یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۲
IOTC
سه شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۱۲۱
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
براساس تازه ترین بررسی رویترز

تولید نفت اوپک در نوامبر روزانه ٣٧٠ هزار بشکه افزایش یافت

بر اساس تازه ترین بررسی رویترز، مجموع تولید اوپک در ماه نوامبر سال ٢٠١٦ با ٣٧٠ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه اکتبر به رقم ٣٤ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه در روز رسید.

تولید نفت اوپک در نوامبر روزانه ٣٧٠ هزار بشکه افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تازه ترین بررسی این خبرگزاری که روز دوشنبه (١٥ آذر ماه) منتشر شد، نشان می دهد تولید اوپک پیشاپیش موعد اجرای توافق تولید در یکم ژانویه ٢٠١٧، به دلیل افزایش صادرات عراق و افزایش عرضه نیجریه و لیبی که از طرح کاهش تولید این سازمان معاف شده‎اند، به سطح بی سابقه ای رسیده است.

افزایش اخیر عرضه کشورهای عضو اوپک نشان می دهد که این سازمان برای اجرا و رعایت طرح کاهش عرضه از آغاز سال ٢٠١٧ (١٢ دی‎ماه) که نخستین توافق آن برای کاهش تولید در هشت سال گذشته به شمار می رود، وظیفه و بار سنگینی بر دوش دارد.

این ارزیابی بر پایه اطلاعات دریافتی از منابع کشتیرانی و صنعت نفت نشان می دهد که عرضه روزانه اوپک از ٣٣ میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در ماه اکتبر به ٣٤ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه در نوامبر رسیده است.

در پی توافق اخیر اوپک، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه از رقم ٥٥ دلار برای هر بشکه فراتر رفت که بالاترین میزان در ١٦ ماه اخیر رسید، این در حالی است که قیمت های کنونی نفت هنوز نصف سطح میانه سال ٢٠١٤ است.

بر اساس بررسی‎های ماه نوامبر رویترز، تولید نفت خام اعضای اوپک یک میلیون و ٦٩٠ هزار بشکه در روز بالاتر از ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه توافق شده در نشست ٣٠ نوامبر (دهم آذرماه) اوپک است.

عامل دیگر افزایش تولید اوپک، بازگشت اندونزی به این سازمان در سال ٢٠١٥ و گابن در ژوئیه سال ٢٠١٦ بوده است.

عرضه نفت خام اعضای اوپک به استثنای گابن و اندونزی، در ماه نوامبر ٣٣ میلیون و ٢٣٠ هزار بشکه در روز بوده است که بر اساس آمارهای رویترز از سال ١٩٩٧ میلادی به این سو در بالاترین سطح قرار داشته است.

اندونزی در نشست هفته گذشته اوپک، دوباره عضویت خود را به حال تعلیق درآورد.

افزایش تولید نفت ماه نوامبر آنگولا، با پایان تعمیرات خط لوله انتقال نفت خام دالیا، در میان اعضای این سازمان بیشترین میزان بوده است.

بر اساس این بررسی، تولید عراق در ماه نوامبر به چهار میلیون و ٦٢٠ هزار بشکه در روز رسید.

بر پایه این گزارش، ایران که بر اساس توافق اوپک، مجاز به افزایش تولید شده، ٤٠ هزار بشکه در روز بیشتر نسبت به ماه پیش از آن تولید کرده است.

تولید اندونزی نیز ١٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید نفت خام لیبی و نیجریه که از طرح کاهش عرضه اوپک معاف هستند، در ماه نوامبر افزایش یافت.

بر اساس ارزیابی منابع این بررسی، تولید عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در میان کشورهایی با سطح تولید بالاتر، به دلیل کاهش استفاده از نفت خام در نیروگاه‎ها برای تامین برق مصرفی دستگاه های تهویه مطبوع و کاهش فعالیت پالایشی، شاهد بیشترین کاهش بوده است.

این ارزیابی رویترز بر اساس اطلاعات کشتیرانی از منابع خارجی، اطلاعات صادرات نفت رویترز و اطلاعات منابع شرکت‎های نفتی، اوپک و شرکت‎های مشاوره تهیه و تدوین شده است.

(سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۲۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید