چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۱
IOTC
یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۷
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۷۱۳
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
وزیر نفت اعلام کرد:

جهش بیش از یک میلیونی در صادرات نفت پس از برجام

وزیر نفت درباره میزان صادرات در تیرماه امسال، گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز در پنج ماه نخست سال ٩٢ به ٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

جهش بیش از یک میلیونی در صادرات نفت پس از برجام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (٣٠ مردادماه) در برنامه «تیتر امشب» که از شبکه خبر پخش شد با بیان این که پس از برجام شاهد جهش بیش از یک میلیون بشکه ای در صادرات نفت بودیم به ذکر آماری درباره مقدار تولید نفت پرداخت و افزود: تولید نفت از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز در سال ٩٢ به رقم کنونی سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه رسید.

زنگنه افزود: این مهم است که ما توانستیم صادرات نفت خود را یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا طلب نفتی از مشتریان دارید، پاسخ منفی داد و گفت: پول نفتی که هم اکنون فروخته می شود دریافت می کنیم.

درآمد سوآپ در مرحله نخست مهم نیست

وزیر نفت درباره امضای قرارداد برای سوآپ نفت خام با تاکید بر این که من در جزئیات این قراردادها نیستم اما دستور برای اجرای کلیات این طرح خیلی پیش تر داده شده است و از آن حمایت و پشتیبانی می کنیم، افزود: شرکت های زیادی در این زمینه به ما مراجعه کردند از جمله روس ها که ما موافق سوآپ هستیم و از آن حمایت می کنیم.

زنگنه درباره این که آیا مشتریان زیادی برای سوآپ داریم با بیان این که روس ها بیشتر مشتاق این موضوع هستند و ما هم به این موضوع علاقمند هستیم، درپاسخ به سوالی درباره این که چه میزان قرارداد در این بخش امضا می شود، اظهار کرد: نمی دانم، اما در مرحله نخست ظرفیت سوآپ ١٥٠ هزار بشکه در روز را داریم.

وزیر نفت در این خصوص که چه میزان درآمد می توانیم از محل سوآپ کسب کنیم با تاکید براین که درآمد سوآپ در مرحله نخست به هیچ وجه مهم نیست و بازشدن مسیر مهم است، در پاسخ به چرایی آن تصریح کرد: با باز شدن این مسیر علاوه برای ایجاد کسب و کار، نفت ایران بیشتر وارد بازارهای جهانی می شود.

به گفته زنگنه، ایران نفت کشورهای دیگر را خود مصرف می کند و نفت ایران در پالایشگاه های جهان عرضه می شود که این موضوع مهم است.

به قطر و عراق رسیدیم

وزیر نفت درباره میدان های مشترک ابتدا به توضیحاتی درباره میدان مشترک پارس جنوبی پرداخت و با بیان این که اواخر امسال یا اوایل سال آینده به قطر می رسیم، تصریح کرد: روزی که کار را در وزارت نفت آغاز کردم تولید روزانه این میدان ٢٤٠ میلیون مترمکعب بود که آخر پارسال به ٣٦٠ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم که این میزان با وارد مدار شدن فاز ١٢ به اندازه سه فاز متعارف، ١٥ و ١٦ و ١٧ محقق شد.

زنگنه با بیان این که امسال فاز ١٨، ١٩ (٢ فاز متعارف) و ٢٠ و ٢١ وارد مدار تولید می شوند، تصریح کرد: با وارد مدار شدن این فازها تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ٥٠٠ میلیون مترمکعب و یا کمی بیشتر از این رقم خواهد رسید و آخر امسال و اوایل سال آینده در برداشت روزانه گاز به قطر می رسیم اما از منظر تجمعی قطر بیش از ٢ برابر ایران برداشت کرده و این بخشی است که ما از دست داده ایم؛ باید توجه داشت در اجرای یک پروژه علاوه بر پول و سرمایه زمان نیز مهم است.

وی سپس به میدان های غرب کارون که با عراق مشترک است اشاره کرد و افزود: میزان تولید از این میدان ها در تیرماه ٩٢، ٧٠ هزار بشکه در روز بوده که این میزان هم اکنون به ٢٢٠ هزار بشکه در روز رسیده است که نشان دهنده افزایش سه برابری تولید از این میدان است و تلاش می کنیم این رقم را تا پایان امسال به ٢٨٠ تا ٢٩٠ هزار بشکه در روز برسانیم.

کاری که دلم می خواست برای کارکنان صنعت نفت انجام ندادم

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین ضعف کاری خود را، به کارکنان صنعت نفت اختصاص داد و گفت: من هنوز کاری که دلم می خواست برای کارکنان صنعت نفت نکردم، خیلی دوست داشتم کارهای زیادی برای آنها انجام دهم اما درهم ریختگی بیش از آن چیزی بود که فکرش را می کردم از این رو ناچار بودم نخست به کارهای اولویت دار بپردازم؛ نمی توانستیم گاز مردم را قطع کنیم، یا به مردم بنزین ندهیم یا صادرات نفت نداشته باشیم و...

وی در ادامه افزود: در بخش جوانگرایی کارهایی را در صنعت نفت آغاز کردم اما به نقطه مطلوب نرسیدم و میخواهم به آن شتاب دهم.

(یکشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۵۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید