دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۱۱
IOTC
شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۹
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۸۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

ساخت ایران!

توسعه درون‌زا با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی، یکی از سیاست‌های اصلی زنگنه در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بود که طی ٣ سال گذشته با جدیت پیگیری شد و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دنبال داشت.

ساخت ایران!
یکی از نمادهای موفقیت این سیاست که بر محور اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی شده، ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی سکوهای عظیم دریایی فازهای پارس جنوبی، با تکیه بر دانش و تجربه شرکت‌های ایرانی است که از ارتقای توانمندی و مدیریتی آنان حکایت دارد.

در برنامه‌های توسعه وزارت نفت که براساس اولویت‌بخشی به میدان‌های مشترک تببین شده است، برای سال ١٣٩٥ راه‌اندازی ٦ سکوی A١٩، B١٩، B١٧، B١٨، ٢٠ و ٢١ پیش‌بینی شده بود که پیش از این، سکوهای ساخت ایران فازهای A١٩، ١٧، ١٨ و ٢١ از یاردهای صنعتی خرمشهر و بندرعباس بارگیری و در موقعیت‌های موردنظر نصب و راه‌اندازی شد.

سکوی ٢ هزار و ٦٠٠ تنی فاز ٢٠، دومین و آخرین سکوی این فاز است که با بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی، راهی آب‌های نیلگون خلیج‌فارس شد؛ سکویی که افزون بر استفاده بالای ٧٠ درصدی از تجهیزات ساخت تولیدکنندگان، برای نخستین بار، سیستم‌های کنترلی DCS، ESD، F&G طراحی وساخته شده از یک شرکت ایرانی را به همراه دارد و به نوعی پرچم خودکفایی ایران در ساخت این سازه‌های عظیم دریایی، در پهنه آبی خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

شاید در نگاه اول، اهمیت عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی یک سکوی دریایی چندان به چشم نیاید، اما عمیق شدن در ویژگی‌های این غول‌های دریایی، می‌تواند بخشی از عظمت کار را برای ما روشن کند. برای ساخت هر یک از این سکوها که بیش از ٢ هزارو٥٠٠تن وزن دارد، افزون بر ٣ میلیون نفر ساعت در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی لازم است.

بهره‌گیری از نزدیک به ١٥٠٠ تن سازه فلزی، بیش از ٤٠ هزار اینچ لوله‌کشی، ٦٠٠ تن تجهیزات مکانیکی، حدود ١٠٠ کیلومتر کابل‌کشی و هزاران ابزار دقیق نیاز به توان مهندسی و دانش مدیریتی فوق‌العاده‌ دارد که خوشبختانه با حمایت‌های وزارت نفت، شرکت‌های ایرانی به این دانش و توان دست یافته‌اند. اهمیت این سکوها اما در حوزه مهندسی و مدیریتی خلاصه نمی‌شود. اگر میدان‌های مشترک را خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم، موفقیت در این میدان، جز با ساخت این سکوها ممکن نخواهد بود.

هر یک از این سکوها، امکان تولید روزانه بیش از ٢٥ میلیون مترمکعب گاز و ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه ٥٠٠ هزار تن گاز مایع و ٢٠٠ تن گوگرد را فراهم کرده و ٥٠٠ هزارتن اتان موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی را تامین می‌کنند.

با بهره‌گیری از همین سکوهای ساخت ایران است که ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال از ٥٤٠ میلیون مترمکعب در روز فراتر می‌رود و برداشت گاز ایران و قطر برابر می‌شود.

بازگشت رونق به اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و استیفای حق ملت ایران از میدان‌های مشترک، نتیجه سیاست‌های اصولی وزارت نفت در دولت تدبیر و امید است که تداوم آن، به یقین موفقیت‌ها و افتخارهای غرورآفرین بزرگتری را در پی خواهد داشت.
(شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید