سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۴
IOTC
سه شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۸:۰۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۲۰۴۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
معاون پژوهشی و فناوری وزارت نفت:

تولید نفت ایران به مرز ۳ میلیون بشکه در روز رسید

معاون پژوهشی و فناوری وزارت نفت گفت: در شرایط فعلی، تولید ما به مرز روزانه سه میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

تولید نفت ایران به مرز ۳ میلیون بشکه در روز رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، محمد رضا مقدم پیش از ظهر امروز دوشنبه در آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه نفت استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: قبل از تحریم ها تولید  نفت به یک میلیون و ۲۰۰ بشکه در روز رسید که دراین زمان، تولید ما به مرز روزانه سه میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

وی افزود: در اوج تحریم ها میزان صادرات نفت به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود اما در حال حاضر به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و رسیدن به این میزان صادرات حاصل تلاش مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که توانسته اند بخش قابل توجهی از سهم از دست رفته بازار نفت را با بازگشت به تولید جبران کنند.

مقدم در تشریح فعالیت معاونت پژوهشی و فناوری گفت: آموزش، ‌پیاده‌سازی و استقرار سامانه یکپارچه کالا که همواره در وزارت نفت غیرقابل اجرا به نظر می‌آمد اما انجام شد. این سامانه  سیستمی ۱۱ سال کار برد که در سال های اخیر طراحی این سامانه با پایان رسید ولی آن طور که باید در برنامه اجرایی صنعت نفت نبود. این سامانه در جهت شفافیت معاملات، سرعت، کاهش هزینه ها و امکان سیاست گذاری در حمایت از ساخت و تولید داخلی فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این کار و با بحث های پژوهشی و فناوری با ادغام معاونت فناوری و پژوهش و مهندسی، سیاست گذاری مهمی اتفاق افتاد که توانست بخش اجرا و طرح ها را به حوزه فناوری متصل کند که زمینه ای برای طرح های آینده مهیا شد و اگر خواستیم دانشی را اجرا کنیم باید به دانش فنی پروژه ها نیز اندیشید و بحث انتقال و توسعه فناوری طرح ها پیموده شود.

معاون وزیر نفت گفت: برای اولین بار فهرست دستگاه های مرکزی سازندگان داخلی شناسایی و ثبت شد و یک هزار و ۸۱۴ سازنده شناسایی شدند که تولید کنندگان می توانند به عنوان مرجع معتبر محصولات نفتی را خریداری کنند.

وی افزود: همچنین ۲۴ هزار و ۶۰۰ تامین کننده شناسایی شد که طبق بررسی ها مجموع سازندگان داخلی و خارجی سه هزار شرکت می باشد که طبق فهرست اولیه از میان این تامین کنندگان یک هزار و ۸۰۰ تامیین کننده معتبر و شناخته شده نیستند.

مقدم عنوان کرد: با اطمینان می گویم که در تجهیزات سر چاهی هیچگونه مشکلی در کیفیت و قیمت کالا با کالاهای خارجی نداریم که با پوشش تجهیزات درون چاهی که در دست اقدام است بخش مهمی از تجهیزات در این سامانه قرار گرفته و اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته برای پیگیری اینکه سازندگان داخلی ما کجا و به کجاها فروش داشته اند وقت بسیاری صرف شد که در پارس جنوبی، پالایشگاه خلیج فارس و اراک کالاهای مصرفی را استخراج کرده ایم.  

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت افزود: این سامانه در شرکت های عملیاتی نصب و راه اندازی شده است که در ۱۹ نقطه طبق قراردادهای همسان پیمانکاران موظف هستند گزارش کامل خرید کالاها و تجهیزات از شروع خرید تا بازرسی ها را ارائه دهند.

مقدم با اشاره به اهمیت تاسیس انجمن نفت ایران و لزوم همکاری برای توسعه هرچه بیشتر این انجمن، گفت: در صورت تقویت انجمن نفت در ایران، امید می‌رود این انجمن جایگاه واقعی خود را همچون انجمن نفت در دیگر کشورها پیدا کند.

(سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵) ۰۸:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید