شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۴
IOTC
دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۹۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

همایش «خارگ نماد مقاومت و پایداری» برگزار شد

همایش «خارگ؛ نماد مقاومت و پایداری» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و جانفشانی آنان در حفاظت و پاسداری از جزیره خارگ و تاسیسات صنعت نفت با حضور مدیران، کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان محلی، روز دوشنبه (هشتم مهرماه) در سالن سینما صدف جزیره خارگ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت بزرگداشت و پاسداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: دفاع مقدس یک گنجینه بزرگ است و از پر صحنه های حماسی که تنها با دل های روشن می توان آنها را دید و لمس کرد.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس تمام شدنی نیست، ادامه داد: این را به عنوان یک چیز ارزشمند باید داشته باشیم. روحیه ایثارگری الهام گرفته از دوران دفاع مقدس است و این باعث شد تا در زمان تحریم یک لحظه هم صادرات نفت قطع نشود.

موسوی افزود: تمام فعالیت های پر ارزش فرهنگی متاثر از فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس، سبب ارتقای کیفی فعالیت های فرهنگی در زمینه ها مختلف شعر، تئاتر، سینما، ادبیات داستانی و غیره شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: همین روحیه ایثار و جانفشانی است که امروز در حوزه های مختلف عملیاتی سبب خلق حماسه های بزرگ در سطح شرکت پایانه های نفتی ایران است.

موسوی ادامه داد: ما باید نتایج شگرف این حرکت های عظیم که حاصل عزم و اراده ناشی از نهادینه شدن روح دفاع مقدس در جسم و جان ما است را قدر بدانیم.

وی با اشاره به جانفشانی کارکنان صنعت نفت در طول هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: نیروهای دلسوزو ارزشمند صنعت نفت برای استمرار صادرات و توسعه میهن اسلامی  با جانفشانی های حماسی خود در دوران دفاع مقدس متحمل رنچ و سختی فراوان شدند تا صادرات نفت تداوم یابد و همین موضوع، پیروزی بزرگی بود که در طول جنگ تحمیلی سبب یاس و ناامیدی  دشمنان شد.

در ادامه این مراسم، خلبان بازنشسته سرتیپ محمد اسمعیل پیروان به بیان خاطره گویی پرداخت و گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق و افتخار را نصیبم فرمود تا بتوانم در دوران دفاع مقدس به عنوان یک سرباز میهن اسلامی با هواپیماهای اف- 4 و اف- 14 تمام ماموریت های محوله اهم از بمباران اهداف مورد نظر در خاک دشمن و در جبهه ها، رهگیری هواپیماهای متخاصم، پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروهای خودی در زمین و دریا و پروازهای متعدد در خلیج همیشه فارس به منظور دفاع هوایی از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله جزیره مهم و استراتژیک خارگ و کاروان کشتی های تجاری و نفتکش ها را در کنار همرزمان عزیزم به انجام برسانم.

وی ادامه داد: بمباران سنگین پایگاه های هوایی دشمن  توسط 16 نفر از خلبانان غیور نهاجا حدوداٌ دو ساعت پس از حمله سراسری بعث به ایران در 31 شهریورماه 1359 که در واقع اولین پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم بعثی صدام و تقدیم اولین شهدای جنگ تحمیلی، خلبان صالحی و خلبان خالد حیدری در پایگاه هوایی کوت عراق بود از خاطرات ارزشمند و به یادماندنی آن دوران است.

پیروان همچنین از انجام عملیات کمان 99 معروف به 140 فروندی درتاریخ یکم مهرماه 1359 بمباران کلیه پایگاه های هوایی، پالایشگاه ها و سیستم های پدافندی و ایراد خسارات سنگین به دشمن از حماسه مهم نخستین روزهای دفاع مقدس یاد کرد.

این خلبان دوران دفاع مقدس با اشاره به دفاع هوایی از آسمان جزیره خارگ و حفاظت از روند صادرات نفت خام کشور در هشت سال جنگ تحمیلی، یادآور شد:  حفاظت و پاسداری از جزیره مهم و استراتژیک خارگ به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور، پالایشگاه ها، تلمبه خانه ها، و دیگر مراکز حساس صنعت نفت جنوب  با بهره گیری از هواپیماهای شکاری نهاجا به خصوص هواپیمای رهگیری پیشرفته اف- 14 مجهز به موشک های فینیکس به صورت 24 ساعته در آسمان مناطق مورد نظر به منظور مقابله با هواپیماهای مهاجم عراقی وانهدام یا خنثی کردن ماموریت آنها، حماسه ای به یادماندهی است به طوری که در مدت8 سال دفاع مقدس، تعداد زیادی از هواپیماهای مهاجم دشمن منهدم و ماموریت اکثر آنها نافرجام و خنثی شد.

در این مراسم «اسماعیل اسلامی» از جانبازان دفاع مقدس از جانفشانی های «ملا صالح قاری» در طول دوران اسارت برای آزادگان در زندان های رژیم بعث که در فیلم  مستند «23 و آن یک نفر» به تصویر کشیده شده است، خاطره گویی کرد. در این مراسم بخش هایی از مستند یاد شده، پخش شد.

در پایان این مراسم «حسین کشتکار» هنرمند و آهنگساز بوشهری، قطعاتی سروده های خود را در وصف حضرت ولی عصر (عج) و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اجرا کرد.

(دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید