پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۴۵
IOTC
یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۵ / ۰۵:۰۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۲۵۶
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

گزارش رویترز از افزایش اندک بهای نفت در نتیجه تردید بازار به کاهش تولید

خبرگزاری رویترز از افزایش اندک بهای نفت در پایان معاملات دیروز (جمعه) بازارهای جهانی خبر داد و نوشت: افزایش شاخص دلار و تردید بازار به پایبندی کشورهای اوپک به توافق کاهش تولید، جلوی بالا رفتن قیمت های نفت را گرفت.

گزارش رویترز از افزایش اندک بهای نفت در نتیجه تردید بازار به کاهش تولید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز (جمعه) بازار لندن با 21 سنت یا 0.4 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 57 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور با 23 سنت یا 0.4 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به بهای 53 دلار و 99 سنت معامله شد.
«هنس کلیف» اقتصاددان ارشد انرژی بانک ای بی ان امرو هلند گفت: نوسانات یا دستکم تغییرات زیادی در خلاف جهت یکدیگر وجود دارد. مردم فکر می کنند روند قیمت در بلندمدت صعودی خواهد بود، اما پس از چند دلار افزایش قیمت، اوراق بهادار نفتی خود را می فروشند تا از افزایش قیمت سود ببرند.
دیروز پس از آنکه گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا نشان داد سطح اشتغال جدید این کشور بدون لحاظ اشتغال بخش کشاورزی- در ماه دسامبر (آذر-دی) با شتاب کمتری افزایش یافته اما سطح دستمزدها بالا رفته است، احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط بانک مرکزی این کشور افزایش یافت و این امر موجب بالا رفتن شاخص دلار شد.
شاخص دلار، نرخ برابری دلار آمریکا را در برابر مجموعه ای از ارزهای اصلی انداره می گیرد.
افزایش شاخص دلار به کاهش قیمت نفت که به طور سنتی به دلار قیمت گذاری می شود، کمک می کند؛ زیرا با بالا رفتن نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها، خریدارانی که واحد پولی آنها ارزی به جز دلار است باید بابت خرید هر بشکه نفت پول بیشتری بپردازند در نتیجه تقاضای آنها کاهش و قیمت نفت کمتر می شود.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت علامت هایی دال بر اینکه آنها مطابق توافق 30 نوامبر (10 آذر) اوپک اقدام به کاهش تولید می کنند، نشان داده اند. با این حال، ناظران بازار در مورد تبعیت همه اعضا از توافق یاد شده تردید دارند.
موسسه تحقیقاتی «کپیتال اکونومیکس» آمریکا در یادداشتی به رویترز اعلام کرد، هر نشانه ای دال بر بی توجهی تولیدکنندگان اوپک به توافق کاهش تولید این سازمان، می تواند منجر به کاهش شدید سطح قیمت های نفت شود.
بر اساس اعلام دیروز شرکت بین المللی بیکر هیوز آمریکا، تعداد دکل های نفتی فعال شرکت های انرژی این کشور در هفته جاری میلادی برای دهمین هفته متوالی افزایش یافت و به 529 دکل رسید که از دسامبر سال 2015 تاکنون بی سابقه است.
«مایکل تران» مدیر استراتژی انرژی بانک سرمایه گذاری «آر بی سی کپیتال مارکتس» آمریکا گفت: بی تردید شکاف میان عرضه و تقاضای نفت در حال کاهش است، اما نگرانی های در مورد سرعت کاهش نفت مازاد ذخیره شده در انبارها و رسیدن آن به سطح عادی، یک عامل محوری در سال 2017 است.
وی افزود: در حالی که توجه بازارها بر اندازه نظری کاهش تولید اعلام شده نفت از سوی اوپک و غیراوپک و اینکه آیا این کشورها به قول و قرار خود پایبند خواهند ماند یا نه متمرکز است، ما بر این باوریم که یک عامل مهم مورد غفلت قرار گرفته است ... تعادلی که این توافق در بازار نفت متوسط و سنگین ایجاد می کند به تدریج بیشتر از تعادلی خواهد بود که در بازار نفت سبک و شیرین ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر (10 آذر) خود در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. ایران تا رسیدن سطح تولیدش به سطح پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از ابتدای سال 2017 میلادی (‌12 دی) به مدت 6 ماه اجرا می شود.
اوپک همچنین موفق شد در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
(یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵) ۰۵:۰۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید