دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۰۵
IOTC
چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۷:۰۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۲۵۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

١٥ شرکت اروپایی مشتری نفت ایران

در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی متوقف شده بود و در عمل حتی یک بشکه نفت خام ایران به صورت مستقیم در پالایشگاه های قاره سبز مورد استفاده قرار نمی گرفت.

١٥ شرکت اروپایی مشتری نفت ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از نشریه هفتگی مشعل، در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی متوقف شده بود و در عمل حتی یک بشکه نفت خام ایران به صورت مستقیم در پالایشگاه های قاره سبز مورد استفاده قرار نمی گرفت.

با این وجود در طول سه سال گذشته با امضای ١٥ قرارداد بلندمدت و کوتاه مدت (با احتساب پالایشگاه تاپراش ترکیه) حجم صادرات نفت ایران به اروپایی‎ها از نقطه صفر به حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته که یک رکورد جدید فروش نفت در دوران پسا برجام به شمار می رود. شرکت ملی نفت ایران با هفت شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و تاپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده است.

 

از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون به طور متوسط روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، ۶۰ هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم، ۳۰ تا ۶۵ هزار بشکه ازسوی ساراس، حدود ۸۰ هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، ۶۰ هزار بشکه ازسوی سپسا و حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت توسط تاپراش خریداری شده که پیش بینی می‌شود این روند برای سال ۲۰۱۷ میلادی هم ادامه یابد.

 

افزون بر این به تازگی مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با شرکت انی ایتالیا قراردادی ١٠٠ هزار بشکه ای برای فروش نفت در سال ٢٠١٧ میلادی امضا کرده است که از ابتدای ژانویه سال جدید میلادی این قرارداد هم عملیاتی خواهد شد. در کنار قراردادهای بلندمدت و یا یکساله فروش نفت ایران به این ۶ شرکت بزرگ نفتی اروپایی، شرکت ملی نفت ایران با ۹ شرکت نفتی دیگر اروپایی شامل شرکت‌های «او ام وی» اتریش، انی ایتالیا، لوتوس و «پی کی ان اورلن» لهستان، «ام او ال» مجارستان، شل و بی پی انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا قراردادهای تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی امضا کرده است. البته افزایش صادرات نفت ایران نه تنها تاکنون در بازارهای راهبردی همچون چین، ژاپن، هند، اتحادیه اروپا افزایش یافته که در سایر بازارهای منطقه ای و جهانی همچون کره جنوبی، تایوان، ترکیه، مالزی و اندونزی هم رونق یافته است.

(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵) ۰۷:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید