سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۱۶
IOTC
جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۷
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۷۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
مقام روسی اعلام کرد:

موافقت تولیدکنندگان نفت در روسیه با کاهش تولید/توافق بر سر جزئیات آسان نیست

وزیر انرژی روسیه به خبرگزاری رویترز انگلیس گفت که وی با شرکت های نفت این کشور درباره اینکه چطور کاهش تولید اجرا شود به توافق کلی دست یافته است اما شرکت های تولیدکننده نیز می گویند هنوز در مورد جزئیات این توافق به نتیجه نرسیده اند.

موافقت تولیدکنندگان نفت در روسیه با کاهش تولید/توافق بر سر جزئیات آسان نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، رویترز نوشت: اینکه آیا شرکت های نفت روسیه که هر یک منافع و برنامه های خود را دارند، می توانند یک استراتژی مشترک کاهش تولید در سطح ملی را پیش ببرند، محل تردید است.

تولید نفت روسیه در ماه اکتبر (مهر-آبان) با رسیدن به بیش از 11 میلیون بشکه در روز به بالاترین سطح خود از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید.
اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیراوپک موافقت کرده اند که تولید نفت خود را تقریبا 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی از بین برود و قیمت نفت افزایش یابد.
قرار است روسیه در 6 ماه نخست سال 2017 با کاهش تولید نفت خود به میزان 300 هزار بشکه در روز، آن را به 10 میلیون و 947 هزار بشکه تقلیل دهد.
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پس از نشست با 11 کشور غیراوپکی دیگر در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر) که مجموع تولید آنها حدود 90 درصد تولید نفت روسیه است به خبرنگاران گفت: ما موافقت کردیم که کاهش تولید نفت هر کشور متناسب با حجم تولید آن باشد.
این نخستین بار از سال 2001 است که توافق کاهش تولید میان اوپک و روسیه امضا می شود. در سال 2001مسکو موافقت کرد صادرات نفت خود را به میزان 150 هزار بشکه در روز کم کند، اما پس از مدتی به بهانه افزایش بهای نفت به آن پشت پا زد.
به گزارش ایرنا، نشست بیستم آذرماه اعضای اوپک با 12 کشور تولیدکننده نفت غیراوپک در وین، به توافق کاهش تولید منجر شد. براساس این توافق قرار شد کشورهای غیر اوپک شامل روسیه، قزاستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی 600 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند.
براساس توافق نشست وین، به جز نیجریه و لیبی، اعضای دیگر این سازمان ٤,٥ درصد از تولید خود را کاهش می دهند اما ایران مجاز شد تولید نفت خام خود را از یکم ژانویه (دوره ٦ ماهه این توافق)، روزانه به طور میانگین ٩٠ هزار بشکه افزایش دهد و مجموع آن را به سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه در روز برساند.
اوپک بر اساس توافق 30 نوامبر (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه ٢0١٧، یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.
اوپک نیز بر اساس توافق 30 نوامبر (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه ٢0١٧، یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.
به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت، با توافق جدید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپکی ها دستکم روزانه 300 میلیون دلار به حجم درآمدهای نفتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان افزوده می شود؛ فقط روسیه از محل این توافق و افزایش احتمالی قیمت نفت خام روزانه 100 میلیون دلار درآمد بیشتر کسب می کند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه دسامبر (آذر-دی) خود پیش بینی کرد، مجموع کاهش تولید برنامه ریزی شده این سازمان و غیراوپک، به افت نفت موجود در انبارها شتاب بخشیده و بار دیگر بازار نفت را در نیمه دوم سال 2017 به تعادل می رساند. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه دسامبر خود اعلام کرد، اگر اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید خود پایبند باشند، ممکن است بازار در نیمه نخست سال 2017 دچار کمبود نفت به میزان 600 هزار بشکه در روز شود.
(جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۱۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید