جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۲۶
IOTC
یکشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۰۵
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
با حضور معاون پژوهش و توسعه شرکت ملی نفت ایران

نمونه داخلی پودر میکروبی باکتری های نفت خوار رونمایی شد

نمونه پودر میکروبی باکتری های نفت خوار که به دست پژوهشگران توانمند داخلی به سفارش شرکت پایانه های نفتی ایران ساخته شده، در مراسمی با حضور مدیر پژوهش و توسعه شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران و مدیران جهاد دانشگاهی، رونمایی شد.

نمونه داخلی پودر میکروبی باکتری های نفت خوار رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در این مراسم که در محل پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار شد، 300 کیلوگرم پودر میکروبی باکتری های نفت خوار به شرکت پایانه های نفتی ایران تحویل داده شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در این مراسم گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری امسال سال حماسه اقتصادی است و در شرایط کنونیف برگزاری این گونه مراسم ها، راهی آسان و علمی برای ایجاد حماسه‌های اقتصادی است.

سید پیروز موسوی تاکید کرد: برای دستیابی به فن‌آوری‌های روز دنیا، باید ارتباط دانشگاه و صنعت تداوم داشته باشد.

وی با تشریح اولویت ها و رویکردهای واحد پژوهش و توسعه شرکت‌ پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: در شرکت پایانه‌های نفتی ایران، درک بسیار خوبی از شرایط فعلی وجود داشته و در سال 91 که مقام معظم رهبری آن را سال تولید ملی و حمایت از ساخت داخل عنوان نمودند، شرکت پایانه‌ها با رویکردی ویژه در دو جبهه حمایت از کالا‌های ساخت داخل و همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان بسیار فعال بوده و در شرایطی که کشور با مشکلات تحریم رو به رو شد، بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مهم در دستور کار قرار گرفت و با عزم ملی و خود باوری ایجاد شده، پروژه‌های کلانی تعریف و اجرا شد.

وی تصریح کرد: با پیوستگی و مستمر بودن ارتباط سازنده دانش محور با مجامع علمی و پژوهشی کشور می توان با حرکتی جهاد گونه،  شرایط تحریم را پشت سر گذاشت.

مهندس حسنی، رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه‌ها نفت ایران نیز توضیحاتی را در مورد کلیات پروژه تولید پودر میکروبی باکتری‌های نفت‌خوار مطرح کرد و از اعتماد ایجاد شده در خصوص اجرای پروژه‌های پژوهشی در شرکت، ابراز خوشنودی کرد

مهندس حسنی تصریح کرد: پروژه یاد شده در همایش مدیران عامل شرکت‌های تولیدی به عنوان پروژه برتر انتخاب شده است.

در واقع پروژه یادشده با هدف تهیه نمونه پودر میکروبی جهت پاکسازی بیولوژیکی آلودگی‌های نفتی تعریف و اجرا شد.

در فعالیت‌های مرتبط با نفت خام مانند اکتشاف، استخراج، حمل و نقل و پالایش نفت، مقادیر زیادی از پسماندهای آلوده به نفت تولید می‌گردد. علاوه بر این، حوادث دریایی، شکستگی خطوط انتقال نفت و جنگ نیز می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های نفتی بسیار بزرگی گردد که تهدیدی بسیار جدّی برای محیط‌های دریایی و بویژه مناطق ساحلی به حساب می‌آیند.

روش‌های فیزیکوشیمیایی مقابله با این آلودگی‌ها نظیر جمع آوری‌ مواد روغنی بوسیله لوله‌های لاستیکی شناور و یا جذب آنها به مواد طبیعی و سنتزی، هرچند در کاهش تأثیرات سوء ترکیبات نفتی بر اکوسیستم‌ها سودبخشند، ولی قادر به حذف کامل ترکیبات نفتی از محیط نیستند. همچنین استفاده از موادی مانند OSD (Oil Sludge Dispersant) که باعث لخته شدن و ته‌نشینی لکه‌های نفتی می‌گردند علاوه بر عدم امکان کاربرد در مورد آلودگی‌های فاز جامد، باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی در محیط‌های آبی در زیستگاه‌های بستر آب می‌شوند.

در پروژه یاد شده به تجزیه زیستی آلاینده های نفتی به وسیله میکروارگانیسم های بومی تجزیه کننده نفتی پرداخته شده است که این روش از لحاظ زیست محیطی کاملا با محیط زیست سازگار بوده و تنها تعداد محدودی از کشورهای دنیا این محصول را تولید می کند.

این پروژه با همکاری پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی اجرا گردید. در ابتدا یک دستگاه پایلوت ساخته شده و نمونه پودر در آزمایشگاه تولید گردید. با توجه به اتمام مراحل آزمایشگاهی پروژه و موفقیت آمیز بودن تست های صورت گرفته، تست اولیه نمونه پودر میکروبی تولیدی به منظور آزمودن کارایی پودر تولیدی در منطقه خارگ انجام شد و طی دوره زمانی 13 روزه تجزیه ترکیبات هیدروکربنی به وسیله باکتری های لجن خوار مورد ارزیابی قرار گرفت که در این دروه زمانی میزان آلوذگی ها که در ابتدا 30 درصد بوده به میزان 6/70 درصد کاهش پیدا کرد و نهایتا با توجه به موفقیت آمیز بودن تست میدانی صورت گرفته تولید پودر در مقیاس نیمه صنعتی به میزان 300 کیلوگرم انجام گردید.

این پودر ترکیبی از چندین سویه باکتریایی مناطق مختلف ایران است که به صورت کنسرسیوم برای تجزیه‌ی اجزاء مختلف نفتی طراحی شده است. این پودر بازدهی بالایی دارد، و باکتری‌ها برای تولید این پودر خشک شده‌اند اما این کار به شیوه‌ای انجام شده که بتوانند زنده بمانند.

 پروژه‌ی تولید این پودر از دی ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون تولید نیمه صنعتی آن به نتیجه رسیده است که طبق قرارداد 300 کیلوگرم از این پودر میکروبی به شرکت پایانه های نفتی ایران تحویل شد.

باکتری‌های شناسایی شده در سال گذشته توانستند بخش‌هایی از مناطق آلوده نفتی کشور را که بیش از سه دهه ضایعات نفتی در آنها جمع شده و آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده بود، کاملا پاکسازی و خاک آن را حاصلخیز کنند.

(یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید