یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۲۸
IOTC
دوشنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
سرویس : عمومی
کد خبر : ۱۶۸۷
گزارشگر : ۲
سرویس عمومی
استاندار هرمزگان :

جاسک در فعالیت‌های نفتی به منطقه‌ای همانند جزیره خارک تبدیل می‌شود

با برنامه ریزی مسئولان استان هرمزگان در آینده شاهد ایجاد صنایع بزرگ نفت و گاز در جاسک خواهیم بود و این منطقه در فعالیت‌های نفتی به منطقه‌ای همانند جزیره خارک تبدیل می‌شود

جاسک در فعالیت‌های نفتی به منطقه‌ای همانند جزیره خارک تبدیل می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، استاندار هرمزگان با بیان اینکه موفق به جابجایی پالایشگاه هرمز از شهر بندرعباس به جاسک شده‌ایم، گفت: این پالایشگاه می‌توانست مشکلات زیست محیطی بسیاری برای بندرعباس به دلیل حجم بالای صنایع در غرب داشته باشد و با انتقال آن به جاسک زمینه توسعه هرچه بیشتر منطقه شرق هرمزگان فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، جاسم جادری ظهر امروز در نشست شورای برنامه ریزی استان هرمزگان، با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه در چشم انداز پیشرفت و آبادانی کشور به ویژه استان هرمزگان، اظهار کرد: انتظار می‌رود مدیران و مسئولان استان نظرات خود را در این مورد منعکس کنند تا برنامه منسجم و جامعی اعمال شود.

وی با بیان اینکه مباحث مهمی در رابطه با هرمزگان در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: مبحث حاشیه نشین، و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که در هرمزگان نیز وجود دارد در این برنامه مورد تأکید واقع شده اند.

جادری با بیان اینکه در برنامه ششم، رشد هشت درصدی برای کشور دیده شده است، افزود: در این برنامه باید رشد در بخش کشاورزی به هفت درصد، در نفت 3.9 دهم و در سایر بخش‌ها نیز سیر صعودی داشته باشیم پس طبیعی است که مجریان در این بخش‌ها باید نظرات خود را اعمال کنند تا شاهد اجرای صحیح و قابل قبول تری باشیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، دریامحوری در بین مهم ترین اولویت ها قرار گرفته است، اضافه کرد: این در حالیست که تنها توسعه سواحل مکران در حوزه دریا دیده شده است و در سایر مباحث از جمله توسعه و عمران جزایر در این برنامه مورد تأکیدی قرار نگرفته است.

جادری خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه هرمزگان علی‌رغم اینکه هزینه‌های زیادی را برای مقابله با قاچاق می‌پردازد اما هیچ نفعی از محل تعیین تکلیف اقلام کشف شده نمی‌برد و سهم استان در این موضوع کمرنگ دیده شده است.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: در مبحث آمایش سرزمینی نیز باید گفت که هرمزگان دچار توسعه القایی است از همین رو باید در راستای پیروی از اسناد مدون حرکت کنیم.

وی افزود: توسعه القایی سبب تجمیع و ترافیک صنایع و خدمات در مرکز استان و ایجاد فاصله قابل توجه بین شهر اول و دوم استان و سایر شهرها در ابعاد توسعه‌ای شده است.

همچنین در ادامه رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه هرمزگان نیز با اشاره به رونمایی از نقشه جدید استان، با بیان اینکه این نقشه دقیق‌ترین نقشه استان به شمار می‌رود، اضافه کرد: در تهیه این نقشه به تعیین دقیق مرزهای آبی استان و پهنه آبی توجه بیشتری نسبت به نقشه‌های سابق شده است.

صالح دریانورد افزود: برخورداری از نقشه‌های جدید و دقیق می‌تواند نقش عمده‌ای در آمایش و توسعه استان داشته باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در حوزه اّب شرب روستایی استان انقلابی رخ داده است و آرزوی دیرینه بسیاری از مردم برای برخورداری از آب لوله‌کشی با کیفیت محقق شده است، اظهار کرد: هرمزگان بیشترین سهم (در میان سایر استان‌ها) در خرید تضمینی آب از مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن دارد.

وی اضافه کرد: برای آبرسانی به جاسک و بشاگرد از جگین برای هر کدام این دو شهر 191 میلیارد تومان هزینه و 50 میلیارد تومان نیز در قانون مصوب شده است تا بتوان هم شهرستان بشاگرد و هم سایر روستاها را از این طرح متنفع کرد.

دریانورد در پایان با اشاره به محدودیت‌های مرتبط با پرداخت حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی در استان، گفت: در این راستا مدیران باید مراقب باشند از قوانین تخطی نکنند چرا که هر ماهه در استان با کمبود اعتبار برای پرداخت حقوق مواجه می‌شویم.

ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین هرمز که قرار بود در غرب شهر بندرعباس ساخته شود به منطقه جاسک انتقال یافت که این موضوع  علاوه بر اشاعه و توأم بودن توسعه شرق و غرب هرمزگان، سبب کاهش تورم در مرکز استان می شود  زیرا این روزها شاهد سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های صنعتی در غرب بندرعباس هستیم به نحوی که روزانه 20 هزار نفر از بندرعباس به سمت صنایع غرب جابجا می‌شوند و این موضوع معضلاتی را بوجود آورده است.

علاوه بر این با برنامه ریزی مسئولان استان هرمزگان در آینده شاهد ایجاد صنایع بزرگ نفت و گاز در جاسک خواهیم بود و این منطقه در فعالیت‌های نفتی به منطقه‌ای همانند جزیره خارک تبدیل می‌شود که  با توجه به مراحل پایانی تصویب طرح ایجاد منطقه آزاد جاسک، از ایجاد خطوط لوله انتقال نفت و گاز و ترمینال نفتی در این منطقه می توان بهره برداری اقتصادی مناسبی برد که این خطوط و تاسیسات علاوه بر تاثیرات قابل توجه بر روی توسعه اشتغال و اقتصاد می‌تواند جایگزینی نیز برای مسیر تنگه هرمز در صورت بروز مشکل باشد.


(دوشنبه ۲۵ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۱۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید