شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۱۴
IOTC
پنج شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۰۶۷
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

صدور نفت ایران و عراق افزایش یافت

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله افزایش صدور نفت ایران و عراق، برنامه کاهش عرضه نفت عربستان با وجود رشد تقاضا، تردید به ادامه توافق اوپک با توجه به افزایش عرضه نفت غیراوپکی ها، اعلام سال 2018 به عنوان آخرین شانس آمریکا برای افزایش تولید نفت و تلاش هند برای جذب 300 میلیارد دلار سرمایه خارجی در پروژه های انرژی بوده است

صدور نفت ایران و عراق افزایش یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل بلومبرگ، ایران و عراق به منظور کسب سهم بیشتری از بازار جهانی نفت، صادرات خود را در ماه سپتامبر افزایش دادند.

آمار رسیده از رصد کشتی ها که بلومبرگ آن را تهیه کرده، نشان می دهد که حجم صادرات روزانه نفت ایران در این مقطع به دو میلیون و 280 هزار بشکه رسید که بیشترین میزان از ماه فوریه تاکنون است.
میزان صادرات نفت عراق نیز به سه میلیون و 980 هزار بشکه افزایش یافت که بالاترین رقم از ماه دسامبر است.

**برنامه کاهش تاریخی عرضه نفت عربستان با وجود رشد تقاضا
رویترز به نقل از شرکت سعودی آرامکو قصد دارد به‌ منظور کاهش میزان ذخایر جهانی نفت و برقراری توازن در بازار، در ماه نوامبر 560 هزار بشکه‌ از عرضه روزانه نفت خود را کاهش دهد که در تاریخ این کشور بی سابقه است.
این شرکت در بیانیه ای تاکید کرده است: با وجود تقاضای بالا و بیش از 7 میلیون 700 هزار بشکه در روز، آرامکو قصد دارد روزانه 7 میلیون و 150 هزار بشکه نفت به بازار عرضه کند.
در این بیانیه آمده است: در حالیکه به نشست کلیدی اوپک در 30 نوامبر در وین نزدیک می‌شویم، عربستان یک بار دیگر در حال نشان دادن رهبری فوق العاده خود در تعهدش نسبت به برقراری توازن مجدد در بازار است.
در این راستا عربستان قصد دارد نه‌تنها حجم تولید خود را محدود کند بلکه میزان صادرات خود را نیز پایین بیاورد و این اقدام در نهایت ذخایر جهانی و توازن بازار را شکل خواهد داد.
عربستان انتظار دارد مشارکت کنندگان دیگر، از این روند پیروی و سطح بالایی از تبعیت توافق را که در ماه اوت به دست آمد، حفظ کنند.

**آماده شدن مشتریان آسیایی ایران برای بازگشت تحریم ها
به گزارش پایگاه خبری پلتس، در حالیکه برخی تحلیلگران نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از سوی دولت آمریکا و دنباله‌روی جامعه بین المللی از این سیاست جدید احتمالی تردید دارند، خریداران آسیایی نفت ایران شروع به بررسی برنامه های اضطراری خرید نفت برای واردات خود در سال 2018 کرده‌اند.
برخی از مشتریان نفتی گفته‌اند در حال بررسی کاهش حجم قراردادهای خرید نفت از ایران هستند تا در صورتی که دولت آمریکا با وضع تحریم‌های جدید، دسترسی به نفت خام و میعانات ایران را محدود کرد، آمادگی شرایط جدید را داشته باشند.

**تردید به ادامه توافق اوپک با توجه به افزایش عرضه نفت غیراوپکی ها
رویترز به نقل از «توربجان تورنکویست» مدیرعامل شرکت سوئیسی گانوور، گزارش داد که این مدیر شرکت معتقد است بازار نفت در حال بازگشت به توازن است، اما با توجه به افزایش عرضه از سوی غیراوپکی ها، سازمان اوپک قادر به ادامه قرارداد کاهش تولید نخواهد بود.
تورنکویست با طرح این پرسش که آیا رشد تقاضا آنقدر خواهد بود که مازاد عرضه را جذب کند؟ می افزاید: اگرچه مازاد عرضه در حال کاهش است، سطح ذخیره سازی های جهانی هنوز بالاست.
وی معقتد است که آمریکا، برزیل، کانادا و قزاقستان در سال 2018 حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت به تولید جهانی اضافه می‌کنند.

**سال 2018 آخرین شانس آمریکا برای افزایش تولید نفت
رویترز به نقل از «ایان تایلور»، مدیر شرکت تجارت نفت «ویتول» سوئیس گزارش دادکه آمریکا ممکن است شاهد آخرین رشد تولید نفت خود در سال 2018 میلادی باشد و به علت رشد هزینه ها، تولید این کالا چندین سال کاهش یابد.
این شرکت که هفت درصد نفت جهان را خرید و فروش می کند، پیش بینی کرد که تولید نفت آمریکا در سال آینده میلادی حدود نیم میلیون بشکه افزایش یابد، اما این رشد به بالا رفتن هزینه ها بینجامد و در نهایت تولید کاهش یابد.

**نخست وزیر روسیه: قیمت نفت با توجه به موفقیت توافق اوپک مطلوب است
به گزارش رویترز، «دیمیتری مدودف»، نخست وزیر روسیه گفت: عملکرد توافق جهانی کاهش تولید نفت موفقیت آمیز بوده و قیمت های جهانی این کالا را در سطح معقول و مطلوبی نگه داشته است.
به گفته مدودف، مذاکرات درباره پیوستن دیگر کشورها به توافق جهانی ادامه دارد.

**تلاش هند برای جذب 300 میلیارد دلار سرمایه خارجی در پروژه های انرژی
رویترز گزارش کرد؛ هند قصد دارد برای کاهش واردات انرژی، سرمایه گذاران خارجی را در 10 سال آینده جذب پروژه های انرژی 300 میلیارد دلاری این کشور کند.
هند حدود 80 درصد از نیازهای انرژی خود را از طریق واردات تامین می کند که «نارندرا مودی» قصد دارد این میزان را تا سال 2020 میلادی به 67 درصد کاهش دهد.
این پروژه های پیشنهادی شامل افزایش ظرفیت پالایشی، حفاری نفت و گاز و توسعه زیرساخت های گاز است.

**هراس روسیه از افزایش قیمت های نفت
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «واگیت آل اکپروف»، رئیس شرکت روسی لوک اویل گفت: در صورتی که قیمت نفت به 60 دلار برای هر بشکه برسد، تولیدکنندگان نفت نباید توافق کاهش تولید را برای پس از مارس 2018 میلادی تمدید کنند.
به گفته آل اکپروف،با افزایش قیمت نفت، باید بطور تدریجی از توافق اوپک خارج شد و تمدید توافق مناسب نخواهد بود.
وی قیمت 55 تا 60 دلار برای هر بشکه را رقم مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این کالا عنوان کرد.
(پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶) ۱۱:۴۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید