جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۱۰
IOTC
چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۹:۳۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۴۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت:

تاکنون 15 تفاهمنامه نفتی با شرکت های بین المللی امضا شده است

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تاکنون 15 تفاهمنامه نفتی با شرکت های بین المللی امضا شده و مذاکره برای همکاری با 12 شرکت دیگر در حال انجام است.

تاکنون 15 تفاهمنامه نفتی با شرکت های بین المللی امضا شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، غلامرضا منوچهری عصر چهارشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ایران با شرکت شل برای مطالعه سه میدان نفتی و گازی یادآوران، آزادگان و کیش، افزود: پس از برداشته شدن تحریم ها، ایران به سرعت، ظرفیت های گذشته خود را بازسازی کرده و تولید را به نزدیک روزانه چهار میلیون بشکه رسانده است.

وی ادامه داد: در دوران تحریم، صنعت نفت به فعالیت خود ادامه داده و فازهای مختلف پارس جنوبی را توسعه دادیم.
وی گفت: ظرفیت تولید پارس جنوبی اکنون به 460 میلیون مترمکعب رسیده که تا پایان سال به 520 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم (بی.پی) ایران از نظر مجموع دخایر نفت و گاز در جایگاه نخست دنیا قرار می گیرد، گفت: با توجه به حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری در کشور، صنعت نفت به سرمایه گذاری‎های گسترده نیاز دارد.
منوچهری، ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی را یادآور شد و افزود: هدف ما، جذب سرمایه خارجی همراه با انتقال فناوری‎های روز برای توسعه میدان‎های نفت و گاز است و قصد داریم این هدف را از طریق همکاری شرکت های ایران و بین المللی اجرا کنیم.
وی درباره امضای تفاهمنامه با شرکت شل نیز گفت: براساس این تفاهمنامه، مطالعه میدان‎های نفتی آزادگان و یادآوران و میدان گازی کیش به شرکت شل واگذار می شود.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران یادآورشد: میدان‌های یادآوران و آزادگان ٦٥ تا ٦٧ میلیارد بشکه نفت در جای دارند.
منوچهری ادامه داد: در قرارداد اولیه توسعه این میدان‌ها که با شرکت ‌های سی.ان.پی.سی و سینوپک چین امضا شده است، ضریب بازیافت 5.5 تا ٦ درصد در نظر گرفته شده بود که قابل قبول نبوده و باید افزایش یابد.
وی تاکید کرد: با توجه به افق توسعه ای٢٠ ساله که برای این میدان‌ها در نظر گرفته ایم، انتظار داریم شرکت شل دسترسی به ضریب بازیافت بالاتر را دنبال کند.
منوچهری با بیان اینکه همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های بین‎المللی در قراردادهای جدید نفتی الزامی است، گفت: در توسعه برخی میدان ها، شرکت های ایرانی به عنوان شرکت اصلی محسوب شده و بر این اساس با پنج شرکت صاحب صلاحیت ایرانی در حال مذاکره هستیم.
وی با بیان اینکه شرکت شل به عنوان شرکت بزرگ بین الملل در پی فعالیت در بخش‌های بالادست و پایین دست صنعت نفت ایران است، افزود: پیش از این، برای توسعه میدان های آزادگان، یادآوران و کیش مذاکراتی با سایر شرکت ها انجام شده و حتی تفاهمنامه هایی را نیز امضا کرده ایم.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در نظر داریم، پس از دریافت پیشنهاد طرح توسعه این سه میدان از سوی شرکت شل و همچنین سایر شرکت ها، درباره نحوه اجرای طرح های توسعه تصمیم گیری کنیم.
منوچهری ادامه داد: البته به نظر ما، برگزاری مناقصه بین المللی و دریافت پیشنهاد توسط شرکت های مختلف، بهترین روش توسعه این میدان ها به شمار می رود.
وی با بیان اینکه میدان‌های یادآوران و آزادگان بیش از ١٠ درصد کل ذخایر نفتی کشور را شامل می شود، ادامه داد: با هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت در این میدان ها، حدود هفت دهم میلیارد بشکه نفت، معادل ٣٥ میلیارد دلار به ظرفیت برداشت نفت کشور افزوده می شود.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه متوسط ضریب بازیافت میدان‌های نفتی ایران ٢٥ تا ٢٧ درصد است، گفت: هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت میدان های نفتی، صدها میلیارد دلار برای کشور سود به دنبال دارد.
منوچهری به ایجاد فرصت های کاری از طریق امضای قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و افزود: در اجرای قراردادهای نفتی، شرکت‌های ایرانی سهم ٧٠ درصدی را دارند که اجرای آنها، باعث افزایش فعالیت شرکت های ایران و رونق اقتصادی می شود.
(چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵) ۱۹:۳۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید