چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۹
IOTC
یکشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۸
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۷۰۹
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی:

جاسک دومین پایانه صادرات نفت ایران می شود

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی در تشریح هفت منطقه آزاد تصویب شده گفت: نخستین منطقه در سال ٩٢ ازسوی رئیس جمهوری در جاسک برای بدل شدن به پایانه صادراتی نفتی دوم ایران تصویب شده است.

جاسک دومین پایانه صادرات نفت ایران می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایرران، اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی، شامگاه شنبه (٣٠ مردادماه) با حضور در برنامه متن حاشیه شبکه سوم سیما با بیان این که همه مناطق آزاد محصورند و کالا از گمرک منطقه آزاد عبور می‌کند، گفت: ارتباط دادن واردات ٤٠٠ میلیون دلاری از مناطق آزاد به واردات ١٥ میلیارد دلاری قاچاق، رد گم کردن است و کسانی که کانتینرها را وارد می‌کنند آدرس نادرست می‌دهند.

وی افزود: از ٦٥ منطقه آزاد تصویب شده، ٤٥ منطقه توجیه اقتصادی ندارد، مناطق ویژه‌ای که نمایندگان مجلس تصویب کردند اقتصادی نیست، اما ٧ منطقه آزاد پیشنهادی ما هم توجیه دارد، هم اقتصادی است و هم دارای مهندس و مشاور است.

ترکان تصریح کرد: در دوره‌ای مجلس، مناطقی را که مطالعات کافی نداشته تصویب کرده است که تعداد آنها به ٦٥ منطقه می‌رسد، از این تعداد ٢٨ منطقه دایر است و بقیه نیز به علت نداشتن توجیه اقتصادی با سردی سرمایه گذاران مواجه شده‌اند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی عنوان کرد: منطقه آزاد پنج مزیت دارد که از جمله آن، معافیت مالیاتی به مدت ٢٠ سال، معافیت حقوق گمرکی، قانون کار، پول، بانک و ویزاست، در مناطق ویژه معافیت ویزا و مالیات لحاظ نمی‌شود و این تفاوت مناطق آزاد با ویژه است.

وی درباره اهداف مشخص شده در این مناطق گفت: قانون، آبادانی، توسعه تولید و صادرات منطقه و همچنین جذب سرمایه گذاریهای خارجی و بخشهای فرهنگی، از جمله اهداف در این است.

ترکان با اشاره به اهداف مشخص شده توسط مقام معظم رهبری در اسفند سال ٩٢، افزود: ایشان انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش تولید، توسعه صادرات و تامین نیازهای کشور و همچنین نیازهای مالی از خارج را از جمله این اهداف در این مناطق، مشخص کرده‌اند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی تصریح کرد: از سال ٩٢ در جهت ریل گذاری برای رسیدن به این اهداف اقدامهای خود را آغاز کردیم، با نظر به این که سیاستهای کشور در مناطق آزاد متفاوت و از سرزمین اصلی جدا نیست و هنگامی که سرزمین اصلی دچار تحریم می‌شود این مناطق نیز تاثیر می‌گیرند می‌توان گفت که به اهداف خود رسیده‌ایم.

وی با اشاره به وجود رقم ١٥ میلیارد دلار قاچاق در کل کشور عنوان کرد: مجموع ارقام قاچاق در مناطق آزاد ٤٠٠ میلیون دلار است، اما برخی در این مورد ارقام تعجب آوری عنوان می‌کنند.

ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر رخ دادن قاچاق در مناطق آزاد، گفت: قاچاق در مناطق آزاد اتفاق نمی‌افتد، قاچاق زمانی روی می‌دهد که از مرز گمرک عبور می‌کند و وارد سرزمین اصلی می‌شود و مسئولین گمرک و نیروی انتظامی باید پاسخگو باشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی با اشاره به خروج کانتینرها از مناطق آزاد و قاچاق کالا، افزود: آیا این کانتینرها را می‌توان در جیب گذاشت؟ این کانتینرها چطور می‌آیند و چطور از گمرک عبور می‌کنند؟ باید مسئولین مربوطه پاسخگو باشند.

وی در تشریح تعداد مناطق آزاد تصویب شده در دولت تاکید کرد: ٧ منطقه آزاد در سه دوره تصویب شده است و ١٥ منطقه ویژه در یک دوره به تصویب رسیده است.

ترکان در تشریح ٧ منطقه آزاد تصویب شده گفت: نخستین منطقه در سال ٩٢ توسط رئیس جمهوری در جاسک برای بدل شدن به پایانه صادراتی نفتی دوم ایران تصویب شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی عنوان کرد: منطقه دوم اینچه برون در مرز با ترکمنستان است که در جریان سفر ٣ رئیس جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به این منطقه برای افتتاح راه آهن سراسری شرق و دریای خزر با هدف تاسیس شهر متالورژی تصویب شده است.

وی تصریح کرد: منطقه سوم، سیستان است که با هدف توسعه این منطقه تصویب شده و در زابل به دنبال این هستیم که قطب تجاری در این منطقه به داخل سرزمین ما منتقل شود که نباید از این موضوع غافل شویم.

ترکان ادامه داد: مناطق بعدی با هدف بازارهای عراق به عنوان شریک تجاری ایران تصویب شده که از جمله آنها منطقه مهران، بوشهر و اردبیل است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی در خصوص انتقادهای رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تاسیس تعداد بالای شرکتها در مناطق آزاد گفت: وی اشتباه می‌کند زیرا تعداد کل شرکتها در ایران چیزی حدود بیش از ٢٠٠٠ شرکت است و به ٩٠٠٠ شرکت نمی‌رسد./شانا

(یکشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۵) ۰۸:۱۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید