جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۲
IOTC
یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۱:۰۰
سرویس : خارک
کد خبر : ۱۸۴
گزارشگر : ۲
سرویس خارک

کالیبراسیون سالانه صادرات در پایانه نفتی خارگ

پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین و مهمترین پایانه نفتی کشور و یکی از مهمترین پایانه های نفتی دنیا اصلی ترین نقش را در صادرات نفت خام کشور ایفا می کنند.

کالیبراسیون سالانه صادرات در پایانه نفتی خارگ

 

پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین و مهمترین پایانه نفتی کشور و یکی از مهمترین پایانه های نفتی دنیا اصلی ترین نقش را در صادرات نفت خام کشور ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اداره عملیات صادرات و بارگیری نفت خارگ مجموعه ای است حرفه ای، توانمند و ذخیره سازی مناسب و همچنین اندازه گیری و تهیه اسناد و تحویل محموله های نفتی که با توجه به چشم انداز 20 ساله نظام و 20 ساله شرکت پایانه های نفتی ایران تلاش های زیادی را انجام می دهد.

بنابراین گزارش؛ در راستای برنامه های تدوین شده به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، شرکت پایانه های نفتی به عنوان اصلی ترین زنجیره تداوم صادرات، نقش کلیدی را ایفا می کند.

طبق این گزارش؛ از آنجایی که یکی از مهمترین فعالیت های جاری شرکت در پایانه نفتی خارگ، بارگیری و تحویل محموله های نفتی است، بنابراین اندازه گیری کمی و کیفی این محصولات از اهمیت بسیار زیادی برای شرکت ملی نفت ایران و خریداران نفت برخوردار است.

لازم به ذکر است؛ در جهت انجام فرآیند کنترل، اندازه گیری و صحت سنجی در این پایانه، از دقیق ترین دستگاه های اندازه گیری از نوع مستر توربینی و مستر جابجایی مثبت استفاده می شود.

همچنین؛ بهره گیری از مجرب ترین متخصصان در امر اندازه گیری این فرآیند بسیار مهم و حساس با بالاترین دقت و کیفیت و مطابق آخرین استانداردهای بین المللی و قابل قبول برای ذینفعان انجام می گیرد.

طبق این گزارش؛ اندازه گیری حجمی سیالات مبادلاتی (نفت خام های صادراتی سبک، سنگین و فروزان و فرآورده های تحویلی شامل نفت کوره و نفت گاز) به وسیله دستگاه های اندازه گیری انجام می گیرد که در پایانه نفتی خارگ شامل 14 دستگاه مستر توربینی، 12 دستگاه برای نفت خام های سبک، سنگین و فروزان و 17 دستگاه میتر جابجایی مثبت برای نفت کوره و نفت گاز است.

طبق این گزارش؛ انجام عملیات صحت سنجی برای محاسبه ضریب تصحیح هر میتر به اندازه هر 3 بارگیری صورت می گیرد که ضریب تصحیح به دست آمده برای هر میتر، در مقدار حجم محاسبه شده توسط میتر در هر بارگیری تاثیرگزار است.

همچنین؛ برای انجام عملیات صحت سنجی در پایانه نفتی خارگ از یک دستگاه پرور 36 جهته و 5 دستگاه پرور 36 دو جهته برای نفت خام های سبک، سنگین و فروزان و دو دستگاه پرور 16 دوجهته برای نفت کوره و نفت گاز استفاده می شود.

گفتنی است؛ پرور شامل یک لوله با حجم مشخص و دقیق است که به منظور تعیین ضریب تصحیح میترها مورد استفاده قرار می گیرد. در طی عملیات تعیین ضریب تصحیح میتر، پرور و میتر به طور سری به یکدیگر متصل می شوند تا تمام نفت عبوری از میتر با عبور از پرور مبنای صحت سنجی قرار گیرد و پرور دارای یک توپک قابل انبساط که با فشار نفت یا سرعتی معادل آن در لوله پرور به حرکت در می آید.

همچنین؛ کالیبراسیون سالانه برای تعیین حجم پایه هرکدام از پرورها به صورت سالانه در پایانه نفتی خارگ به وسیله دستگاه مستر پرور که دارای یک مستر میتر است صورت می پذیرد، این عملیات شامل مجموعه ای از فعالیت های عملیاتی و فنی مهندسی است که در کنار آن پشتیبانی واحدهای مختلف تعمیرات صنعتی، ترابری زمینی و دریایی مورد نیاز است.

 

 

 

(یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید