سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۴
IOTC
چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۰۷:۲۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۶۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

بلومبرگ: توافق اوپک با روسیه می تواند نیمی از مازاد نفت در بازار را حذف کند

بلومبرگ بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی گزارش داد : در صورتی که توافق 20 آذر اوپک و 11 تولید کننده غیر اوپک اجرا شود، این امر می تواند در شش ماه نخست سال 2017 ذخایر انباشته شده نفت جهان را به میزان 760 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

بلومبرگ: توافق اوپک با روسیه می تواند نیمی از مازاد نفت در بازار را حذف کند
به گزارش  پایگاه اینترنتی خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ ، توافق اوپک روی کاغذ می تواند تقریبا نیمی از مازاد جهانی نفت را در مدت شش ماه حذف کند. در مدت شش ماهه مورد نظر این توافق 46 درصد از 300میلیون بشکه نفت مازاد ذخیره شده از میان برداشته خواهد شد.
رسیدن به این هدف مستلزم این است که کاهش تولید وعده داده شده 1.8 میلیون بشکه در روز توسط سازمان اوپک ، روسیه و سایر کشورهای متحد آنها بطور کامل اجرا شود و این دستاوری خواهد بود که توافق های پیشین موفق به تحقق آن نشده اند.
ایجاد کسری تولید به میزان 760 هزار بشکه در روز در نیمه نخست سال 2017 مستلزم اجرای کامل تعهد کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه ای اوپک است ؛ هدفی که با افزایش تولید کشورهای مستثنی از کاهش تولید عضو اوپک - لیبی و نیجریه - با چالش رو به رو است.
در میان تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز بسیار ضروری است که کشور روسیه تعهد خود به کاهش تدریجی تولید به میزان 300 هزار بشکه در روز را بطور کامل اجرا کند .
آمار مورد استناد بلومبرگ نشان می دهد تبعیت کامل از توافق به این معناست که عرضه نفت خام اوپک در نیمه نخست (سال 2017) حدود 400 هزار بشکه کمتر از تقاضا است.
در صورتی که 11 کشور تولیدکننده غیر عضو اوپک نیز به تعهدات خود پایبند باشند ،‌ مجموع تولید آنها در همین دوره زمانی 17 میلیون و 970 هزار بشکه در روز خواهد بود که تقریبا 360 هزار بشکه کمتر از پیش بینی کنونی آژانس بین المللی انرژی است.
از زمان اعلام طرح اوپک برای کاهش تولید در روز 30 نوامبر (چهارشنبه 10 آذر) ، قیمت نفت خام برنت حدود 20 درصد رشد داشته است.
در نشست بیستم آذرماه (10 دسامبر) تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک در وین ، توافق شد روسیه به همراه کشورهای غیراوپک 560 تا 600 هزار بشکه تولید روزانه نفت خود را کاهش دهند. سهم روسیه از این کاهش ٣٠٠ هزار بشکه در روز تعیین شده است.
(چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵) ۰۷:۲۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید