سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۴
IOTC
شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۴۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
خلق حماسه اقتصادی در پایانه های نفتی ایران

عملیات مهم جداسازی بازوی بارگیری اسکله آذرپاد جزیره خارگ انجام شد

عملیات جداسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد جزیره خارگ به منظور تعمیر اساسی و بازسازی در شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با برنامه ریزی های دقیق و با استفاده از توان فنی و عملیاتی متخصصان و کارشناسان شرکت پایانه های نفتی ایران با موفقیت انجام شد تا علاوه بر صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، روند صادرات نفت خام کشور با توسعه زیرساخت ها و تجهیزات بزرگترین پایانه صادراتی کشور، بهبود و ارتقا یابد.

در این زمینه و با توجه به اهمیت این عملیات، گفت و گویی با سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شده است که از نظر خوانندگان می گذرد:

- لطفا بفرمایید بازوهای بارگیری چه اهمیتی در روند صادرات نفت خام کشور دارند؟

بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از تجهیزات ذخیره سازی به نفت کش ها در اسکله ها نصب و راه اندازی می شود. این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکله ها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که می بایست انتقال یابد، نوع و دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند. از آنجا که بازوهای بارگیری دریایی توسط سه عدد جک هیدرولیکی برای حرکت مستقل بازوی داخلی، بازوی بیرونی و حرکت چرخش بازو حول محور عمودی تجهیز شده است و پیچیدگی فنی خاص خود را دارد. بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با توجه به نقش اساسی و مهمی که این پهلوگاه در امر صادرات نفت خام دارد، جداسازی، تعمیر و نوسازی آن در دستور کار گرفت.

 

 

- گویا برای تعمیر اساسی آن چند مناقصه برگزار شد و شرکت های داخلی ریسک انجام این کار را بالا دیدند. پیچیدگی این عملیات چگونه بود که برخی شرکتها از انجام آن منصرف شدند؟

همانطور که عرض کردم بازوهای بارگیری به دلیل نوع طراحی خاص، پیچیدگی فنی خاصی دارند. عملیات جداسازی بازوی شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد از نظر محل قرارگیری بر روی اسکله و سختی کار جداسازی وزنه آن دارای شرایطی ویژه بود. ابتدا باید وزنه از بازو جدا می شد و سپس خود بازو با دقت فنی، به وسیله جرثقیل مستقر شده بر روی یک بارج، با حساسیت و طبق شرایط خاص از اسکله جدا شده و در نهایت در نقطه مشخص تخلیه و برای بازسازی و نوسازی استقرار می یافت. مجموعه این اقدامات با خطرهای انسانی و ریسک ضرر به منافع ملی همراه بود که برخی شرکت هایی که در مناقصه انجام این عملیات شرکت کردند پس از حضور در منطقه، از انجام این کار منصرف شدند.

 

- این عملیات چگونه در شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شد؟

ابتدا لازم است عرض کنم کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران با توجه به تجربه جانفشانی ها و تلاش های تاریخی خود در دوران هشت سال دفاع مقدس و تخصص بالای خود در زمینه پهلودهی نفت کش های غول پیکر، بارگیری و صادرات نفت خام از جمله متخصصان برجسته و تاثیرگذار در صنعت نفت کشور می باشند و هم اکنون به دلیل وجود این تخصص، شعاع عملیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران از آب های دریای عمان و مناطق عملیاتی در جزایر لاوان، قشم و کیش نیز فراتر رفته است و منشا موفقیت های بزرگی برای صنعت نفت شده است.

برای انجام عملیات مورد اشاره نیز پس از طی فرآیندهای قانونی، اقدام های لازم برای برگزاری مناقصه انجام شد و شرکت های حاضر در مناقصه مبالغ بسیار زیادی را برای انجام این عملیات اعلام کردند؛ این مبالغ که از ٧٠ تا ٢٨٠ میلیارد ریال بود به طور طبیعی موجب صرف هزینه سنگین برای صنعت نفت می شد. این درحالی بود که از سوی دیگر پیچیدگی عملیات نیز، انصراف این شرکت ها حتی با مبالغ بالا را در پی داشت. هزینه انجام کار شامل پیاده سازی و نصب مجدد بازو بود که از طرف شرکت های حاضر شده در روند مناقصه مطالبه شده بود.

پس از کسب اطلاعات شرکت ها و اطمینان از عدم انجام کار توسط آنها، چند نشست کارشناسی و تخصصی به منظور بررسی و مطالعه جوانب فنی موضوع با حضور کارشناسان ادارات مختلف شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شد و سرانجام تصمیم نهایی مبنی بر انجام کار با امکانات موجود  اتخاذ شد؛ در این راستا اداره ایمنی روش اجرایی انجام کار را در کتابچه ای تدوین نمود و در اختیار عوامل اجرایی قرار داد. اداره ترابری شرکت نیز روش انجام کار را در خشکی شبیه سازی کرد و با تعیین زوایای جابجایی ها و حرکت هایی که در حین انجام کار باید صورت گیرد مدلها و روش های واقعی عملیات را در قالب کار تیمی تمرین کرد.

 

اداره تعمیرات صنعتی نیز با ارئه راهکار مناسب و تهیه دستورالعمل نحوه پیاده سازی بازوی بارگیری به روش ایستاده مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده که به لحاظ ایمنی دارای کمترین ریسک بود، اقدام کرد. سپس دستورالعمل تهیه شده جهت بررسی و اظهار نظر ادارات ایمنی، مدیریت عملیات دریایی، ترابری و اداره صادرات نیز ارسال شد و متعاقبا اداره ایمنی ریسک عملیات را ارزیابی نمود. در نهایت عملیات پیاده سازی بازوی بارگیری با رمز «یامهدی (عج)» در چند مرحله آغاز شد.

بعضی از مراحل انجام این عملیات مهم و پیچیده از دقت و ظرافت و ریسک بسیار بالایی برخوردار بود.

- این تجربه توانمندان صنعت نفت چه ره آوردی می تواند داشته باشد آیا می تواند منجر به طراحی و ساخت گسترده بازوهای بارگیری در داخل کشور و بی نیازی از شرکت های خارجی شود؟

باید عرض کنم هم اکنون به مدد وجود تجربه بالای کارکنان صنعت نفت در پایانه های نفتی و تلاش متخصصان در راستای خوداتکایی صنعت نفت، پروژه طراحی و ساخت پنج بازوی بارگیری نفت خام و فرآورده های نفتی طبق استانداردهای جهانی توسط توانمندان داخلی کلید زده شده که این مهم پس از آزمایش‌ های نهایی نمونه‌ (پایلوت) و تایید مهندسی و جزییات ساخت آن بازوهای اصلی در آینده به صنعت نفت تحویل می شود و این موفقیت می‌تواند کشور را در زمره تولید کنندگان این تجهیزات ارزشمند قرار دهد. قرارداد ساخت این بازوهای بارگیری نفت خام در قالب یک پروژه پژوهشی بین شرکت پایانه های نفتی ایران و جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت به امضا رسیده است. اما مهمترین ره آورد و تاثیر این عملیات، انجام این مهم با حداقل هزینه و بدون حادثه بود که خوشبختانه به خوبی انجام شد.

 

(شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید