سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۶
IOTC
شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۹۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
سهم 14.5 درصدی صادرات نفت در بودجه امسال

عزم کارکنان پایانه های نفتی ایران برای تحقق اولویت های وزارت نفت

تامین سهم ١٤ و نیم درصد وزارت نفت از درآمدهای نفتی، در بودجه امسال بر مبنای «تولید» محاسبه خواهد شد و بر همین اساس دولا 14.5 درصد از صادرات نفت را در لایحه بودجه 92 منظور نموده است؛ از این رو کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران برای تحقق این مهم و اهداف اولویت دار صنعت نفت و کمک به تامین منابع ملی با خلق یک حماسه اقتصادی تلاش خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ٩٢ در این باره گفت: بر اساس روال سال های گذشته ١٤,٥ درصد درآمدهای نفتی سهم وزارت نفت در بودجه بوده بر همین اساس دولت ١٤.٥ درصد از صادرات را در لایحه بودجه ٩٢  آورده بود.

جعفر قادری در تشریح مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش سهم وزارت نفت در لایحه بودجه ٩٢ افزود: در لایحه بودجه ١٤,٥ درصد از مصرف داخلی با قیمت پایه سال ٨٩ آورده شده بود که بر اساس آن عملا وصولی وزارت نفت ٦.٨ میلیارد دلار می شد.

وی  در خصوص افزایش سهم وزارت نفت با حفظ رقم ١٤,٥ درصد در بودجه ادامه داد: اگر سهم ١٤.٥ درصد وزارت نفت از تولید در نظر گرفته شود این رقم به ١٥ میلیارد دلار خواهد رسید.

قادری در باره تفاوت وصولی ٦,٨ میلیارد دلار(١٤.٥ از صادرات) با ١٥ میلیارد دلار( ١٤.٥ از تولید) تصریح کرد: در مبنای محاسبه جدید، قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی که بر پایه سال ٨٩ بود به سال ٩١ رسانده شد، این بدان معناست که ١.٣ میلیارد دلار از تفاوت رقم ٦.٨ با ١٥ میلیارد دلار از این محل تحقق می یابد.

وی در خصوص ٧ میلیارد دلار باقی مانده، افزود: ٧ میلیارد دلار کسری از محل افزایش قیمت نفت مازاد بر هر بشکه نفت ٩٥ دلار یا افزایش صادرات مازاد بر ١,٣ میلیون بشکه در روز مشروط به این که سهم صندوق توسعه ملی تامین شود، در اختیار وازرت نفت گذاشته می شود.

پیش تر کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی برای جبران و افزایش توان وزات نفت با هدف اجرای برنامه های توسعه ای به خصوص بهره برداری سریع تر از میدان های مشترک، به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داد که سهم ١٤ و نیم درصد وزارت نفت در سال ٩٢ از تولید محاسبه شود.

بنابراین پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مصوب و همانند دیگر مصوبات تلفیق باید به تصویب نهایی صحن مجلس در روند  تصویب بودجه ٩٢ کل کشور قرار بگیرد./ منبع شانا

(شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید