سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۹
IOTC
سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۶
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۴۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی خبر داد‌:

٩٥ درصد ظرفیت ساحلی ایران بدون استفاده مانده است

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: ظرفیت فعال کشتی سازی ایران ١٠٠ هزار تن است اما تنها از ٢٠ درصد ظرفیت این بخش استفاده می‌شود.

٩٥ درصد ظرفیت ساحلی ایران بدون استفاده مانده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران مهرداد مظفری در نشست تخصصی«‌اقتصاد مقاومتی توسعه دریا محور و چالش‌های تامین مالی» که در جزیره کیش برگزار شد افزود‌: در کشورهای توسعه یافته ٥٠ درصد تولید ناخالص داخلی از دریا تامین می‌شود و این در حالی است که در کشور ما این میزان کمتر از یک درصد است و ٩٥ درصد ظرفیت ساحلی بدون استفاده مانده است.

وی مشکلات حوزه صنایع دریایی را تامین مالی و ظرفیت کم تولید اعلام کرد و افزود: ظرفیت فعال کشتی سازی ما هم اکنون ١٠٠ هزار تن است و ما تنها از ٢٠ درصد ظرفیت این بخش استفاده کرده‌ایم‌‎.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ادامه داد‌: بانک‌ها نیز با تنگنای اعتباری روبرو هستند و بدهی دولت به بانک‌ها حدود ١٤٠ هزار میلیارد تومان است. مطالبات غیر جاری بانک‌ها نیز مشکلی برای تامین مالی شده است و به همین علت نمی‌تواند منابع مورد نیاز صنایع دریایی را تامین کند.

مظفری با تشریح عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی گفت‌: این صندوق از راه‌های گوناگون می‌تواند از صنایع دریایی حمایت کند که «سرمایه اولیه‌»، «منابع درآمدی» و «یک میلاد دلار از منابع صندوق توسعه ملی» از آن جمله است.

وی هدف‌گذاری این صندوق را برای سال ٩٥ تشریح کرد و افزود: تامین ٢ هزار میلیارد ریال تسهیلات و جذب ١٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در برنامه این صندوق است.

در حاشیه این نشست یک روزه، سه قرارداد میان صندوق توسعه صنایع دریایی و بانک‌های صادرات، رفاه کارگران و توسعه تعاون به ترتیب به ارزش ٤٥٠ میلیارد ریال‌، ٦٠٠ میلیارد ریال و ١٠٥٠ میلیارد ریال امضا شد. تفاهم‌نامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و صندوق توسعه صنایع دریایی نیز امضا و میان دو طرف مبادله شد.

یک یادداشت تفاهم همکاری هم میان این صندوق و شرکت ملی ماشین‌سازی چین CNMTC  در زمینه تامین مالی ٨٥ پروژه‌‌، انتقال فناوری و بال بردن دانش کشتی‌سازی و به روز‌آوری و بهره‌گیری از تجهیزات و تخصص‌های روز صنعت  به امضای ٢ طرف رسید‌.

اعطای  تسهیلات شناور، اعطای تسهیلات تعمیرات و تکمیل شناور، اعطای  تسهیلات توسعه کارگاه، اعطای کارمزد صدور ضمانت‌نامه‌، تسهیلات سرمایه در گردش و اعطای یارانه به تسهیلات دریافتی از جمله خدمات صندوق توسعه صنایع دریایی است.

(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۵:۲۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید