دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۰
IOTC
چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۳
سرویس : خارک
کد خبر : ۱۸۵۷
گزارشگر : ۲
سرویس خارک

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در جزیره خارگ

یک گونه پرنده موسوم به «یلوه حنایی» که به علت زیست در انزوا، مشاهده آن در طبیعت به سختی امکان‌پذیر است در جزیره خارگ مشاهده و شناسایی شد.

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب در جزیره خارگ
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، یلوه حنایی با نام علمی (Corn Crake Crex crex) پرنده‎ای از راسته درناشکلان و از تیره یلوه‎ییان است؛ این پرنده در علفزارها و زیستگاه‎های دارای پوشش گیاهی نسبتا بلند و سرسبز دیده می‎شود.
 
با توجه به تک‎زی و منزوی بودن یلوه حنایی، مشاهده آن در طبیعت به سختی امکان‌پذیر است؛ این پرنده در کشورهای منطقه مدیترانه و نیز کشورهای عربی پراکنش دارد و در تابستان ها در محدوده وسیعی از اروپا تا شرق آسیا جفت‌گیری کرده و در زمستان به آفریقا مهاجرت می‌کند.
 
یلوه حنایی در علف‌زارهای مرطوب و مزارع غلات٬ تغذیه و جفت‌گیری می‌کند. طول بدن این پرنده ۲۶ سانتی‌متر و رنگ بال‌هایش به رنگ قهوه‌ای است. دانه‌های غلات٬ حشرات٬ جوندگان و پرندگان کوچک٬ غذای اصلی این پرنده است.
 
بنا بر گزارش اداره حفاظت محیط زیست خارگ، به احتمال زیاد تعداد واقعی این پرنده می تواند بیشتر از موارد مشاهده شده باشد، چرا که به دلیل طبیعت پنهان‌کار این پرنده رویت آن دشوار است و  اطلاعات کمی از آن موجود می باشد.
 
پراکنش گونه یلوه حنایی در مناطق شمالی ایران به ویژه در استان گیلان است و بر اساس کتاب پرندگان خاورمیانه، وضعیت زادآوری این گونه در ایران مشخص نیست؛ ضمن آنکه تخریب زیستگاه‎ها، شکار بی‎رویه و عدم دسترسی آسان به مواد غذایی از مهم ترین دلایل کاهش جمعیت این‌گونه در کشور است.
 
کارشناسان محیط زیست امیدوارند با تدوین برنامه حفاظتی ویژه، شرایط مساعدتری برای حفاظت و کسب اطلاعات بیولوژیک و زیستگاهی بیشتر این گونه فراهم شود.
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۳:۲۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید