سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۱۸
IOTC
سه شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۷
سرویس : خارک
کد خبر : ۱۸۵۵
گزارشگر : ۲
سرویس خارک

جزیره خارگ پناهگاه بیشترین آهوان ایران/ حمایت پایانه های نفتی از زیستگاه آهوان

علاوه بر پارک ملی استان فارس، پارک گلستان و مناطق حفاظت شده بیدوئیه در کرمان، کالمند یزد، شیراحمد در خراسان رضوی و سهرین زنجان، جزیره خارگ نیز از بیشترین جمعیت آهوان ایران برخوردار است و در این زمینه شرکت پایانه های نفتی ایران از زیستگاه ها این گونه آهوان و محافظت و مراقبت از آنها با سازمان حفاظت محیط زیست کشور همکاری و تلاش می کند.

جزیره خارگ پناهگاه بیشترین آهوان ایران/ حمایت پایانه های نفتی از زیستگاه آهوان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، در باره وضعیت فعلی آهو در کشور باید گفت؛ تا اواخر سال 1350 تعداد زیادی آهو در اغلب دشت‌های کشور مشاهده شده بود،اما اکنون نسل آن در تمامی مناطق که تحت حفاظت نیستند از جمله دشت مغان نابود شده و در حال حاضر بیشترین جمعیت آن در پارک ملی استان فارس، پارک گلستان و مناطق حفاظت شده بیدوئیه در کرمان، کالمند یزد، شیراحمد در خراسان رضوی، جزیره خارک در بوشهر و سهرین زنجان وجود دارد.

شرکت پایانه های نفتی ایران در راستای مسئولیت های اجتماعی و با هدف حمایت و حفظ منابع طبیعی، تلاش فراوانی در امر نگهداری، مراقبت و حفاظت این آهوهای زیبا ،کم نظیر و کمیاب داشته است.

پناهگاه حیات وحش خارگ شامل دو جزیره خارگ و خارکو  با مساحت ۲۰۸۲ هکتار طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت.

موقعیت جزیره خارک در شمال خلیج فارس واقع در مختصات ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۱۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی در جنوب استان بوشهر در فاصله ۳۰ مایلی (۵۷ کیلومتری) شمال غرب بندر بوشهر واقع شده است.  طول جزیره ۹ کیلومتر و عرض تقریبی آن ۳/۵ کیلومتر و حداکثر ارتفاع آن ۸۵ متر می باشد.

این جزیره با وسعت ۳۵ کیلومتر مربع و به صورت یک طاقدیس در دل خلیج فارس واقع شده است. اکثر وسعت این منطقه تاسیسات نفتی و مناطق مسکونی ساکنین جزیره بوده و سواحل جزیره به دلیل وجود اسکله های صادراتی فرآورده های نفتی و دیگر تاسیسات صنعتی در حدود ۹۰ درصد از حالت طبیعی خودش خارج گردیده است.

بخش عمده این جزیره از دشت های کم شیب تشکیل میشود اما وجود بریدگی ها و دره های متعدد برخی از بخش های جنوبی جزیره، سیمای این قسمت از جزیره را پر فراز و نشیب نموده است.

(سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۶:۰۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید