پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۴۲
IOTC
سه شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۷۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

روحانی: تصمیم دولت برای افزایش فوری ظرفیت و تولید نفت ابلاغ شده است

رئیس جمهوری در اولین گزارش زنده تلویزیونی خود به مردم، گفت: ظرفیت و قدرت تولید برای کشور از نظر راهبردی و جایگاه کشور بسیار مهم و از برنامه های فوری دولت است.

روحانی: تصمیم دولت برای افزایش فوری ظرفیت و تولید نفت ابلاغ شده است

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی سه شنبه شب (١٩ شهریور) در نخستین گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم، گزارش خود را به اطلاع عموم رساند.

روحانی در سرآغاز سخنانش، نفت و گاز را یکی از مهمترین محورهای اقتصادی دولت عنوان کرد و با بیان این که دولت یازدهم، دولت پاسخگو و دولت راستگویان است و گزارش‌اش بر مبنای تبلیغات نیست، بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشریح آنها چه تلخ و چه شیرین است، افزود: خوشحالم که به یکی از وعده هایی که بر آن تاکید کردم، عمل کنم و آن گزارش دهی به مردم عزیز و بزرگوار کشور است.

رئیس جمهور در مهمترین بخش سخنان خود در بخش نفت و گاز، با بیان این که دولت تلاش خواهد کرد به ویژه در زمینه پارس جنوبی اقدامات سریعی انجام دهد، تصریح کرد: فاز ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در اولویت است و تلاش می شود در ماه های آینده بتوانیم کمک کنیم تا سریعا اینها به نتیجه برسد. وزیر نفت نیز قول داده است که تا پایان سال روزانه ٣٠ میلیون متر مکعب بر تولید گاز از پارس جنوبی و دیگر نقاط اضافه شود، که قدم بسیار مهمی است.

دکتر روحانی افزود: ظرفیت و تولید نفت ما پایین آمده است و تصمیم دولت در این باره آن است که در کوتاه مدت تلاش کند این تولید را به ٤ میلیون بشکه در روز برساند و در صادرات نفت هم تلاش می شود راه حل هایی پیدا شود، زیرا ظرفیت و قدرت تولید برای کشور از نظر راهبردی و جایگاه کشور بسیار مهم است که اینها از برنامه های فوری است.

وی در بخش دیگری از گزارش اش به مردم به بیان واقعیت های وضعیت موجود به خصوص در بخش اقتصاد پرداخت، وی در خصوص " رشد اقتصادی " با اشاره به اینکه در بخش اقتصاد، کشور در رکود تورمی است و هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار اعلام می کنند که رشد اقتصادی سال ٩١ منفی بوده است، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی رقمی و مرکز آمار رقمی دیگر را اعلام کردند ولی هر دو منفی اعلام کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: مرکز آمار رقم منفی ٥,٤ را اعلام کرده و بانک مرکزی که آمار شش ماهه اول بدون احتساب نفت را اعلام کرده است، رقم منفی ٢.٢ را اعلام می کند که با نفت مقداری افزایش می یابد و ما فکر می کنیم که آمار بانک مرکزی به واقعیت نزدیک تر است.

دکتر روحانی در خصوص وابستگی بودجه به نفت نیز گفت: در گذشته به دلیل آنکه رقم بودجه ٨ برابر و تکیه اصلی بر نفت بود، نمی‌شد مالیات اخذ کرد و لذا تکیه اصلی بر درآمد نفت بود.

وی افزود: پس از این که منبع نفتی به علت تحریم دچار مشکل شد، ما یا باید مالیات ها را بالا ببریم که در این شرایط که درآمد نفتی به اندازه کافی نیست و در شرایط رکود، بالا بردن مالیات ها بسیار سخت است و یا باید خدمات را در زمینه های آموزش، بهداشت، مسائل اجتماعی، امنیت و دفاع تقلیل بدهیم که این هم شدنی نیست، به همین علت نخستین بررسی دولت این بود که آیا بودجه ٢١٠ هزار میلیارد تومانی در شرایط فعلی کشور عملی هست؟ طبق برآوردها در خوشبینامه‌ترین نگاه، ١٣٠ هزار میلیارد تومان از این رقم محقق می‌شد، یعنی ٨٠ هزار میلیارد محقق نمی‌شد.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا برای سرمایه گذاری یا افزایش صادرات نفت و مسائلی از این دست در این طرح بررسی جدی صورت گرفته است، اظهار داشت: در زمینه نفت دستورالعملی قبلا به وزیر داده شده است، اکنون با دو مورد بسیار فوری مواجه هستیم که نخستین آن بحث تولید گاز است که به اندازه کافی نیست. بسیاری از نیروگاه هایی که باید گاز مصرف کنند، نفت گاز یا نفت کوره مصرف می کنند، ارزش نفت گاز و نفت کوره ای که نیروگاه ها مصرف کرده اند از ابتدای سال تاکنون هفت میلیارد دلار است که تا پایان سال با محاسبه این وضع به ١٧ میلیارد دلار می رسد.

دکتر روحانی با بیان اینکه ملاقات دوم با رییس جمهور چین است که روابط با این کشور نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و ما همکاری‌های متعددی با این کشور داریم، اظهار داشت: چینی‌ها آمادگی دارند در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری را در ایران آغاز کنند و اتفاقا یکی از مصوبات روز یکشنبه موضوع بهره‌برداری از حساب‌هایی است که از فروش نفت در خارج از کشور داریم و باید ببینیم چگونه اینها فاینانس شود تا با اعتماد به آن حساب‌ها در ایران سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

(سه شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید