جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۴۴
IOTC
چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۱
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۰۷۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

پیش بینی اوپک درباره از بین رفتن مازاد عرضه نفت در سال 2018

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله افزایش واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) به بیشترین میزان در 6 ماه، پیش بینی اوپک در باره از بین رفتن مازاد عرضه نفت در سال 2018 میلادی، احتمال لغو فروش سهام آرامکوی عربستان در بازارهای بین المللی و همکاری بی پی و سوکار برای تولید نفت بوده است.

پیش بینی اوپک درباره از بین رفتن مازاد عرضه نفت در سال 2018

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از رویترز، آمار گمرکی نشان می دهد که واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر به یک میلیون و 830 هزار تن معادل 446 هزار و 148 بشکه در روز رسید که این میزان بیشترین رقم در 6 ماه گذشته به شمار می رود.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در مقطع یادشده 22.8 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
این میزان در فاصله ماه های ژانویه تا سپتامبر 2017 میلادی با 43.1 درصد رشد در مقایسه با سال گذشته در همین مقطع، 377 هزار و 59 بشکه در روز بوده است.

**اوپک: مازاد عرضه نفت در سال 2018 میلادی از بین می رود
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، از پیش بینی های داخلی سازمان اوپک، نوشت که این سازمان انتظار دارد تلاش هایش مازاد عرضه جهانی تا پایان سه ماه سوم سال 2018 میلادی از بین ببرد.
اوپک مازاد عرضه نفت کشورهای پیشرفته را در ماه اوت امسال 171 میلیون بشکه گزارش کرد اما این سازمان معتقد است که بازگشت تدریجی توازن عرضه و تقاضا، مازاد عرضه را در سال آینده میلادی کاهش خواهد داد.
این مسئله با فرض باقی ماندن سطح تولید نیجریه و لیبی در مقدار کنونی و رشد روزانه تولید نفت شیل آمریکا تا 500 هزار بشکه است.

**احتمال لغو فروش سهام آرامکوی عربستان در بازارهای بین المللی
روزنامه فایننشال تایمز نوشت: شرکت دولتی سعودی آرامکو در حال بررسی لغو برنامه اولیه اش برای واگذاری سهام این شرکت در بازار بورس بین المللی است که این احتمال داده می شود سهام خود را به صندوق‌های ذخیره ملی و موسسات سرمایه‌گذاری این کشور بفروشد.
در صورت تصمیم نهایی واگذاری سهام به بخش خصوصی در عربستان، این شرکت پس از آن ممکن است در سال آینده میلادی سهام خود را در بازار بورس بین المللی نیز به فروش بگذارد که این امر دست کم تا سال 2019 اتفاق نخواهد افتاد.

**بی پی و سوکار به طور مشترک نفت تولید می کنند
رویترز به نقل از یکی از منابع آگاه شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان «سوکار» گزارش داد که این شرکت قصد دارد یک توافق تولید مشترک نفت با شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم امضا کند تا پیش از پایان سال 2017 میلادی، هر دو شرکت در فاز جدید میدان آبشرون شمالی دریای خزر به دنبال نفت بگردند.
بی پی و سوکار در ماه مه (اردیبهشت -خرداد) سال 2016 میلادی یادداشت تفاهم اکتشاف مشترک در این میدان نفتی را امضا کرده بودند.
این منبع آگاه گفت: توافق کنندگان این قرارداد هر یک دارای نیمی از سهام این پروژه خواهند بود.

**معامله گران نفت بازار را متوازن می بیننند
رویترز به نقل از شرکت های معامله گر نفت جهان از جمله گلنکور و ویتول نوشت: احیای توازن بازار جهانی نفت به همت توافق کاهش تولید در حال انجام است، اگرچه امکان افزایش بیشتر قیمت های این کالا در سال آینده میلادی محتمل نیست.
«الکس بیرد» رئیس بخش نفت شرکت گلنکور گفت: بازار نفت در جهت مناسبی در حرکت است، می بینیم که احیای توازن به طور تدریجی در حال وقوع است، بنابراین نباید انتظار کاهش شدید سطح ذخایر یا رشد چشمگیر قیمت ها را داشت. قیمت نفت برنت تا پایان 2017 میلادی به 60 دلار می رسد.
«مارکو دوناند» مدیراجرایی شرکت تجارت کالای سوئیسی مرکوری نیز معتقد است که قیمت های نفت در حال رسیدن به 60 دلار است و سال آینده میلادی فراتر از این میزان می رود اما ممکن است دوام چندانی نداشته باشد.

**بانک جهانی: میانگین قیمت نفت در 2017 میلادی 53 دلار است
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه this day، بانک جهانی پیش بینی کرد که قیمت های جهانی نفت در سال جاری میلادی به میانگین 52 تا 53 دلار برای هر بشکه خواهد رسید که نسبت به 2016 میلادی 24 سنت افزایش نشان می دهد.
بر اساس اعلام این بانک، در پی افت قیمت های نفت به 46 دلار در میانه سال 2017 و رشد تولید نفت آمریکا، قیمت ها در سه ماه سوم امسال به همت توافق کاهش تولید اوپک و رشد تقاضای جهانی افزایش یافت.
(چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۵۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید