سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ۰۶:۴۳
IOTC
شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۵ / ۲۱:۴۴
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۹۰
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

چالش انتخاب نام برای دو نفتکش

متن زیر بخشی از خاطرات مهندس اسکندر باوریان معاون معروف برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت است؛ او درباره چالش انتخاب نام دو نفتکش در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی خاطره جالبی نقل می‌کند

چالش انتخاب نام برای دو نفتکش
متن زیر بخشی از خاطرات مهندس اسکندر باوریان معاون معروف برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت است؛ او درباره چالش انتخاب نام دو نفتکش در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی خاطره جالبی نقل می‌کند که در ادامه می‌خوانید:

زمستان سال 57 گروهی از انقلابیون با سرپرستی مهندس بازرگان و حضور آقایان حجت الاسلام هاشمی،ناطق نوری،حسیبی و .. برای راه اندازی تاسیسات نفتی جهت برطرف کردن نیازهای داخلی به اهواز، آبادان و خارگ سفر کردند. من به آقایان توضیح دادم که برای تحقق این مهم بهتر است به فکر ذخیره سازی و صادرات نفت کوره بود.

در آن زمان پالایشگاه آبادان با ظرفیت بیش از 600 هزار بشکه پالایش نفت خام، بیشترین نفت کوره را تولید می کرد و چیزی حدود 300 هزار بشکه در روز نفت کوره صادر می‌شد. با توجه به محدودیت مخازن ذخیره سازی در جنوب و بندر صادراتی ماهشهر٬امکان فعالیت پالایشگاه آبادان نبود زیرا محلی برای ذخیره نفت کوره وجود نداشت.البته ما بخشی از نفت_کوره تولیدی را به خارگ انتقال می‌دادیم اما کارساز نبود و باید دستور صادرات داده می‌شد.

پس از دو هفته از راه اندازی مجدد پالایشگاه آبادان پیش بینی من محقق شد و پس از 12 روز مخازن ماهشهر پر شد و خارگ نیز به سقف ذخیره سازی خود رسید. به ناچار 8 مخزن 272 هزار بشکه ای که مختص ذخیره سازی نفت سنگین صادراتی ایران بودند را نیز یکی پس از دیگری به مخازن ذخیره سازی نفت کوره تبدیل کردیم.تقریبا همه 8 مخزن 272 هزار بشکه ای به ذخیره نفت کوره تغییر کاربری داده شد.

این هیئت به علت تشریف فرمایی حضرت امام (ره) به تهران برگشتند اما نمایندگانی را از طرف خود معرفی کردند؛ نماینده این هیئت در مناطق نفت‌خیز جناب آقایان شماسی و مصطفوی بودند در آبادان هم جناب آقای کیاوش معرفی شدند و خارگ نیز زیر نظر ایشان رفت. در آن زمان کشتی ها باید به ماهشهر می‌رفتند و نفت کوره را بارگیری و به خارگ انتقال می‌دادند.

دو کشتی 70 هزار تنی به نام های فرح و رضا پهلوی این کار را انجام می دادند. راهنماهای کشتی اعتصاب کردند و این خواسته را مطرح می کردند که نام این دو کشتی باید تغییر پیدا کند تا اعتصاب شکسته شود بنابراین نامه ای به نفتکش نوشتیم و خواستار نامگذاری کشتی ها از سوی مرجع بالاتر شدیم. رسم هم بر این است که نام پرندگان دریایی روی کشتی ها گذاشته شود که برایمان تلکس شد.

این دو نام را در خلال نماز جمعه با آقای کیاوش مطرح کردیم اما ایشان نپذیرفت و نام های اسلامی را برای این دوکشی برگزید که با توجه به اصطلاحاتی که در باره کشتی ها به کار برده می شد موافق نبودم و آن را در شان خاندان مطهر پیامبر(ص) نمی‌دانستم اما ایشان قبول نکرد. به هر صورت این دو کشتی در لنگر گاه جزیره خارگ پهلو گرفتند و گروه تعمیرات نام ها را پاک کرده و نام های مدنظر را روی آن نوشتند. خدا را شکر به علت مستهلک شدن، این دو کشتی از جرگه نفتکش ها جدا شدند و به سازمان بنادر جهت حمل و نقل های غیر نفتی واگذار شدند.
(شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵) ۲۱:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید