سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۳۹
IOTC
سه شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۱:۰۰
سرویس : نکاء
کد خبر : ۱۷۹
گزارشگر : ۲
سرویس نکاء

آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار شد

آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار بوشهر، مدیرعامل پایانه های نفتی ایران، مسئولین فرهنگی کشور و جمع زیادی از شاعران عرصه انقلاب در کنار آبهای نیلگون خلیج فارس و در محل سینما صدف جزیره خارک برگزار شد.

آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار شد

 

آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار بوشهر، مدیرعامل پایانه های نفتی ایران، مسئولین فرهنگی کشور و جمع زیادی از شاعران عرصه انقلاب در کنار آبهای نیلگون خلیج فارس و در محل سینما صدف جزیره خارک برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سه شنبه 17 بهمن ماه به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر وارد جزیره خارک شد، و در بدو ورود، مورد استقبال استاندار بوشهر، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، امام جمعه خارک و جمعی از مسئولین استان بوشهر قرار گرفت.

میهمانان هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر ساعت 17 وارد فرودگاه خارک شدند، و جمعی از دانش آموزان جزیره خارک در این فرودگاه با خیر مقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرائت سرودهای انقلابی پرداختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و میهمانان این جشنواره در بدو ورود بر سر آرامگاه شهدای گمنام خارک حضور یافتند و به روح آنها ادای احترام کردند.

در آئین افتتاحیه این مراسم علاوه بر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان اجرایی این جشنواره، شاعرانی همچون حمید سبزواری، عباس براتی پور، محمد علی بهمنی، پرویز بیگی حبیب آبادی، علی هوشمند، بیژن ارژن، محمد علی سهرابی نژاد و جمعی از شاعران جوان استان بوشهر حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم فریدون حسنوند استاندار بوشهر، حجت الاسلام موسی کمالی امام جمعه خارک و عبدالکریم جمهیری نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارک در مجلس شورای اسلامی، ضمن خیز مقدم به مدعوین، در خصوص شعر و مقاومت در جزیره خارک مطالبی را ایراد کردند.

در این برنامه مصطفی محدثی خراسانی، علی هوشمند، حسین دارند، ابراهیم مشایخی، معصومه خدادادی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالله حسینی و محمدعلی بهمنی شعرخوانی کردند.

در مراسم افتتاح هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پس از خواندن شعر از سوی شماری از شاعران، از خانواده مرحوم خلیل عمرانی شاعر انقلابی استان بوشهر نیز تجلیل شد.

پس از تجلیل از خانواده مرحوم خلیل عمرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در سخنانی، جزیره مرجانی خارک را مهد استقامت و پایداری و پایمردی خواند و برای برگزاری افتتاحیه این دوره جشنواره شعر فجر در قلب خلیج فارس، خدا را سپاس گفت.

حسینی با اشاره به کتاب «درّ یتیم خلیج فارس» به قلم جلال آل‌احمد گفت: برخلاف آنچه در این کتاب از آن دوران روایت شده، امروز همه مردم و مسئولان قدردان مردم جزیره خارک و فداکارانی هستند که در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس تلاش می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه جشنواره فجر تجلی اندیشه‌ای ناب و زلال است، تاکید کرد: جشنواره فجر که فرصت خوبی برای پاسداشت شاعران است، اگرچه تا شکل مطلوب فاصله دارد، اما سال‌ به سال به آن نزدیک‌تر می‌شود. وی همچنین نسبت به تدوین آیین‌نامه‌ای برای جشنواره فجر اظهار امیدواری کرد.

بر اساس این گزارش، هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر در 6 بخش شامل کلاسیک و سنتی، نیمایی و سپید، سرود و ترانه، کودک و نوجوان، نقد و پژوهش و بخش ویژه پیامبر (ص) برگزار می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، در این دوره از جشنواره شعر فجر 2 هزار و 37 شاعر از سراسر کشور و 15 کشور دیگر به رقابت با یکدیگر می پردازند.

دلیل انتخاب خارک به عنوان میزبان هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر، مقاومت این جزیره در ایام جنگ تحمیلی است؛ خارک جزیره کوچکی در 75 کیلومتری شمال غربی بوشهر است و قطب صنعت نفت ایران به شمار می رود و به همین خاطر در طول 8 سال جنگ تحمیلی آماج حملات رژیم بعثی بود.

خارک در طول روزهای جنگ بیش از 2هزار و 838 بار مورد تهاجم هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق قرار گرفت. اوج حملات در سالهای 64 تا 66 بوده که در این مدت به 75 درصد تاسیسات، اسکله ها و مناطق مسکونی این جزیره کوچک خسارت وارد شده است.

 

گفتنی است هفتمین جشنواره شعر فجر از 17 بهمن ماه در جزیر خارک آغاز، و مراسم اختتامیه آن 7 اسفند ماه در تالار وحدت تهران با معرفی شاعران برتر برگزار می گردد.

 

(سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱) ۰۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید