یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۲۸
IOTC
شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۲۰:۵۳
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۵۴
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

کشورهای غیر عضو اوپک تولید روزانه را 562 هزار بشکه کاهش می دهند

دو منبع آگاه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفتند: کشورهای غیر عضو اوپک در نشست روز شنبه وین با کاهش تولید روزانه به میزان 562 هزار بشکه موافقت کردند.

کشورهای غیر عضو اوپک تولید روزانه را 562 هزار بشکه کاهش می دهند
به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، این توافق تاریخی که نخستین مورد در نوع خود از سال 2001 به این سو به شمار می رود و بخشی از طرح اوپک برای کاهش تولید جهانی نفت به منظور کاستن از میزان عرضه و بهبود قیمت های جهانی نفت است، اندکی با میزان پیش بینی 600 هزار بشکه در روز فاصله دارد که به حدود 2 سال افت قیمت های نفت پایان می دهد.
اعضای اوپک در نشست 30 نوامبر (10 آذر ماه) وین درباره کاهش تولید روزانه نفت به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه و رساندن مجموع تولید اعضای این سازمان به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در یک دوره شش 6 ماهه که از ژانویه 2017 شروع می شود، توافق کردند که حدود 486 هزار بشکه آن به عهده ریاض خواهد بود.
کشورهای نیجریه و لیبی به دلایل مشکلات داخلی و اختلال های اخیر در تولید، از اجرای این توافق معاف شده اند.
با توجه به امضای توافق نهایی پس از حدود یک سال مباحثه و مذاکره میان اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو آن، اکنون توجه بازارهای جهانی بر رعایت و اجرای این توافق متمرکز شده است.
با اینکه انتظار می رود روسیه این بار واقعا تولید خود را کاهش دهد، اما تحلیل گران در باره اجرای تعهدات بسیاری از دیگر کشورهای تولید کننده نفت غیر عضو اوپک تردید دارند که ممکن است کاهش طبیعی تولید را به عنوان عمل به تعهداتشان، وانمود کنند.
محمد بارکیندو دبیر کل اوپک گفت: این نشست تاریخی است که موجب تقویت اقتصاد جهانی خواهد شد و به برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای دستیابی به اهداف تورمی خود کمک خواهد کرد.
بیشتر ثروتمندترین اقتصادهای جهان در این سازمان عضویت دارند.
قیمت های جهانی نفت در 2 سال گذشته پس از آنکه ریاض تولید خود را به بهانه تلاش برای بیرون راندن تولید کنندگان نفت پرهزینه شیل آمریکا از بازار به میزان زیادی بالا برد، به بیش از نصف کاهش یافته است.
هر چند سقوط قیمت های نفت از 115 دلار برای هر بشکه در میانه 2014 به زیر 50 دلار برای هر بشکه و گاهی حتی زیر 30 دلار، به کاهش رشد تولید نفت شیل آمریکا کمک کرد، اما درآمدهای اقتصادهای کشورهای متکی به نفت مانند عربستان سعودی و روسیه را نیز به شدت کاهش داد و این دو کشور عمده تولید و صادر کننده نفت خام را به آغاز نخستین مذاکرات در باره همکاری نفتی در 15 سال اخیر، ترغیب کرد.
افزون بر 13 کشور عضو اوپک، در مذاکرات روز شنبه، نمایندگان کشورهای تولید کننده غیرعضو اوپک مانند جمهوری آذربایجان، بحرین، بولیوی، برونئی، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان و سودان جنوبی حضور داشتند.
عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی، تولید کنندگان عمده عضو اوپک به مشتریان نفت خام خود اطلاع داده اند که قصد کاهش تولید نفت خام را از اول ژانویه دارند.
این توافق احتمالا قیمت های جهانی نفت را تا حدود 60 دلار برای هر بشکه بالا خواهد برد.
(شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵) ۲۰:۵۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید