یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۱۳
IOTC
چهارشنبه / ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۵
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۷۰۲
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران:

سوآپ نفت خام یک ماه دیگر در ایران احیا می شود

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از احیای عملیات سوآپ نفت خام ظرف یکماه آینده خبر داد.

سوآپ نفت خام یک ماه دیگر در ایران احیا می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، پیروز موسوی امروز پس از بازدیدخبرنگاران از پایانه نفتی نکا در نشستی با بیان مطلب بالا بیان کرد: در مرحله نخست، عملیات سوآپ با ظرفیت کمتر از ١٠٠ هزار بشکه در روز آغاز می شود.

وی با اشاره به بازسازی و نوسازی کامل صورت گرفته در پایانه شمال، خاطرنشان کرد: آمادگی خود را برای از سر گیری سوآپ به مسئولان اعلام کرده و اکنون رفت و آمد خارجی ها برای سوآپ در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی شمال از آمادگی قزاقستان و روسیه برای سوآپ خبر داد و گفت: هفته آینده گروهی از این کشورها در پایانه نفتی شمال حضور خواهند یافت.

موسوی با اشاره به این که با روی کار آمدن دولت یازدهم، برنامه ها و اهداف وزارت نفت در راستای افزایش تولید، صادرات، بازپس گیری سهم ایران در بازار اوپک و همچنین از سرگیری مجدد سوآپ قرار گرفت، افزود: از همان بازه زمانی با فعال شدن دیپلماسی کشور بازدیدها و مراودات انجام شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی شمال توضیح داد: در دوره توقف سوآپ نفت خام رقبای ما بیکار ننشسته و در این مدت بازار هدف ما با ایجاد دو شبکه انتقال نفت خام تولیدی کشورهای آسیای میانه از دست رفت اما اکنون تعاملات نتیجه بخش بوده و بزودی شاهد ازسرگیری سوآپ نفت خام خواهیم بود.

وی ازسرگیری سوآپ نفت خام که در دولت گذشته متوقف شده بود را حاصل برجام و دیپلماسی فعال دولت دانست.

موسوی با بیان این که در پایانه نفتی شمال نیم میلیارد دلار تاسیسات و نیروی انسانی مجرب وجود دارد، اظهار امیدواری کرد: با احیای سوآپ از این ٢ سرمایه در مسیر منافع اقتصادی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی در ادامه نشست مطبوعاتی خود که در پایانه نفتی شمال برگزار شد، یادآور شد: پس از این که برنامه های وزارت نفت و دولت اعلام شد، شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان متولی صادرات نفت خام ملزم شد در نزدیک ترین زمان نسبت به بازسازی تاسیسات خود گام بردارد.

وی افزود: در این راستا با وجود محدودیتها با استفاده حداکثری از توان نیروی انسانی و تجهیزات توانستیم تعداد چهار پهلوگاه را به ٩ پهلوگاه برسانیم که این سبب افتخار کشور و صنعت نفت است.

به گفته وی، با این اقدام حضور مشتریان خارجی در لنگرگاههای ما بدون معطلی خواهد بود.

موسوی از رکورد بارگیری با هفت میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در شرکت پایانه های نفتی ایران پس از برجام خبر داد و گفت: در این دوره همزمان شاهد پهلوگیری همزمان ٩ نفتکش بوده ایم.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی شمال با بیان این که در تولید و صادرات باید از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم، افزود: در دوره اخیر با تغییر در فضای سیاسی صادرات نفت خام کشور ٢ برابر شده است.

این مدیر نفتی، مشتریان ایران را افزون بر مشتری های سنتی شامل مشتریانی از کشورهای اروپا، چین، ژاپن و ... دانست.

موسوی در ادامه این نشست درباره وضع مخازن ذخیره سازی اظهار کرد: موفق شدیم در تعمیرات مخازن از برنامه پیش بینی شده فراتر حرکت کنیم و اکنون آمادگی برای تولید بیشتر را داریم.

وی با بیان این که اکنون نفت دریافتی از حوزه مناطق نفتخیز در حال افزایش است، خبر داد: همین امروز چهارشنبه ٢٧ مرداد تولید و صادرات بر اساس دریافتی جزیره خارک بیش از روزهای گذشته بوده است.

موسوی با این توضیحات از شرکت پایانه های نفتی به عنوان یکی از پایانه های برتر منطقه یاد کرد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر صادرات میعانات نفتی یادآور شد: سیاست وزارت نفت با هدف ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور اینست که صادرات میعانات گازی را به صفر برساند.

وی افزود: اکنون بخشی از میعانات گازی، خوراک پتروشیمی هاست که قرار است با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سیراف، خوراک این مجموعه ها نیز تامین شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی در پاسخ به سوال دیگری درباره امنیت آبهای خلیج فارس یادآور شد: در دوره تحریمها سه بخش واردات، صادرات و سرمایه گذاری تحریم شد که در دوره پسابرجام در بخش سرمایه گذاری هدفگذاری ما جذب سرمایه های داخلی و خارجی است.

به گفته وی، یکی از ملزومات سرمایه گذاری نیز احساس امنیت است که خوشبختانه در دریا حتی در زمان تحریمها احساس امنیت برای سرمایه گذاران ایجاد شد.

مخازن ذخیره سازی نفت گناوه پایان شهریورماه به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی درباره وضع مخازن ١٠ میلیون بشکه ای گناوه گفت: مخازن گناوه ازسوی بخش خصوصی در حال انجام است که قرار است به عنوان پشتیبان صادرات نفت خام از جزیره خارک انجام شود.

وی گفت: مخازن گناوه همچنین قرار است بخشی از نفت تولیدی غرب کارون را ذخیره سازی کند.

موسوی خبر داد: بر اساس برنامه اعلام شده مخازن ١٠ میلیون بشکه ای گناوه قرار است تا پایان شهریور ماه راه اندازی شود.

این مدیر نفتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از ساخت مخازن زیرزمینی نفت خام در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان خبر داد که به فاصله ١٠٠ کیلومتری در سه نقطه مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در مورد آخرین وضعیت پایانه جاسک به عنوان یکی از برنامه های دولت یازدهم گفت: یکی از آرزوهای ما موضوع توسعه منطقه مکران بوده است که خوشبختانه با تمهیدات لازم و برنامه دولت در تلاش برای توسعه سواحل مکران هستیم.

وی بخش مهم این طرح را سرمایه گذاری آن دانست و افزود: به احتمال زیاد هفته آینده مناقصه آن منتشر خواهد شد.

موسوی گفت: در کنار پایانه جاسک، خط انتقال به عمان هدفگذاری شده است که مناقصه آن برای اجرایی شدن در عمان منتشر شد.

(چهارشنبه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۵:۳۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید