروژه‌های مخازن، رسوب‌گذاری، نشست و شکست مخازن و اتوماسیون، اندازه‌گیری و ابزار دقیق از جمله محورهای این کنفرانس است.

اولین کنفرانس ذخیره سازی مخازن نفت و گازبا هدف بررسی وضعیت حاضر، پیشرفت‌ها و تحولات بدست آمده طی دهه اخیر، تعامل بین کارفرمایان، پیمانکاران، سازندگان و اساتید دانشگاهی و ارائه چشم‌انداز پیش روی این صنعت برگزار شده است.

 

(پنج شنبه ۲ آبان ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید