شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۰
IOTC
دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۹۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

رقابت برای فروش نفت بیشتر به پالایشگران چینی

ریاض، بزرگ‎ترین صادر کننده نفت جهان، در حالی در پی یافتن راه های تازه برای فروش نفت به چین از طریق عرضه بیشتر به قیمت تک محموله و ارایه شرایط پرداخت آسان تر است که سریع‎ترین بازار در حال رشد واردات نفت خام جهان، به آنگولا، روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده نفت روی آورده است.

رقابت برای فروش نفت بیشتر به پالایشگران چینی
  • به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی و سنگاپور، شرکت های مستقل پالایشگر چین معروف به (تی اسپات) از هنگام دریافت نخستین مجوز واردات نفت خام در اواخر سال ٢٠١٥، با اختصاص بیشترین رشد واردات این کالا به خود در سال جاری (٢٠١٦)، صنعت نفت چین را متحول کرده‎اند.

    بیشتر این تقاضای جدید برای نفت خام با کیفیت بالا و کم گوگرد از کشورهای غیر عضو اوپک یا با گوگرد بالاست که عربستان با تخفیف زیاد می فروشد.

    به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی صادر کننده نفت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، پیشنهاد کرده‎اند که تولید خود را تا چهار درصد کاهش دهند.

    به گفته منابع صنعت نفت، شرکت سعودی آرامکو با توجه به پائین بودن قیمت های نفت نمی تواند تولید خود را برای مدت زمان طولانی در سطح بالا حفظ کند.

    به گفته مایک تران، تحلیل گر «آر بی سی کاپیتال»، عربستان سهم خود را در بازارهای آمریکا و چین از دست داده و نتوانسته است جای پای خود را در هند گسترش دهد.

    پالایشگاه‎های مستقل چین به جای عربستان سعودی و هم‎پیمانانش، نفت بیشتری از آنگولا که نسبت به انواع نفت تولید شده در خاورمیانه، گوگرد کمتری دارد و همچنین از ونزوئلا که انواع نفت با گوگرد بالا را با تخفیف بیشتری عرضه می کند، خریداری کرده‎اند.

    بر اساس داده های اداره گمرک چین، این کشور در واردات نفت خام ماه سپتامبر از ایالات متحده به عنوان بزرگ‎ترین خریدار نفت خارجی در جهان، پیشی گرفته است.

    شرکت های پالایشگر مستقل چین تمایل به خرید نفت از عرضه کنندگانی دارند که محموله‎ها، حجم‌ها و شرایط پرداخت انعطاف پذیرتر و متنوع تری نسبت به تولیدکنندگان معمول نفت خاورمیانه دارند و به طور معمول تلاش می کننند با مشتریان قراردادهای دراز مدت ببندند.

    به گفته یک منبع بلندپایه صنعت نفت آگاه از عملیات سعودی آرامکو، این شرکت تلاش می کند که این روش دراز مدت را با مذاکره برای فروش مقدار زیاد نفت خام به یک گروه از شرکت های پالایشگر چینی در چارچوب قرارداد سالانه، ادامه داده و حفظ کند.

    به گفته یک منبع نفت خاورمیانه، آرامکو برای تسهیل عرضه نفت به خریداران تازه چین، ظرفیت ذخیره سازی نفت خام خود را در اوکیناوا در جنوب ژاپن بالا می برد.

    شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، ذخیره سازی نفت خام در اوکیناو را در سال ٢٠١١ با فرستادن ابرنفتکش ها به ژاپن برای ذخیره سازی نفت خود در آنجا و تحویل محموله های کوچک تر از این مکان به خریداران آسیایی، آغاز کرد.

    آرامکو در آوریل سال جاری (٢٠١٦)، نخستین محموله نفت خام سنگین عربی را از اوکیناوا در چارچوب تک محموله آزمایشی به یک شرکت پالایشگر مستقل چینی تحویل داد.

    سعودی آرامکو همچنین در پی ذخیره سازی در چین است و در سال جاری، دو کشور یک تفاهم نامه برای بررسی این موضوع امضا کرده اند.

    عربستان سعودی با این حال هنوز هم در دوره ژانویه تا سپتامبر بزرگ ترین عرضه کننده نفت به چین بوده است. اما این کشور بر اساس آمار و ارزیابی های ماهانه تنها سه بار در سال جاری در جایگاه نخست عرضه کننده نفت خام به چین قرار گرفته است.

    روسیه و آنگولا در سال جاری عرضه کنندگان بیشترین نفت به چین بوده‎اند که صادرات نفت خام آنها در سال جاری به ترتیب به میزان ٢٥ درصد و ١٨ درصد بالا رفته است.

    فروش روزانه نفت خام عربستان سعودی به چین ٥٠٠ هزار بشکه در سال ٢٠٠٧ بود که در سال ٢٠١١ دو برابر شد و به یک میلیون بشکه رسید، اما از آن هنگام به بعد به ندرت افزایش یافته است.

    به گفته یک ناظر بر امور اوپک، اگر تقاضای نفت خام چین به همین روند بالا برود، شاید تولید عربستان سعودی نتواند به همین میزان افزایش یابد.

    ریاض برای حفظ سهم خود در بازار باید تولید را به میزان تقاضا بالا ببرد که نمی تواند چنین کاری بکند.

    هر چند کویت، عراق و امارات متحده عربی نیز برای فروش بیشتر نفت به شرکت های مستقل پالایشگر چین که واردات آنها در حال افزایش است، تلاش کرده‎اند، اما تاکنون مشخص نشده است که چند قرارداد با این شرکت‎ها بسته‎اند.

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۵۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید