چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۸
IOTC
شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۸۸۸
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی

بررسی بازار جهانی نفت در هفته گذشته

بهای نفت خام در بازار های بین المللی طی داد و ستد های روز چهارشنبه (7 مهرماه) تحت تأثیر حصول توافق میان اعضای اوپک بر سر کاهش حجم تولید و افت موجودی نفت خام آمریکا در گزارش هفتگی ٍEIA رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نمود.

بررسی بازار جهانی نفت در هفته گذشته
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، به نقل از امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای نفت خام در بازار های بین المللی طی داد و ستد های روز چهارشنبه (7 مهرماه) تحت تأثیر حصول توافق میان اعضای اوپک بر سر کاهش حجم تولید و افت موجودی نفت خام آمریکا در گزارش هفتگی ٍEIA رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نمود.
 
بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر طی معاملات روز چهارشنبه با ۲/۷۲ دلار ( ۵/۹ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۸/۶۹ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۲/۳۸ دلار ( ۵/۳ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۴۷/۰۵ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تکزاس اینترمدیت از ۱/۳۰ به ۱/۶۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت. 
 
البته لازم به یادآوری است که در روزهای اخیر امید اندکی نسبت به اجماع تولید کنندگان بزرگ نفتی برای دستیابی به اهداف فوق وجود داشته، اما انتشار اخباری مبنی بر حصول توافق اعضای اوپک در مورد محدود نمودن سطح تولید نفت در نشست غیر رسمی الجزایر در روز گذشته فضای روانی بازار را شدیداً
 
متأثر نموده و سبب شکل گیری انتظارات افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه (هفتم مهرماه)شد.بر این اساس کشور های عضو این سازمان توافق نمودند تا سطح تولید خود را در دامنه ۳۳-۳۲/۵ میلیون بشکه در روز قرار دهند. شایان ذکر است، در آخرین گزارش ماهیانه اوپک در ماه سپتامبر تولید این سازمان در ماه اوت ۳۳/۳۴ میلیون بشکه در روز اعلام گردیده بود. به علاوه، در این نشست مقرر گردید که کشورهای ایران، لیبی و نیجریه مجاز به افزایش تولید نفت خود بوده اما در نقطه مقابل عربستان و روسیه رکورد حداکثر ی تولید خود را کاهش خواهند داد.
 
البته دست اندرکاران بازار نفت در مورد محقق شدن رشد تولید نفت خام کشور های ایران، لیبی و نیجریه در سطح قبلی خود تا اجلاس ۳۰ نوامبر این سازمان تردید دارند. در این راستا، کمیته ای به منظور بررسی و مطالعه چگونگی اجرای محدود نمودن تولید و ارائه گزارش به اجلاس رسمی وزرای اوپک در ۳۰ نوامبر تشکیل گردید. تحلیل گران بازار نفت بر این باورند که حصول توافق میان کشور های عضو اوپک و غیر اوپک در نشست فوق تاریخی بوده است به طوری که این برای اولین بار طی یک دهه گذشته در خصوص محدود نمودن تولید رخ داده است. در مجموع این مسائل در روز گذشته باعث کاهش نگرانی ها در مورد عرضه نفت در بازار شده و موجبات رشد قیمت ها را در روز چهارشنبه فراهم نمود. 

بررسی روند قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا در روز گذشته
علاوه بر موارد فوق، اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) گزارش هفتگی خود از وضعیت موجودی نفت این کشور را در روز چهارشنبه منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به ۲۳ سپتامبر ۱/۸ میلیون بشکه کم شده و به ۵۰۲/۷ میلیون بشکه رسیده است.
 
همچنین، میزان واردات و تولید روزانه این کشور نیز در هفته مورد بررسی به ترتیب با ۴۷۴ و ۱۵ هزار بشکه افت، در سطوح ۷/۸ و ۸/۵ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. البته موجودی بنزین آن در هفته مذکور با دو میلیون بشکه رشد به ۲۲۷/۱ میلیون بشکه رسیده است. در حالی که ذخیره سازی فرآورده های میان تقطیر با ۱/۹ میلیون بشکه کاهش در سطح ۱۶۳ میلیون بشکه قرار گرفته است.
(شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۶:۱۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید