دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۰۷
IOTC
چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۲۵۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

پایانه های نفتی ایران رکورددار فروش نفت در بزرگترین بازار جهان

فروش روزانه ۷۷۷ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران به چین در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، صادرات نفت ایران به بزرگترین بازار نفت جهان افزایش حدود دو برابری در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته است.

پایانه های نفتی ایران رکورددار فروش نفت در بزرگترین بازار جهان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران با انتشار گزارشی درباره وضع صادرات نفت ایران به چین، اعلام کرده است: با فروش روزانه ۷۷۷ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران به چین در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، صادرات نفت ایران به بزرگترین بازار نفت جهان افزایش حدود دو برابری در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته است.


بر این اساس، حجم فروش نفت ایران اکتبر امسال با افزایشی حدود ۴۳۷ هزار بشکه‌ای به ۷۷۷ هزار بشکه در روز رسیده و ایران پس از روسیه، عربستان و عراق با در اختیار گرفتن حدود ۱۰ درصد بازار نفت چین، به چهارمین تامین کننده نفت این کشور بزرگ آسیایی تبدیل شده است. نکته قابل توجه درباره حجم صادرات نفت ایران به چین آن است که در طول یک‎ سال گذشته تاکنون، ایران با ثبت افزایش ۴۳۷ هزار بشکه‌ای در عمل بیشترین مقدار فروش نفت به چین در میان کل کشورهای رقیب همچون عربستان، روسیه و عراق را داشته است. در شرایط کنونی، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده؛ به طوری‌که اکتبر امسال، حجم فروش نفت این کشور به چین با افزایش حدود ۳۱۴ هزار بشکه‌ای، به حدود یک میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز رسیده است. همزمان با افزایش صادرات نفت ایران و روسیه به چینی‌ها؛ اما فروش نفت عربستان در بزرگترین بازار نفت جهان اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهشی حدود سه هزار بشکه‌ای داشته و به حدود ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

عراق به عنوان سومین تامین‌کننده نفت چین پس از روسیه و عربستان هم، روزهای پر فروغی برای تصاحب بازار نفت چین داشته؛ به طوری‌که حجم فروش نفت عراقی‌ها به چین، اکتبر امسال با افزایش ۳۳۱ هزار بشکه‌ای بالاترین میزان افزایش فروش نفت پس از ایران را به خود اختصاص داده است. هم اکنون عراق با صادرات روزانه ۸۷۹ هزار بشکه‌ای نفت به چین، سومین تامین کننده نفت این کشور آسیایی است.

پس از این چهار کشور، آنگولا و عمان به ترتیب با صادرات ۵۸۰ هزار و ۵۳۰ هزار بشکه نفت خام به چین به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بوده؛ اما حجم صادرات نفت این دو کشور اکتبر امسال در مقایسه با پارسال به ترتیب با کاهشی روزانه حدود ۲۸۰ و ۱۴۲ هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

ونزوئلا هم به عنوان یکی دیگر از کشورهای عضو اوپک فعال در بازار نفت چین، هر چند هم اکنون حدود ۲۵۴ هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کند؛ اما حجم صادرات نفت این کشور در مقایسه با پارسال کاهشی حدود ۹۳ هزار بشکه در روز را تجربه می‌کند. در مجموع هم اکنون روسیه حدود ۱۶ درصد، عربستان سعودی ۱۴ درصد، عراق ۱۰.۱ درصد، ایران ۹.۹ درصد، آنگولا ۸.۵ درصد، عمان ۷.۷ درصد و ونزوئلا حدود ۳.۷ درصد از بازار نفت چین را در اختیار دارند.
(چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید