جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۹
IOTC
پنج شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۷۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

آغاز عملیات اجرایی بازرسی خطوط لوله زیر دریایی پایانه های نفتی به روش ROV

عملیات اجرایی پروژه بازرسی خارجی از خطوط لوله زیر دریایی به روش ROV در حوزه عملیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران، حد فاصل جزیره خارگ تا بندر گناوه به همت متخصصان داخلی به طور رسمی آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی بازرسی خطوط لوله زیر دریایی پایانه های نفتی به روش ROV
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، با توجه به رسالت شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان آخرین زنجیره تولید در صنعت نفت و نظر به حیاتی بودن تجهیزات و تاسیسات این شرکت، حفظ و حراست از خطوط لوله زیر دریایی که ضامن صادرات ایمن نفت خام کشور است، در برنامه کاری شرکت پایانه های نفتی ایران قرار دارد.
شرکت پایانه های نفتی ایران بر اساس چشم انداز شرکت ملی نفت و در راستای برنامه کاری خود، هم اکنون انجام بازرسی های دوره ای و تعمیرات خطوط لوله زیردریایی را در دست اجرا دارد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران دراین باره گفت: هم اکنون بازرسی خارجی از خطوط لوله زیردریایی حد فاصل جزیره خارگ- گناوه وهمچنین ساحل تا اسکله آذرپاد و ساحل تا گوی شناور در عسلویه در دست اقدام است.
پیروز موسوی افزود: با برنامه ریزی انجام شده و با همکاری پیمانکاران داخلی نیز عملیات اجرایی 18 رشته خط لوله زیر دریایی در سایزهای 20 تا 56 اینچ به طول تقریبی 300 کیلومتر مورد بازرسی خارجی به روش ROV (Remotely Operated Vehicles) قرار می گیرد.
وی افزود: در این روش تجهیزات بازرسی و دوربین های فیلم برداری تخصصی و پیشرفته که بر روی یک شناور DP نصب است، به اعماق دریا فرستاده می شود و از محل آب شستگی زیر خط لوله فیلم برداری می کند.
 
اختصاص 3.5 میلیون دلار اعتبار برای بازرسی خطوط لوله
موسوی با بیان اینکه مطابق استاندارد، بازرسی خارجی خطوط لوله زیردریایی به صورت متناوب انجام می شود، افزود: هم اکنون 3.5 میلیون دلار اعتبار برای این پروژه تعریف شده است که با اجرایی شدن آن کل خطوط لوله زیر دریایی استراتژیک صادرات نفت خام کشور مورد بازرسی قرار می گیرند.  
وی با اشاره به توانمندی شرکت های داخلی در زمینه بازرسی خطوط لوله زیر دریا، تصریح کرد: در گذشته  شرکت های خارجی به انجام این گونه بازرسی ها اقدام می کردند، این در حالی است که هم اکنون شرکت های داخلی توانایی انجام این کار را به دست آورده و در مناقصات شرکت می کنند.
موسوی اظهار امیدواری کرد که انجام این پروژه بتواند شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را تحقق ببخشد و با ایمن کردن خطوط لوله زیر دریایی استراتژیک صادرات نفت خام، اطمینان خاطری از تاسیسات نفتی به وجود آورده و با انجام تعمیرات پیشگیرانه و جلوگیری از ایجاد حوادث ناگوار، صرفه جویی قابل توجهی را عاید کشور کند.
رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه های نفتی ایران نیز در ادامه اظهار کرد: پدیده آبشستگی زمانی ایجاد می شود که تماس خط لوله در فاصله قابل توجهی در بستر ناهموار دریا از بین برود، در این حالت در اثر اعمال بارهای دینامیک متناوب وارد شده به علت سرعت حرکت امواج و جریان های زیر آبی، خط لوله دچار پدیده خستگی شده و در نهایت منجر به شکست می شود.  
سید مصطفی مهدوی افزود: با استفاده از روش ROV، میزان مجاز آبشستگی برای انجام تعمیرات محاسبه و تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از این بازرسی انجام می شود.
 
انجام عملیات تعمیرات و آبشستگی 360 نقطه خط لوله زیر دریا
مهدوی افزود: پیش از این نیز بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در بیش از 360 نقطه عملیات تعمیرات و آبشستگی خطوط لوله زیر دریا از سوی اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه های نفتی انجام شده است.
وی افزود: برای انجام بازرسی های داخلی خطوط لوله زیر دریا هم برنامه ریزی برای انجام کار به روش توپکرانی هوشمند پیش بینی شده است که هم اکنون در حال برگزاری تشریفات مناقصه برای انتخاب پیمانکار است.
مهدوی در مورد عملیات اجرایی پروژه بازرسی خارجی از خطوط لوله زیر دریایی به روش ROV گفت: هم اکنون اقدام های اولیه از سوی پیمانکار (شرکت پیشگامان انرژی پارس) پیگیری و تجهیز کارگاه انجام شده است.
وی افزود: با توجه به وضعیت خطوط و عمق های موجود، این پروژه به دو بخش پر عمق و کم عمق تقسیم شده است که قسمت پرعمق آن و تا محدوده ای که Draft کشتی مجاز است توسط شناور بازرسی می شود. قسمت کم عمق هم توسط تیم غواصی ماهر و مجهز به صورت آنلاین بازرسی می شود.
مهدوی با بیان اینکه عملیات بازرسی مناطق کم عمق بلافاصله بعد از اتمام عملیات بازرسی توسط شناور انجام می شود، ادامه داد: بعد از اتمام عملیات اجرایی، گزارش های نهایی برای اقدام و تصمیم گیری برای اجرای پروژه مکمل (ترمیم آبشستگی) در اختیار واحدهای مربوطه قرار می گیرد.
با دستیابی متخصصان کشورمان به فن آوری حفاری در آب های عمیق، برای نخستین بار نیاز به دستگاه های رباتیک کنترل از راه دور، به منظور انجام عملیات در اعماق دریا احساس شد که در این زمینه شرکت پیشگامان انرژی پارس در پاسخگویی به این نیاز و پیشبرد اهداف ملی نسبت به تامین 2 دستگاه ROV به منظور پشتیبانی از عملیات حفاری در دکل حفاری نیمه شناور ایران- امیرکبیر مستقر در دریای خزر اقدام کرد.
(پنج شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید